Dacia Logan 2005-02-14
POLECAMY
Dacia Logan - ceny samochodów, wyposażenie
Dacia Logan - galeria zdjęć


Jak do tej pory Renault miało w swojej ofercie Thalię i Clio, które z racji swojej stosunkowo niskiej ceny zdobywały sobie popularność. Teraz jednak do gry włączono tanią markę, Dacię, której licencyjne Renault 12 w bloku "demoludów" było przed laty jednym z kilku w ogóle dostępnych aut średniej klasy.

Jednak jeśli ktoś jeszcze pamięta tamte Dacie, niech jak najszybciej o nich zapomni. Logan jest zupełnie nowym i na wskroś nowoczesnym, choć skromnie zaprojektowanym autem. Zwłaszcza w kategorii niezawodności - choć nie obyło się bez kosztującej 300 mln Euro akcji naprawczej lewarka, przewodów silnikowych i komputera - w Dacii nastało nowe. Kowal nie ma czego szukać przy ewentualnej naprawie Logana. Jego obsługą zajmą się serwisy Renault, co z drugiej strony niekoniecznie musi cieszyć osoby liczące każdy grosz.

Prace nad tanim modelem Renault, który byłby sprzedawany pod marką Dacii trwały dość długo, bo jeszcze od 1998 roku. Projekt o nazwie X90 nabrał rozmachu po przejęciu przez francuski koncern całkowitej kontroli nad rumuńskim producentem samochodów z Pitesti. Nowe auto pochodzi z centrum projektowego Renault pod Paryżem, ma tradycyjne nadwozie sedan, oferuje 5 miejsc i spory bagażnik. W stylistyce można się dopatrzyć podobieństw do Thalii i sedana Megane II, ale w tej sytuacji należy to uznać za atut.

Mimo sporych wysiłków nie udało się uniknąć pewnej siermiężności Logana. Np. lusterka zewnętrzne są takie same z lewej jak i z prawej strony, zawiasy pokrywy bagażnika zachodzą głęboko do wnętrza kufra, tańsze wersje obito tanimi tworzywami, tylna kanapa nie daje się złożyć, ale cóż - wszystko to ma wpływ na cenę. Choć akurat właśnie Renault powinno mieć z tym doświadczenie, bo podobną dyscyplinę kosztową przyjęto, gdy powstawało Twingo.

Logan jednak przynajmniej sprawia wrażenie sporo większego i dla wielu osób będzie autem rodzinnym. W kabinie mieści się 5 osób, ale z tyłu trzy osoby siedzą wygodnie tylko na reklamowych fotografiach. W rzeczywistości osoby o słusznej posturze mogą się czuć nieco skrępowane. Trzeba jednak przyznać, że dzięki sporemu rozstawowi osi miejsca na kolana jest wystarczająco dużo, co po części osiągnięto projektując dość filigranowe przednie fotele. Na szczęście nie są one przesadnie płaskie i jako tako trzymają ciało na boki. Jednak przy pełnym obciążeniu o komforcie nie ma co mówić. Zawieszenie sprawia wrażenie sprężystego i puste auto nieźle się prowadzi. Niestety przy pełnym obciążeniu nie jest już tak zwinne i kierowca musi poświęcić więcej uwagi choćby w zakrętach.

Niezaprzeczalnym atutem Logana jest bagażnik, który mieści 510 litrów objętości. I choć wewnątrz można kręcić nosem nad jakością tworzyw, to nic nie można zarzucić ergonomii, która odpowiada tej z Clio. Takie same wskaźniki, podobny układ gałek sterujących nawiewem i bardzo podobne firmowe radio. A więc druga młodość technologii, która wysłużyła się pod marką Renault. Nie jest to zarzut, bo przy proponowanej cenie, nawet produkowane jeszcze Clio wypada bardzo blado.

Dla Dacii Logan przewidziano na początek dwie w miarę nowoczesne, ale co ważniejsze bardzo trwałe jednostki benzynowe o pojemności 1.4 (75 KM) lub 1.6 litra (90 KM). W 2005 roku gama powiększy się o turbodiesla 1.5 dCi oraz silnik benzynowy 1.6 16V o mocy 107 KM. To już będzie prawdziwy przełom w historii rumuńskiej marki.

Logan ma być też bezpieczny, bowiem jego nadwozie zaprojektowano z uwzględnieniem tych samych norm, co ostatnie modele Renault. Ale z uwagi na brak części kosztownych elementów wyposażenia podnoszących poziom bezpieczeństwa biernego tj. boczne poduszki powietrzne, czy nawet system ostrzegania o niezapiętych pasach, Logan chyba nie zdobędzie 5 gwiazdek w testach EuroNCAP. I właśnie dlatego jest sprzedawane jako Dacia.

Od tej pory Dacia będzie więc pełnić rolę tańszej marki francuskiego koncernu, tak jak Skoda u VW, czy Chevrolet w GM. Jej auta będzie można kupić u dealerów Renault w krajach Europy Centralnej, Turcji, Afryce Północnej i Środkowym Wschodzie, gdzie uzupełnią gamę oferowanych wcześniej francuskich modeli. Do 2006 roku na całym świecie ma być sprzedawanych 700 tysięcy Loganów. Gdyby tak się stało, to Renault znacznie awansuje w gronie największych koncernów motoryzacyjnych świata.

Ale Dacia pomoże też w zdobyciu rynków w krajach, gdzie Renault nie ma jeszcze mocnej pozycji, np. w Rosji. Właśnie tam w przyszłym roku rozpocznie się budowa fabryki, w której produkowanych będzie 60 tysięcy Loganów rocznie. Oprócz tego Renault inwestuje w fabryki projektu X90 w Maroku, Kolumbii i Iranie.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe