Mercedes Vito i Mercedes Viano 2004-01-26
Rynek samochodów dostawczych zrobił się w ciągu ostatnich 2 lat arenaą bardzo zaostrzonej walki konkurencyjnej. Najpierw Ford pokazał nowego Transita, potem Renault do spółki z Oplem wprowadziły na rynek bliźniacze Trafica i Vivaro. Na koniec Volkswagen pokazał swojego nowego Transportera T5. Stało się więc jasne, że aby utrzymać się na rynku Mercedes musi opracować nowego Vito. I aby wyróżniał się on na tle konkurencji zdecydowano się powrócić do klasycznego układu napędu na tylne koła. Obecnie tylko cięższe wersje Forda Transita sprzedawane są w takiej konfiguracji.

Najpierw pokazano Viano, a potem na rynek wprowadzony został dostawczy Vito. Nowe wersje pojazdów zaprojektowano tak, aby oferowały większy zakres zastosowania w stosunku do poprzedników. W rezultacie do dyspozycji są pojazdy w trzech długościach (od 4 748 mm do 5 223 mm), dwóch rozstawach osi (3 200 mm i 3 400 mm) oraz czterema wersjami silników dla Viano i pięcioma dla Vito. Dostępne są odpowiednio dwa lub trzy silniki wysokoprężne CDI (od 88 KM do 150 KM) oraz dwa sześciocylindrowe silniki benzynowe (190 KM i 218 KM), których moc przenoszona jest na oś tylną za pośrednictwem sześciobiegowej mechanicznej, bądź pięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów.

Konstruktorzy Vito poświęcili sporo uwagi zapewnieniu jak najwyższego stopnia bezpieczeństwa aktywnego i biernego. I tak nowy napęd na tylne koła zapewnia lepszą trakcję bez względu na rodzaj obciążenia, czy załadunku. Decyzja, aby silnik zamontować wzdłużnie, stworzyła już w fazie projektowania możliwość dalszego dostosowania bezpieczeństwa biernego w przedniej części pojazdu. Poza tym Viano i Vito wyposażane są seryjnie w cztery hamulce tarczowe. Z przodu tarcze są wentylowane i mają wymiary 300 mm x 28 mm, natomiast z tyłu są nie wentylowane o wymiarach 296 mm x 10 mm. Wszystkie modele, poza najsłabszym bazowym furgonem 109 CDI, posiadają w wyposażeniu seryjnym system stabilizacji toru jazdy ESP wraz z ABS i ASR oraz asystentem hamowania.

W kabinie wyposażenie zwiększające bezpieczeństwo obejmuje trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach, na fotelach kierowcy i pasażera jadącego obok znajdują się ponadto napinacze pasów oraz ograniczniki siły naciągu. Oprócz tego w standardzie jest pełnowymiarowa poduszka powietrzna po stronie kierowcy, a po stronie pasażera w zależności od wyposażenia pojazdu (w Viano i Vito Kombi seryjnie). Na życzenie instalowane są również podwójna poduszka powietrzna dla pasażera siedzącego z przodu oraz kurtyny boczne. W połączeniu z montowanymi opcjonalnie siedzeniami z tyłu dostępne są również nowe boczne poduszki powietrzne do ochrony klatki piersiowej.

O stylistyce nadwozia można powiedzieć na pewno, że jest typowa dla Mercedesa i w pewien sposób nawiązuje do starszych wersji. Inne są jednak łezkowe przednie reflektory i wysokie tylne lampy zespolone umieszczone w tylnych słupkach. Również wnętrze obu pojazdów zostało całkowicie zmienione. O ile stylistyka wnętrza Vito zorientowana jest bardziej na praktyczne zastosowanie w działalności gospodarczej, o tyle Viano spełnia oczekiwania tych bardziej wymagających miłośników samochodów poszukujących luksusu odpowiedniego dla marki ze Stuttgartu.

Mercedes-Benz Viano
Dzięki wzorowej ergonomii deski rozdzielczej oraz logicznemu rozmieszczeniu przełączników kierowca od razu może zorientować się, co gdzie jest. Dźwignia zmiany biegów zintegrowana jest ze środkową konsolą. W zasięgu wzroku znajduje się tablica wskaźników z czytelnymi wskaźnikami. W opcji dostępna jest również kierownica wielofunkcyjna, montowana seryjnie jedynie w wersji AMBIENTE. Wyposażenie seryjne można na życzenie rozszerzyć o dalsze elementy, takie jak skórzane siedzenia, system ogrzewania postojowego oraz różne systemy radiowe i nawigacyjne.

W części pasażerskiej praktyczny system szyn z zatrzaskami co 25 mm pozwala na dowolne mocowanie i przesuwanie foteli oraz kanap, Ponadto zarówno siedzenia pojedyncze, jak i zespolone, są składane i można je odchylać do przodu. Siedzenia mogą być zwrócone w dowolnym kierunku, toteż możliwe jest również ich ustawienie vis-a-vis.

Klienci mają do wyboru pojazdy w liniach stylizacyjnych TREND, FUN oraz AMBIENTE, dostosowanych odpowiednio do potrzeb rodziny, aktywności rekreacyjnej oraz działalności gospodarczej. Ofertę uzupełnia wersja turystyczna MARCO POLO, którą można również swobodnie wykorzystywać do codziennego użytku. Wybór modeli od samochodów do użytku codziennego, poprzez wersje rekreacyjne do tych najbardziej luksusowych, w połączeniu z różnymi długościami pojazdu, czyni tę gamę pojazdów dość wszechstronną. Klient może ponadto wybrać spośród trzech różnych pakietów wyposażenia, takich jak Business, Life i Bike, które obejmują zestaw opcjonalnych dodatków dostosowanych do specyficznych potrzeb nabywcy.

Mercedes-Benz Vito
Dostawczy Mercedes-Benz Vito oferowany jest w trzech wersjach: w wersji furgon do transportu towarów, jako univan, czyli wersja do przewozu maksymalnie sześciu osób i towarów oraz jako kombi do przewozu do 9 osób. Trzy dostępne długości pojazdu w połączeniu z dwoma wysokościami dachu dają maksymalną przestrzeń ładunkową rzędu aż 6,49 m3 (dotychczas max 4,8 m3) oraz umożliwiają załadunek przedmiotów o długości aż 2 897 mm.

Rozmiary drzwi przesuwanych w przypadku furgonu są wystarczająco szerokie, aby z boku przy użyciu wózka widłowego załadować np. europalety. Odległość pomiędzy wnękami kół wynosi 1.277 mm, tak, iż w środku mogą zmieścić się trzy europalety, jedna za drugą. Nowy Vito kombi dostępny jest również w trzech długościach. Oznacza to, że może on pomieścić ośmiu pasażerów i kierowcę, przy maksymalnej przestrzeni bagażowej 970 litrów.

Atrakcyjne wnętrze, wygodne siedzenia ze zintegrowanymi trójpunktowymi pasami bezpieczeństwa, a przy tym z możliwością dowolnego ustawiana siedzeń, oraz wiele innych udogodnień sprawiają, że Mercedes-Benz Vito może spełnić wymagania zarówno wymagających gości hotelowych, jak i być uzupełnieniem np. parku autobusowego.

Oba pojazdy - Mercedes-Benz Viano i Mercedes-Benz Vito - zaprezentowane zostały po raz pierwszy na Międzynarodowym Salonie Caravaningowym w Dusseldorfie (wrzesień 2003 r.) Od jesieni, 2003r. zastępują one sukcesywnie modele klasy V oraz produkowane wcześniej dostawcze Vito. Nowe modele produkowane są w miejscowości Vitoria w Hiszpanii, gdzie specjalnie dla tego celu wybudowano nową halę z 550 najnowocześniejszymi robotami, nową lakiernię i wdrożono nowy system zarządzania jakością.

Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe