BMW serii 1 2004-09-06
POLECAMY
BMW seria 1 - ceny samochodów, wyposażenie
BMW Seria 1 - galeria zdjęć


BMW serii 1 to pierwsze - jeśli nie licząc skróconej "trójki" - w pełni kompaktowe auto tej marki. Pierwszą wersją jest 5-drzwiowy hatchback z nadwoziem o długości 4,23, czyli o 24 cm dłuższym od 3-drzwiowej odmiany serii 3.

Stylistyka "jedynki" przypomina najnowsze modele serii 7 i 5. Z boku dostrzec można także pewne podobieństwo do kabrioletu Z4. A więc z pewnością nikt się nie pomyli - to na pewno jest BMW.

Seria 1 ma się odznaczać typowymi cechami aut kompaktowych. W miarę wygodnie mieści 5 osób i do bagażnika można zapakować 330 litrów bagażu. Jednak widać, że BMW nie ma jeszcze doświadczenia w aranżacji wnętrza małych aut. O ile małą ilość miejsca na nogi pasażerów tylnej kanapy można wytłumaczyć napędem na tylne koła, to jest kilka drobniejszych denerwujących detali. Na przykład otwór na narty za podłokietnikiem tylnej kanapy. Jest on zasłonięty plastikowym deklem, którego nie ma gdzie schować. Druga rzecz to wewnętrzne części drzwi. Choć uchwyty są ładne i cieszą oko, to w kieszeniach zmieści się bardzo niewiele. A z napojami to lepiej w ogóle poczekać na postój. Do tego jeszcze trzeba zaliczyć akumulator w miejscu koła zapasowego. No, a koło zapasowe? Nie przewidziano i nie ma nawet zestawu naprawczego. A dlaczego? Bo koła mają opony pozwalające po przebiciu na dojechanie do serwisu.

Mimo wszystko BMW 1 zachowuje z grubsza cechy praktyczne kompaktu. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń do wykorzystania zwiększa się do 1150 litrów. Co ważne dla fanów marki, BMW nie zaprzedało duszy księgowym i "jedynka" to jest jedynym tak nowoczesnym autem z napędem na tylne koła. Zaletą tego rozwiązania jest działanie układu kierowniczego wolne od zakłóceń wywołanych napędem oraz skuteczniejsze przeniesienie siły napędu na nawierzchnię drogi - oczywiście jeśli jest sucha. Nie można też zapominać o kierowcy, który z dumą może mówić, że ma samochód z "klasycznym" układem napędowym, bo silniki zabudowane są wzdłużnie.

Zupełnie nowym rozwiązaniem w BMW "jedynce" jest zawieszenie - wykonane z aluminium i z tyłu wielowahaczowe. W praktyce jednak nie wytrzymuje ono porównania z większymi modelami tej marki. Trzeba jednak przyznać, że jest wystarczająco komfortowe, a podczas gwałtownych manewrów pozwala łatwo opanować auto. Ważne, że przy jeździe na wprost prawie nie wymaga korekt kierownicą, a więc ma się wrażenie, że "jedynka" jedzie jak po sznurku. Na wszelki wypadek pracę zawieszenia wspomaga elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy DSC. Tu jednak zawsze może go wyłączyć.

Na początek do napędu tego modelu przeznaczono 4 jednostki 4-cylindrowe. BMW 116i (115 KM) i 120i (150 KM) mają pod maskami benzynowe silniki znane wcześniej z serii 3. Gamę uzupełnią nieco później dwie wersje wysokoprężne o symbolach 118d (122 KM) i 120d (163 KM). Najsłabsza wersja 116i ma skrzynię 5-biegową, a pozostałe 6-biegową. Przy tej drugiej skrzyni nowicjusze sekty BMW mogą z początku marudzić na wsteczny, który może wskoczyć zamiast jedynki, ale do wyboru jest jeszcze 6-stopniowy automat.

Nowinką w BMW 1 są jeszcze hamulce. Oprócz powiększonych tarcz są one kontrolowane przez elektroniczny układ rozpoznający gwałtowne hamowanie i sygnalizujący to tylnymi światłami. Ponadto na stopień bezpieczeństwa aktywnego wpływa seryjnie instalowany program stabilizacji toru jazdy plus elektroniczna blokada tylnego dyferencjału. Oczywiście na miejscu jest komplet poduszek powietrznych chroniący wszystkie miejsca w kabinie.

Mimo przynależności do klasy kompaktów BMW serii 1 ma wyposażenie odpowiadające większym samochodom. Wśród dodatków przewidziano m.in. zamki otwierane bez kluczyka, interface bluetooth, sportowe fotele o regulowane szerokości siedziska, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, reflektory ksenonowe i różne systemy audio, wśród których jest także system iDrive - na szczęście sterowany głosem.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe