Honda Civic IMA 2005-01-10
POLECAMY
Honda Civic - ceny samochodów, wyposażenie
Honda Civic - galeria zdjęć


Hybrydowa wersja Civica w wersji sedan to Po Toyocie Prius już druga - i znaczne tańsza - oferta tego typu na polskim rynku.

Skrót IMA pochodzi od określenia Integrated Motor Assist, czyli układu złożonego z silnika benzynowego i wspomagającego go elektrycznego. System taki został opracowany przez Hondę już w 1997 roku, a w 2002 roku zastosowano go po raz pierwszy w Hondzie Insight. W porównaniu ze swoim pierwowzorem w Civicu IMA napęd został w znacznym stopniu zmodyfikowany i w rezultacie powstał bardzo oszczędny, praktyczny i przyjazny dla środowiska samochód, który pod żadnym względem nie ustępuje autom tej klasy napędzanym tradycyjnymi silnikami benzynowymi.

Od strony użytkowej Civic IMA nie różni się od dobrze znanego u nas Civica w wersji sedan. Jest dość przestronnym, 5-miejscowym samochodem. Nieco mniej od normalnej wersji, ale wciąż wystarczająco (341 litrów) jest tylko miejsca w bagażniku, bo za oparciem tylnej kanapy umieszczono pionowo baterię akumulatorów. Inna jest także deska rozdzielcza, na której umieszczono dodatkowe wskaźniki informujące o zapasach energii i aktualnym trybie pracy układu. Pod maską Civica IMA pracuje pochodzący z modelu Jazz silnik benzynowy i-DSI o pojemności 1.3 litra. Jednostka ta ma moc 83 KM, a jej cechą szczególną są dwa zawory i dwie świece na każdy cylinder. Oprócz tego w silniku tym zastosowano kilka rozwiązań zmniejszających tarcie. M.in. cylindry pokryte są specjalną molibdenową powłoką, a tłoki są aluminiowe.

Silnik elektryczny z kolei jest bardzo płaski (tylko 6,5 cm grubości) i jest umieszczono go pomiędzy silnikiem spalinowym, a zwykłą 5-biegową skrzynią biegów. Pracując jako generator, przetwarza energię powstającą podczas hamowania, a następnie magazynuje ją w akumulatorach. Energia ta wspomaga silnik benzynowy, dodając mocy podczas ruszania, przyspieszania lub wjeżdżania pod górę.

Silnik elektryczny osiąga swoją maksymalną moc już przy 1000 obr/min, a więc układ jest najskuteczniejszy w niskim i średnim zakresie obrotów. Maksymalny moment obrotowy 159 Nm osiągany jest przy 1500 obr/min, a maksymalna moc wtedy, gdy swoją maksymalną moc osiąga silnik benzynowy, czyli przy 5700 obr/min. Niejako przy okazji generator elektryczny pomaga też wyeliminować wszelkie szarpania silnika benzynowego.

Aby uczynić napęd jak najbardziej efektywnym do silnika benzynowego przeniesiono układ zamykania zaworów podczas pracy na wolnym biegu znany z jednostek VTEC Hondy. Zależnie od sytuacji automatycznie odłączane jest zasilanie nawet trzech z czterech cylindrów. Oprócz tego układ hybrydowy ma system gaszenia silnika podczas postoju np. na czerwonym świetle i automatycznego uruchamiania po włączeniu pierwszego biegu. System ten działa oczywiście poza fazą rozruchu.

Napęd IMA jest samowystarczalny, ma elektroniczną kontrolę naładowania akumulatorów o nazwie IPU (Intelligent Processing Unit), która zapobiega kompletnemu ich rozładowaniu. Energia magazynowana jest w baterii 120 akumulatorów, z których każdy daje napięcie 1,2 V. Jeżeli poziom ich naładowania jest niski, ładują się one także podczas jednostajnej jazdy po autostradzie. System IMA opatrzony jest specjalną gwarancją na 8 lat lub 250.000 km przebiegu.

Hybrydowy Civic rozwija maksymalną moc 90 KM, przyspiesza od 0-100 km/h w czasie 12,8 s i pozwala osiągnąć maksymalną prędkość 177 km/h. Jednocześnie układ hybrydowy pozwala autu na zużycie średnio jedynie 4,9 l benzyny na 100 km. Jest to o 30% lepszy wynik od uzyskiwanych przez modele Civic z silnikiem benzynowym o pojemności 1.4 litra.

W Stanach Zjednoczonych do dziś sprzedano już ponad 15 tysięcy Civików IMA. Teraz auto wchodzi na rynki europejskie. Pionierem wśród aut hybrydowych pozostaje Toyota Prius, która jednak jest większa ma m.in. automatyczną skrzynię biegów. Za sprawą stosunkowo wysokiej ceny Prius pozostaje u nas autem niszowym. Civic IMA jest tańszy od Priusa o około 20%, a więc z pewnością ma szanse na odrobinę większą popularność.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe