Ford Focus II 2005-03-29
POLECAMY
Ford Focus II - ceny samochodów, wyposażenie
Ford Focus II - galeria zdjęć


Druga generacja Focusa nie miała już tak spektakularnego wejścia. Auto choć dłuższe nie zwraca już na ulicy uwagi w taki sposób jak poprzednik.

Powodem takiego stanu rzeczy jest znacznie bardziej konserwatywna stylistyka. Ogólne podobieństwo zachowano, lecz druga generacja nie ma już przyciągających wzrok detali w stylu New Edge. Ale, jak zapewnia szef stylistów Chris Bird, filozofia New Edge nadal jest u Forda obowiązująca. Po efektach widać jednak, że postawiono na wersję light. Może to i dobrze, bo Focus II podobnie jak Mondeo na pewno nie opatrzy się zbyt szybko.

Ford Focus to najważniejszy model europejskiej części amerykańskiego koncernu. Jego sprzedaż stanowi największą część obrotów firmy, a więc druga generacja po prostu nie może okazać się wpadką. Pierwszy Focus zdobył w 1998 roku tytuł Samochodu Roku i w ciągu 6 lat produkcji stał się rynkowym przebojem. Dotąd sprzedano 4 miliony tych aut, a więc jak można się było spodziewać druga generacja tego modelu nie różni się znacznie od poprzednika.

Już na pierwszy rzut oka można zauważyć, że zachowano charakterystyczną linię nadwozia, tylko że nowe auto z 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem jest nieco dłuższe (plus 17 cm) i ma obszerniejszą kabinę. W hatchbacku bagażnik powiększono o 10 procent i ma on obecnie pojemność 385 litrów. Wersja kombi Focusa II jest dłuższa o 13 cm od hatchbacków i mierzy 4,47 m, jednak rozstaw osi jest identyczny we wszystkich odmianach. Szkoda tylko, że kombi ma objętość bagażnika wynoszącą 475 litrów, bo poprzednik mógł zmieścić całe 520 litrów...

Druga generacja Focusa została wyposażona w szereg nowych technicznych detali. Np. zdecydowano się zmienić nowoczesny kluczyk poprzednika na zwykły jak sprzed 10 lat, bo przecież za dopłatą można wyposażyć auto w system zamykania i uruchamiania silnika bez kluczyka. Wychodząc z założenia, że większość klientów wybierze tę opcję, nieco archaiczny zwykły klucz wydaje się zrozumiały.

Jedną z ciekawostek Focusa II jest dobór materiałów wykończenia wnętrza pod kątem alergenów. Podobno pod tym względem auto jest gruntownie przetestowane. Wspomniane już techniczne detale to np. nawigacja satelitarna oparta na DVD z 7-calowym dotykowym wyświetlaczem, radio CD i MP3, instalacja Bluetooth, czy dwustrefowa klimatyzacja. Można jeszcze wymienić halogeny oświetlające wnętrze zakrętów i reflektory biksenonowe.

Pierwsze spostrzeżenia po zajęciu miejsca za kierownicą dotyczą nowej deski rozdzielczej. W odróżnieniu od poprzednika jest ona pozbawiona wszelkich oryginalnych akcentów. Nie jest brzydka, ale nie do tego Ford przyzwyczaił swych klientów. Taki sam układ przełączników i zegarów można znaleźć u VW i Audi. Od razu wiadomo, z kim Ford chciałby rywalizować. Środkowa konsola i deska rozdzielcza są więc ponad wszystko czytelne i ergonomiczne.

Kolejna sprawa to przednie fotele. Tu rzeczywiście widać postęp i mimo że są one dość twarde, to dobrze dobrany profil nie powoduje zmęczenia kręgosłupa, czy innych wrażliwych części ciała. A przy tym nieźle trzymają ciało w zakrętach. Kanapa z tyłu oczywiście jest bardziej płaska, ale miejsca jest sporo i nawet 3 osoby nie będą zbyt skrępowane. Warta wzmianki jest zauważalnie większa ilość miejsca na nogi. To kolejna zmiana na plus. Zastrzeżeń nie budzi także wykończenie, które jest porównywalne z Golfem V, czy Astrą III.

O ile więc z zewnątrz zmiany są raczej zachowawcze, to jak się ma sprawa z napędem? Tu też nie podjęto radykalnych modyfikacji. Wśród silników są 3 jednostki benzynowe: 1.4 mocy 80 KM, 1.6 o mocy 100 KM i 2.0 o mocy 145 KM. Ten ostatni zapewnia budzące respekt osiągi: 9,2 sekundy do 100 km/h i prędkość maksymalną 206 km/h.

Coraz ważniejszą część gamy jednostek napędowych stanowią diesle, które Ford opracowuje wspólnie z koncernem PSA. W Focusie II oferowane dwie wersje 1.6 TDCI o mocy 90 lub 109 KM oraz 2.0 TDCI o mocy 136 KM. Tu również najbardziej interesujący jest najmocniejszy diesel, który rozwija maksymalny moment obrotowy 320 Nm, przyspiesza do 100 km/h w czasie 9,3 sekundy i rozpędza się do 203 km/h. Ten silnik ma w standardzie 6-biegową manualną skrzynię biegów.

Zwolennicy automatycznych skrzyń biegów będą nieco zawiedzeni drugim Focusem. Dostępna jest tylko jedna taka skrzynia i tylko w połączeniu z benzynowym silnikiem 1.6. Za to jest to dopiero co opracowana skrzynia bezstopniowa CVT.

Od zawsze największym atutem Focusa było zawieszenie. W drugiej generacji z tyłu też jest układ wielowahaczowy, ale został jeszcze lepiej dopracowany. W połączeniu z dłuższym rozstawem osi nowy Focus zachowuje się bardziej stabilnie na prostej drodze. Poszerzono także rozstaw kół (o 4 cm) i druga generacja jeszcze lepiej pokonuje zakręty. W skrajnych sytuacjach Focus II okazuje się wyraźnie podsterowny, ale seryjny układ ESP szybko pacyfikuje tę skłonność.

W polskich salonach Ford Focus II występuje w czterech opcjach wyposażenia. Bazowa to Ambiente, w której zestawieniu są m.in. dwie czołowe poduszki powietrzne, regulacja wysokości fotela kierowcy, centralny zamek i elektrycznie podnoszone szyby z przodu, dwuosiowa regulacja kolumny kierownicy i ABS z EBD. Bogatsze odmiany to komfortowa Trend (dodatkowo m.in. boczne poduszki i podgrzewane lusterka) i dynamiczna Sport (m.in. z utwardzonym zawieszeniem, chromowanymi i aluminiowymi dekoracjami oraz z trójramienną obszytą skórą kierownicą). Tradycyjnie najdroższy wariant nosi nazwę Ghia.

W sumie druga generacja Focusa budzi dziwne spostrzeżenia. Pod względem stylistycznym to właśnie pierwszy Focus mógłby uchodzić za nowszego. Ma odważniejszą linię, większy bagażnik. Niestety, 6 lat na karku, mniej nowoczesne wyposażenie i ciaśniejsza kabina stawiają go na przegranej pozycji. Nowszy Focus II jeździ znacznie lepiej, jest bezpieczniejszy i jeszcze się nie opatrzył. Ciekawe tylko, jak będzie wyglądała trzecia generacja?
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe