Citroen C4 2004-12-07
POLECAMY
Citroen C4 - ceny samochodów, wyposażenie
Citroen C4 - galeria zdjęć


5 gwiazdek w testach EuroNCAP, indywidualny styl, trochę efekciarskich nowinek w kabinie i sprawdzone rozwiązania techniczne - taki jest nowy kompaktowy Citroen.

Kompaktowy C4 jest dość długo oczekiwanym następcą Xsary. Na początek francuska marka wystawiła w salonach dwie odmiany nadwoziowe - 5-drzwiową i 3-drzwiowe coupe. Choć na pierwszy rzut oka są one do siebie podobne, to znacznie różnią się kształtem tylnej części nadwozia. 5-drzwiowe C4 jest bardziej okrągłe, ma większą kabinę i bagażnik, a wersja 3-drzwiowa skierowana jest bardziej do osób ze sportową żyłką. Jest trochę ciaśniejsze, ale wygląda bardziej rasowo.

Praktycznie wszystkie tak oczekiwane właśnie po Citroenie innowacje znajdują się we wnętrzu i wyposażeniu auta. Interesująco rozwiązano deskę rozdzielczą, która ma aż 4 wyświetlacze ciekłokrystaliczne. Najważniejszym i największym z nich jest cyfrowy prędkościomierz na środku pod szybą, który ma zdolność samoczynnej regulacji kontrastu i włączania podświetlenia. Również cyfrowy obrotomierz umieszczono w polu widzenia kierowcy za kołem kierownicy. Tu ciekawostką jest to, że nie ma on czerwonego pola, ale po przekroczeniu dopuszczalnej granicy jego barwa podświetlenia zmienia się z pomarańczowej na czerwoną.

Pozostałe wskaźniki to wyświetlacze klimatyzacji i radia. Pewnym zaskoczeniem na początku może być kierownica, której środek mieszczący poduszkę powietrzną podczas obracania kołem kierownicy pozostaje nieruchomy. Ma to tę zaletę, że poduszka wypali zawsze w tej samej pozycji i w ten sposób zawsze optymalnie chroni kierowcę. Na krawędzi środka kierownicy umieszczono przyciski tempomatu i systemu audio. Ogólnie można rzec, że osoby pamiętające jeszcze np. model CX wsiadając do C4 poczują pewną nostalgię. Tu Citroen pokazał, że jeszcze pamięta lata swojej świetności.

Odpowiednio nagłośnionym przez specjalistów od marketingu Citroena gadżetem jest dozownik zapachu, który umieszczono przy centralnej kratce nawiewu. Citroen oferuje w ASO odpowiednie wymienne fiolki z 9 różnymi zapachami, które skomponował jeden z francuskich producentów perfum. 3 z nich są dostępne razem z nowym autem, niestety poza wersją standardową.

I to w przypadku C4 właściwie koniec z zaskakiwaniem. Ale w najdroższych wersjach wyposażeniowych jest jeszcze coś wyjątkowego. Citroen opracował i jako pierwszy wprowadził do produkcji system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu. Gdy na autostradzie auto wyjedzie ze swojego pasa bez włączenia kierunkowskazu specjalne elementy wibrujące w poduszkach fotela przypomną o tym kierowcy. Poza tym C4 oferuje wszystko, czego można oczekiwać od nowoczesnego przedstawiciela kompaktów. W wyposażeniu standardowym jest m.in. układ ESP, tempomat i elektrycznie podnoszone szyby.

Kabina C4 w wersji 5-drzwiowej oferuje spory komfort jazdy, choć nie wyjątkowy w tej klasie. Na tylnej kanapie jest dużo miejsca na nogi, ale np. VW Golf oferuje go jeszcze więcej. W przypadku wysokich osób z tyłu może być odczuwalny niedostatek miejsca w okolicach głowy - ale tu i najważniejsi konkurenci nie są lepsi. Przy wszystkich miejscach są trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, w standardzie 4 poduszki bezpieczeństwa, a potwierdzeniem wysokiego poziomu bezpieczeństwa C4 jest 5 gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP.

C4 nie pozwala sobie więc na słabość, ale też i nie ma zbyt wielu atutów. Tylna kanapa C4 jest asymetrycznie dzielona i składana - jak we wszytskich autach tej klasy. Ale francuscy inżynierowie trochę pomyśleli i dali więcej możliwości. Gdy komuś się spieszy można położyć same oparcia. Gdy potrzeba uzyskać bardziej równą powierzchnię można podnieść siedziska i potem opuścić oparcia. W tym przypadku zwykle jednak trzeba przesunąć przednie fotele do przodu i nie każdemu będzie wygodnie. Na szczęście w C4 można jeszcze wyjąć siedziska i w ten sposób nie przesuwać przednich foteli i uzyskać całkiem równą powierzchnię przestrzeni bagażowej. Sam bagażnik w podstawowej konfiguracji nie zaskakuje swoją pojemnością - 320 litrów. Wysoka jest również krawędź załadunku: 71 cm. Uważać jeszcze trzeba na niezbyt wysoko unoszącą się klapę - można się uderzyć w głowę.

Żadnych innowacji nie ma w gamie silników. Do dyspozycji są 3 jednostki benzynowe i 3 diesle znane już z Xsary i C5. Z tego ostatniego pochodzi najnowszy w gamie C4 2-litorwy benzynowy silnik o mocy 140 KM. Złotym środkiem jest benzynowy silnik 1.6 o mocy 109 KM. Silnik bazowy to 1.4 o mocy 88 KM, a jednostki wysokoprężne to silniki opracowane wspólnie z Fordem diesle HDI o mocach 90, 110 i 135 KM.

Zawieszenie C4 nawiązuje już do konkurencji. Nie jest przesadnie komfortowe i pozwala na niezłe czucie nawierzchni. Dobrze przy tym tłumi nierówności, ale w zakrętach auto wychyla się bardziej niż np. Renault Megane. Do dynamicznej jazdy nie zachęcają też płytko wyprofilowane fotele, które nie trzymają zbyt dobrze boków ciała. Z pewnością jednak fotele w 3-drzwiowej wersji VTS spełnią takie oczekiwania.

Jaki więc jest Citroen C4? Z pewnością może on rozczarować tych, którzy oczekiwali "kosmolotu" nawiązującego do aut sprzed 20-30 lat. Widać, że dziś wprowadzenie futurystycznego modelu byłoby dla Citroena zbyt ryzykowne. C4 wydaje się więc awangardową propozycją, ale w po blachą kryje tradycyjne rozwiązania i pod względem użytkowym prezentuje bardzo dobrą średnią. No i nareszcie u Citroena zaufanie budzi bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe