Opel Astra GTC 2005-03-07
Gran Turismo Compact - taka nazwa brzmi o wiele lepiej niż "3-drzwiowy hatchback". I tym sposobem model ten może pełnić rolę następcy także modelu Coupe.

Nowa Astra III GTC może się podobać. Choć nadwozie ma dużo elementów stylistycznych wspólnych z odmianą 5-drzwiową, to GTC wygląda na mniejsze i sprawia wrażenie bardziej sportowego. Efekt ten osiągnięto dzięki łukowatej linii dachu. Przód i tył zachowują spore podobieństwo do hatchbacka, ale w GTC tylna klapa jest mniejsza, a przedni zderzak nieco agresywniejszy. Auto jest też o 15 mm niżej zawieszone i ma 16-calowe felgi. Jednak już na pierwszy rzut oka widać, że to Astra.

W odróżnieniu od prawdziwych GT Astra GTC ma dość obszerne wnętrze. Nic dziwnego, bo ma ten sam rozstaw osi, co hatchback (2,61 m). Na parkingu jednak dość uciążliwe są duże drzwi, które w ciasnych lukach utrudniają wysiadanie. Ale osoby decydujące się na wersję 3-drzwiową zapewne o tym wiedzą. Tu najważniejszy jest komfort na przednich miejscach. W odmianach Sport i Cosmo Opel wstawił tu nawet specjalne sportowe fotele, które lepiej trzymają ciało po bokach. Kokpit odpowiada temu, który znamy z innych wersji Astry III. Nic nie można zarzucić funkcjonalności. Może tylko układ pokręteł automatycznej klimatyzacji mógłby być prostszy...

W drugim rzędzie siedzeń Astry GTC mogą się pomieścić 3 osoby. Dla nich szerokie drzwi są zaletą, ponieważ ułatwiają i tak trudniejsze wsiadanie. W porównaniu do odmiany 5-drzwiowej z tyłu GTC jest znacznie mniej miejsca w okolicach głów, szczególnie dla osób o słusznym wzroście. Cieszy spory jak na tę klasę bagażnik, który może pomieścić 380 litrów. Praktyczna jest też trójdzielna tylna kanapa. Z kolei interesującą dodatkową opcją w Astrze GTC jest panoramiczny dach, który sięga od krańca przedniej szyby do dachu na wysokości środkowego słupka.

Od strony technicznej Astra GTC jest bliźniakiem hatchbacka. Ma to samo zawieszenie IDS, które współdziała z układami ESP, kontroli trakcji i wspomagania hamowania w zakrętach i w ten sposób aktywnie dostosowuje charakterystykę pracy do stylu jazdy kierowcy i warunków na drodze. Za dopłatą Opel proponuje jeszcze zawieszenie IDS Plus, które ustawia także pracę amortyzatorów. Za pomocą guzika "Sport" można zmienić mu charakterystykę na bardziej sztywną, do jazdy sportowej.

W gamie silników interesujący jest nowy silnik wysokoprężny 1.9 CDTi o mocy 150 KM. Zapewnia on niezłe osiągi - 8,9 sekundy do "setki" i prędkość maksymalna 210 km/h. A to wszystko przy zużyciu paliwa na poziomie 5,8 l oleju napędowego na 100 km. Do wyboru pozostają jeszcze słabsze diesle - 1.7 DTI o mocy 100 KM lub 120-konny 1.9 CDTi.

Wśród silników benzynowych do wyboru jest 5 jednostek. Bazową jest 1.4 Twinport o mocy 90 KM. Mocniejsze to 1.6 Twinport o mocy 105 KM o 1.8 o mocy 125 KM. Pozostałe dwie to silniki z turbosprężarkami, z których najmocniejszy rozwija 200 KM. Pozwala to na sprint do 100 km/h w czasie 7,8 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 234 km/h. Tu jednak średnie zużycie paliwa wynosi 9,3 l/100 km. Obydwa benzynowe silniki turbo mają 6-stopniowe manualne skrzynie biegów. Automat dostępny jest tylko w połączeniu z jednostką 1.8, a silnik 1.6 może mieć półautomat Easytronic.

W sumie Astra GTC okazuje się całkiem atrakcyjnym spadkobiercą tradycji Manty, Calibry i Astry Coupe. Jest więcej niż zwykłą wersją 3-drzwiową, co docenią zwłaszcza młodsi użytkownicy. A przy cenach zbliżonych do odmiany 5-drzwiowej Astra GTC jest znacznie bardziej osiągalna.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe