BMW X3 2004-02-24
POLECAMY
BMW X3 - ceny samochodów, wyposażenie
BMW X3 - galeria zdjęć


Skrojony pod amerykańskie gusta i dość kosztowny BMW X5 doczekał się mniejszego brata, który według zamierzeń firmy ma zdobyć sobie przede wszystkim europejską klientelę. Choć obecnie bardzo trudno jest znaleźć jeszcze opłacalną niszę rynkową BMW zdecydowało się na wypuszczenie sportowej i ekskluzywnej odmiany kompaktowego auta typu SUV, według bawarskiej firmy jedynej luki, w której nie ma jeszcze zbyt zażartej konkurencji.

Jednak obiektywnie patrząc od biedy można by znaleźć konkurentów dla BMW X3. Taki np. Land Rover Freelander 2.5 V6, czy nawet Hyundai Santa Fe 2.7 V6 są podobnej wielkości, także mają napęd na 4 koła i 6-cylindrowy silnik pod maską. Pytanie tylko, kto się odważy porównać BMW z Hyundaiem? Zresztą oczywista różnica widoczna jest przy kasie - najtańsze BMW X3 kosztuje ponad 40 tysięcy Euro. Niemniej to i tak taniej od X5.

W porównaniu do większego brata X3 ma o 10 cm krótsze nadwozie. Stylistyka jest typowa dla BMW - na szczęście niezbyt nowatorska. Nawiązuje raczej do X5, niż do "piątki", czy "siódemki" i dzięki temu auto sprawia wrażenie lekkiego i bardziej dynamicznego. Masa własna potwierdza to wrażenie. X3 jest lżejszy od X5 o 300 kg. Trzeba jednak przyznać, że 1860 kg to i tak sporo.

Ilość miejsca w kabinie nie jest oszałamiająca, ale naprawdę niewiele brakuje do nieco starszego i większego brata. Nawet z tyłu osoby dorosłe mają wystarczająco dużo miejsca na nogi. X3 ma tylko nieco mniej miejsca na boki i przez niżej poprowadzoną linię dachu sufit jest bliżej głów. Bagażnik ma objętość 480 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy 1560 litrów.

Bardzo przekonujące jest zawieszenie X3. Na szosie wcale nie wyczuwa się, że jest to auto terenowe. X3 prowadzi się bezpiecznie i tylko wyższa pozycja za kierownicą przypomina o tym, że można pokonywać także przeszkody terenowe. Dynamicznemu wizerunkowi marki odpowiada zachowanie w zakrętach, które są pokonywane lekko i pewnie aż do granicy przyczepności opon. Należy tu pochwalić także dobrze dobrane wspomaganie kierownicy pozwalające na idealne wyczucie auta.

Na zachowanie się na drodze ma tu wpływ nie tylko zawieszenie. BMW zastosowało tu szereg najnowszych rozwiązań technicznych m.in. napęd na 4 koła xDrive, w którym siła napędowa przenoszona jest między tylną a przednią osią. Choć sam w sobie nie jest on niczym nowym , to inżynierowie z Monachium i z Grazu, gdzie w firmie Magna-Steyr jest prdukowane X3, włożyli w niego sporo pracy.

W układzie xDrive siła napędowa jest przenoszona wałem kardana na oś tylną, a do przedniej osi jej część w odpowiedniej chwili jest kierowana przez sprzęgło lamelkowe pracujące w otoczeniu oleju. Prawdziwą nowość stanowią tu elementy elektronicznego sterowania i regulacji przenoszenia siły napędowej. System działa szybciej od porównywalnych układów konkurencji. BMW zapewnia, że gdy koło tylnej osi straci przyczepność, to nie zdąży się obrócić w miejscu, gdy auto pociągną już koła osi przedniej. Technika jest tu więc w stanie zniwelować nawet proste błędy kierowcy tj. zbyt duża ilość gazu na śliskim podłożu.

Ale napęd X3 potrafi jeszcze więcej. W zbyt szybko pokonywanych zakrętach pozwala na łatwiejsze opanowanie uślizgu bocznego i w większości sytuacji wyręcza ESP. Za wadę można uznać tylko ciągłe próby odłączania napędu podczas jazdy terenowej. Np. w głębokim śniegu gdy przez cały czas muszą pracować wszystkie koła są chwile, że przednia oś jest odłączana. Gdy komputer po chwili z powrotem skieruje siłę na przednią oś może być już za późno - większa siła na tylnej osi może położyć auto "na brzuchu". Od razu widać, że jest to auto do jazdy po twardym.

Oczywiście X3 ma też kilka systemów ułatwiających jazdę w terenie. Należą do nich układ HDC wyhamowujący samochód podczas zjazdu z góry do wcześniej ustawionej na tempomacie prędkości pomiędzy 6, a 25 km/h. Poza tym do seryjnego wyposażenia należą takie elementy jak Car-And-Key-Memory, elektrycznie podnoszone szyby, klimatyzacja, skórzana kierownica, radio z odtwarzaczem CD itd. Za dopłatą oferowany jest panoramiczny otwierany dach i reflektory oświetlające wnętrze zakrętów, a także telefon z mikrofonem Bluetooth.

"Mały" SUV BMW oferowany jest na razie tylko w dwóch wersjach silnikowych. Pierwsza i najpopularniejsza to benzynowy 6-cylindrowy rzędowy silnik o mocy 231 KM. Ta odmiana przyspiesza do 100 km/h w czasie 7,8 sekundy i rozpędza się do prędkości maksymalnej 210 km/h. Średnie zużycia paliwa to 11,4 l/100 km. Drugim silnikiem jest również rzędowy 3-litrowy turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem common-rail. W 2004 roku BMW wprowadzi jeszcze tańsze odmiany z benzynowymi silnikami o pojemności 2,5 oraz 2 litrów.

Dla zagorzałych fanów BMW firma ta ze swoim X3 rzeczywiście trafiła w lukę - pomiędzy "trójką", kombi a X5. Z pewnością X3 odbierze klientów, ale większemu i starszemu X5 i raczej nie zagrozi konkurentom spod innych marek. Póki nie będzie w ofercie tańszych wersji z mniejszymi silnikami barierą sukcesu będzie tu cena.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe