Opel Vectra Caravan 2003-12-15
POLECAMY
Opel Vectra - ceny samochodów, wyposażenie
Opel Vectra - galeria zdjęć


No i paleta modeli Opla została już całkowicie odnowiona. Ostatnim modelem jest długo oczekiwana czwarta odmiana nadwoziowa Vectry - kombi, zwane przez tę markę Caravan. Auto to wypełnia lukę nie tylko po swojej starszej imienniczce, ale także zastępuje większą Omegę. Już to oznacza, że inżynierowie GM musieli wytężyć siły i zaproponować coś więcej niż konkurencja.

I tak też jest w rzeczywistości. Nowa Vectra z nadwoziem kombi przede wszystkim duża, a więc podobnie jak Omega jest wystawiona do konkurencji z droższymi, ale mniejszymi autami marek Audi, czy BMW. W przypadku Vectry może to mieć sens, bowiem wnętrze jest naprawdę obszerne. Dzięki długiemu rozstawowi osi wynoszącemu 2,83 m (czyli identycznego z Signum), pasażerowie tylnych siedzeń mają naprawdę dużo miejsca. A że w porównaniu do Signum karoseria urosła z tyłu jeszcze do 4,82 m, wewnątrz Vectry Caravan może się pomieścić nawet 1850 litrów ładunku. Nawet uznawana za bardzo dużą Omega Caravan nie oferowała więcej.

Aby wykorzystać atut obszerności dopracowano szczegóły decydujące o przewadze Vectry w codziennym użytkowaniu. Tylna kanapa (oczywiście dzielona w proporcji 1/3 do 2/3) daje się łatwo składać bez konieczności wyjmowania zagłówków. Po jej złożeniu powstaje płaska powierzchnia od długości 2,05 m, a więc można tam nawet wygodnie spać. W opcji jest jeszcze fotel przedniego pasażera ze składanym do przodu oparciem i gdy jeszcze ono zostanie złożone w kabinie zmieszczą się przedmioty o długości 2,87 m. Do tego nisko umieszczony próg - 61 cm od ziemi - ułatwia załadunek i rozładunek. No i na koniec jeszcze zostaje tylna klapa, która może być za dopłatą otwierana elektrycznie.

W opcji jest także FlexOrganizer, czyli system listew, do których mogą być przyczepiane siatki oraz mocowane przesuwane przegrody pozwalające na zachowanie porządku w bagażniku. Nabywca ma wybór między wersją typu "organizer" albo "podróżną". Pierwszy składa się z haków i specjalnych siatek do mocowania na ściankach bocznych i podłodze, a drugi ze ścianki i prowadnicy pozwlającej na lepsze zabezpieczenie cięższego bagażu. Wszystkie elementy FlexOrganizera zostały tak skonstruowane, by nie wystawały spod rolety i bagżnik był niewidoczny z zewnątrz. Jeśli roleta jest odsłonięta można jeszcze schować trochę rzeczy w przykrywanym schowku pod podłogą bagażnika. Poważną wadą Vectry Caravan - czego bezpośrednią przyczyną są jej rozmiary i duże zagłówki - jest bardzo graniczona widoczność do tyłu.

Przyzwyczailiśmy się już do bogatego wyposażenia seryjnego nowej Vectry. W przypadku odmiany kombi jest ono wzbogacone jeszcze m.in. o klimatyzację, centralny zamek z pilotem, regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicęi i elektrycznie sterowane szyby. Oprócz tego aż 6 poduszek powietrznych, w tym 2 chroniące głowy pasażerów z przodu i z tyłu. Za dodatkową opłatą dostępny jest Travel Assistant, czyli podłokietnik tylnej kanapy służący jako schowek na podręczne drobiazgi. Ma on dwa odchylane stoliki, lodówkę, śmietnik, ochwyty na napoje, gniazdka 12V i podstawkę pod przenośny odtwarzacz DVD oraz przyciski do radia pozwalające pasażerom z tyłu na słuchanie innej muzyki niż kierowca.

Kolejnym praktycznym, ale opcjonalnym dodatkiem jest hak holowniczy. Ma on konstrukcję pozwalającą na łatwe składanie pod zderzak tak, że gdy jest niepotrzebny, to go nie widać. Składa się go nogą, nie brudząc rąk.

Do napędu Vectry w wersji Caravan na początek przeznaczono 4 silniki benzynowe i 3 wysokoprężne o mocach od 100 do 211 KM. Wśród nich najmocniejszym jest 3,2-litrowy benzynowy V6. Oprócz tej jednostki w ofercie znajduje się jeszcze drugi V6, ale turbodiesel. Ma on pojemność skokową 3,0 l i moc 177 KM. Wśród silników 4 cylindrowych podstawową jednostką jest 100-konny 1.8 Ecotec. Nowość stanowi benzynowy silnik 2,2 litra o mocy 122 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Ostatnim benzynowym silnikiem Vectry Caravan jest 2,0 turbo o mocy 175 KM.

Spośród pozostałych jednostek wysokoprężnych Vectry Caravan oferowane są 2.0 DTI o mocy 100 KM i 2.2 DTI o mocy 125 KM. Na początku 2004 roku do gamy dołączy jeszcze nowy 1,9 CDTI o mocy 150 KM z filtrem cząstek stałych nowej generacji. Dzięki niemu silnik ma spełniać wymogi normy czystości spalin Euro 4.

Przeniesienie napędu w Vectrze Caravan odbywa się za pośrednictwem jednej z trzech skrzyń biegów. Obok standardowej manualnej 5-biegowej oferowana jest 6-biegowa (dla wersji 1.9 CDTI, 2.0 Turbo i 3,0 V6 CDTI) oraz bezstopniowy automat CVTronic (Continuously Variable Transmission), ale już wyłącznie w wersji 1.8 l.

Opel Vectra Caravan ma również specjalnie zmodyfikowaną konstrukcję zawieszenia o nazwie IDS. Jego nastawy zostały dopasowane tak, że równie dobrze sprawdza się pod skrajnie różnymi obciążeniami. Zawieszenie IDS z jego elektronicznymi układami w krytycznych sytuacjach stabilizuje auto dzięki selektywnie uruchamianym hamulcom nawet 3 kół na raz.

W sumie, choć GM bardzo długo czekał z premierą Vectry Caravan, trzeba przyznać, że stworzono bardzo dojrzałe auto. Jak na swoją wielkość jego cena nie jest wygórowana, a wyposażenie bardzo praktyczne. Zaletami są również własności jezdne i bogata paleta nowoczesnych silników. Nowe kombi Opla jest z pewnością dużo lepsze od poprzedniczki, a i może poważnie zainteresować byłych właścicieli Omegi.

Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe