Mazda MPV 2004-05-05
Największą Mazdę można teraz sprowadzić z Unii Europejskiej bez cła.

Choć auto to zostało wycofane z oferty polskich dealerów Mazdy, to dzięki zniesieniu granic celnych auto to jest teraz znacznie łatwiej osiągalne i wcześniej czy później powróci do sprzedaży. Na europejskie rynki trafiła właśnie odmłodzona wersja MPV, czyli Multi Purpose Vehicle, co w skrócie oznacza auto wielofunkcyjne.

Mazda MPV została skrojona pod rynek amerykański, o czym przypominają jej rozmiary. Nawet przy pełnej obsadzie 7 miejsc bagażnik ma jeszcze 405 litrów objętości. A i same fotele nie dają powodów do słów krytyki i bez przesady można je nazwać "kapitańskimi". Tylko trzeci rząd siedzeń tworzy dwuosobowa kanapa, ale i ona jest na tyle szeroka, że zmieszczą się tam osoby dorosłe.

Według amerykańskiego nazewnictwa pojazd wielofunkcyjny to taki, który jest przeznaczony nie tylko do codziennych jazd po mieście, wygodnego podróżowania, czy weekendowych wypadów, ale także czasami do przewozu mebli lub innych dużych gabarytowo i nieporęcznych przedmiotów.

Mazda MPV ma nadwozie o długości 4,80 m. Dzięki napędowi na przednią oś oraz tylnemu zawieszeniu, w którym zastosowano belkę skrętną, otrzymano płaską i nisko zawieszoną podłogę, a kierowca oraz pasażerowie dysponują dużą przestrzenią. Fotele z 2 i 3-go rzędu można przesuwać, wyjmować, a ich oparcia składać w stoliki.

Trzeci rząd siedzeń można dość łatwo schować w podłodze tak, by nie było go widać. I wtedy objętość bagażnika zwiększa się do 866 litrów. Fotele drugiego rzędu można wyjąć, lecz ze względu na duży ich ciężar nie jest to już tak łatwe. Po wyjęciu drugiego i trzeciego rzędu siedzeń przestrzeń bagażowa zwiększa się do 1600 litrów i pozwala na przewiezienie przedmiotów o wysokości do 1213 mm i długości do 2140 mm. Drugi i trzeci rząd siedzeń umieszczony jest nieco wyżej od poprzedniego, dzięki czemu wszyscy podróżujący mają poprawioną widoczność we wszystkich kierunkach.

Typowa dla aut japońskich dbałość o wykończenie i dopracowane detale oraz właściwy dla pełnowymiarowych vanów łatwy dostęp do wnętrza i wszystkich miejsc - to główne cechy Mazdy MPV. Dzięki szerokim odsuwanym bocznym drzwiom, nisko usytuowanym progom oraz optymalnie dobranemu poziomowi siedzeń foteli, zajęcie miejsca w Maździe MPV nie sprawia trudności.

Praktyczne schowki, pojemniki oraz kieszenie pozwalają na poukładanie wszystkich potrzebnych i niepotrzebnych drobiazgów, które dawniej uciskano w jedynym schowku na rękawiczki lub przewalały się po podłodze. Rozrzutnością może się wydać aż dziewięć uchwytów na pojemniki z napojami, ale tylko na początku podróży, bo po kilku godzinach jazdy okaże się, że są niezbędne - przecież w tym aucie podróżuje 7 osób.

Nastrój poprawiają też ośmiogłośnikowy system audio i klimatyzacja. Ponieważ ciepło dla jednych może oznaczać zimno dla innych, Mazda za dopłatą wyposaża MPV w oddzielną regulację temperatury dla pasażerów siedzących z tyłu.

Mazda MPV wyposażona jest w szereg rozwiązań konstrukcyjnych w dużym stopniu ograniczających ryzyko wystąpienia sytuacji kolizyjnych. Do standardowego wyposażenia należy system ABS współpracujący z elektronicznie sterowanym systemem rozdziału siły hamowania EBD, który koryguje ciśnienie w obwodach hamulcowych w zależności od obciążenia samochodu, warunków drogowych oraz prędkości.

Do napędu nowego MPV przeznaczono dwie jednostki. Pierwszym silnikiem jest znany wcześniej benzynowy 2-litrowiec. Nowością jest natomiast nowoczesny turbodiesel z półki Forda. Jest to 2-litrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem common-rail o mocy 136 KM. Dzięki temu silnikowi średnie spalanie Mazdy MPV wynosi nieco ponad 7 litrów. Kto jednak chce wykorzystać moc tego silnika i sprawdzić, czy rzeczywiście MPV z dieslem przyspiesza do 100 km/h w czasie 13,2 sekundy, musi się liczyć z nieco wyższym zużyciem paliwa.

O bezpieczeństwie biernym Mazdy MPV decyduje przede wszystkim opracowany przez Mazdę system MAIDAS. Trzy dodatkowe ramy wzmacniające w kształcie litery H zintegrowane z bocznymi strefami ochrony tworzą zewnętrzną klatkę bezpieczeństwa chroniącą kabinę pasażerską przed deformacją. Przednie i boczne poduszki powietrzne dodatkowo chronią głowę i tułów kierowcy oraz pasażera siedzącego na przednim fotelu. Zastosowano także system dezaktywacji poduszek oraz napinaczy pasów bezpieczeństwa działający w przypadku kiedy fotel przedniego pasażera jest pusty lub zamocowany jest na nim fotelik do przewożenia dzieci ze specjalnym transponderem. Wszystkie fotele, z wyjątkiem środkowego w drugim rzędzie, wyposażone są w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa.

Na model MPV udzielana jest standardowo gwarancja ważna przez okres 36 miesięcy od daty zakupu lub do osiągnięcia przebiegu 100.000 km. Na taki sam okres udzielana jest gwarancja na powłoki lakiernicze nadwozia. Natomiast pod względem gwarancji na korozje perforacyjną blach nadwozia Mazda zostaje daleko w tyle za europejską konkurencją. Mimo że została przedłużona, to obejmuje tylko okres 6 lat.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe