Fiat Multipla 2005 2004-10-11
POLECAMY
Fiat Multipla - ceny samochodów, wyposażenie
Fiat Multipla - galeria zdjęć


Koniec z fantazją - druga generacja Multipli nie ma już dziwacznego przodu. Na szczęście od strony konstrukcyjnej nie zmieniło się zbyt wiele.

Eksperyment się udał, ale efekt jest daleki od planowanego. Tak w skrócie można opisać historię produkowanego od 1996 roku bardzo oryginalnego Fiata Multipli. To bardzo praktyczne, bo 6-miejscowe auto jest wysoko cenione przez indywidualistów i osoby o odrobinę szalonym charakterze. Ale są też tacy, dla których Multipla stała się uosobieniem brzydoty. Tak bardzo skrajne opinie wyjątkowo źle wpływają na sprzedaż, więc aby poprawić wyniki sprzedaży postanowiono przynajmniej częściowo zrezygnować z awangardowej stylistyki i zmieniono Multiplę tak, aby choć z przodu nie wyróżniała się już zbytnio w tłumie.

Zmianie uległ przód i tył nadwozia, które upodobniono do flagowego modelu Fiata, czyli Stilo. Nie ma już charakterystycznego uskoku nad maską, gdzie wcześniej były reflektory świateł drogowych. Maska łagodnie przechodzi w przednią szybę, a reflektory są teraz prostokątne i razem z atrapą chłodnicy mają typowy dla nowych Fiatów wygląd. Z tyłu zrezygnowano ze zmiany kształtu nadwozia, ale inną formę mają światła zespolone, które są teraz prostokątne, znacznie większe i mają modną "kryształową" strukturę.

Bardzo dobrze, że zachowano własności użytkowe Multipli. Nadal jest 6 miejsc na wyjmowanych pojedynczych fotelach, spory bagażnik i olbrzymia klapa z tyłu. Pozostały duże, przeszklone przestrzenie. Szyby sięgają aż do połowy auta, a więc nadal podróżując tym autem ma się wrażenie jazdy w akwarium. Auto jest przy tym dość szerokie i ma tradycyjnie otwierane drzwi, co może być kłopotliwe na zatłoczonym parkingu z wąskimi miejscami. Wprawdzie nowa wersja Multipli jest dłuższa od poprzednika o 10 cm i mierzy 4,09 m, to ani w kabinie, ani w bagażniku (430 litrów objętości) nie przybyło miejsca. Zresztą chyba nie było to potrzebne, bo w razie potrzeby, gdy zostaną wyjęte fotele, wnętrze auta po dach mieści 1850 litrów objętości.

Już w momencie swojej premiery stylistyka wnętrza Multipli złamała stereotypy. Dowodem tego jest zwłaszcza przedni panel z deską rozdzielczą, która znajduje się pod szybą na środku i ma kształt muszli. Dźwignia zmiany biegów umieszczona jest blisko deski rozdzielczej w przednim panelu, a nie w podłodze. Całość obito tkaniną, a plastiki są tu tylko uzupełnieniem.

Druga generacja Fiata Multipli została dopracowana zwłaszcza pod względem bezpieczeństwa biernego. W standardzie jest 6 poduszek powietrznych - w tym 2 czołowe wyzwalane wielostopniowo, poduszki chroniące głowy i boczne kurtynki. Nie bez znaczenia są też trzypunktowe pasy i zagłówki przy wszystkich miejscach, napinacze pasów z przodu i zaczepy isofix w tylnym rzędzie. Do wyposażenia standardowego należy też ABS z EBD.

Odmłodzona Multipla ma również bogatsze wyposażenie komfortowe. W dwóch wersjach wyposażenia: podstawowej Active i bogatszej Dynamic, oprócz rzeczy oczywistych jak wspomaganie układu kierowniczego, czy regulowanej kolumny kierowniczej warto wspomnieć o szybach ze specjalnego szkła, które ogranicza nagrzewanie się wnętrza, centralny zamek, elektryczne podnośniki szyb, czy regulacja lusterek. Interesująca jest jeszcze elektryczna regulacja fotela kierowcy. Za dopłatą oferowana jest automatyczna klimatyzacja, duży otwierany elektrycznie szyberdach, a także układ telematyczny Connect Nav.

Auto dostępne jest w Polsce tak samo jak wcześniej w dwóch wersjach silnikowych. Obok znanych u nas jednostek, czyli benzynowej 1,6 o mocy 103 KM i wysokoprężnej 1,9 JTD na rynki Europy Zachodniej produkowana jest jeszcze odmiana Bipower z silnikiem benzynowym przystosowanym do spalania gazu ziemnego.

Po prawie 8 latach produkcji Fiat zrezygnował z wyjątkowej stylistyki Multipli i na rynku pojawiła się już znacznie mniej szokująca wyglądem wersja. Czy to szkoda, ocenią już klienci. Trzeba jednak przyznać, że z pewnością zabieg ten pozwoli zdobyć Fiatowi nie tylko skrajnych indywidualistów, ale także klientów, którzy cenią sobie walory praktyczne auta. A tych Multipla ma aż w nadmiarze.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe