BMW serii 5 kombi 2005-06-27
Większy, pojemniejszy i przede wszystkim nowszy od poprzednika. Jednak na naszym rynku to auto tylko dla wybranych.

Sprzedawcy BMW od dawna zastanawiają się, w jaki sposób zerwać z niezbyt korzystnym w Polsce wizerunkiem tej marki. Posiadanie BMW wielu osobom kojarzy się z przynależnością do mafii, ale to zapewne fałszywy stereotyp i dotyczy starszych modeli tej marki. A w przypadku BMW 5 Touring w najnowszym wydaniu wysoka cena sprawia, że o opinii innych decyduje raczej zazdrość. Bo faktycznie jest czego zazdrościć. Stylistyka nadwozia nie jest tak dyskusyjna jak w przypadku serii 6 i 7, czy choćby sedana. "Piątka" w wersji kombi wygląda stateczniej i pod względem funkcjonalności ma sporo do zaoferowania.

Trzecia generacja kombi modelu 5 jest dłuższa od poprzedniej o prawie 4 cm i mierzy 4,84 m. Auto przybrało też trochę na szerokość i wysokość. Co ciekawe, mimo większych rozmiarów w porównaniu do poprzedniego modelu, dzięki lekkiej konstrukcji udało się obniżyć masę własną o 50 kg. Podniosły się walory użytkowe "piątki" kombi - bagażnik mieści 500 litrów objętości (wcześniej 410 l) i po złożeniu tylnej kanapy powstaje przestrzeń ładunkowa o objętości 1650 litrów.

Sam bagażnik wydaje się trochę przekombinowany. Widać, że BMW podpatrywało konkurencję i usiłowało dodać jeszcze nowe gadżety. Tylna pokrywa jest podnoszona elektrycznie i osobno otwiera się w niej szyba. Niestety nie za dobrze to wszystko współpracuje z tylną roletą. Aby można było cokolwiek włożyć przez otwartą tylną szybę część zasłoniętej rolety unosi się i powstaje niewielka szczelina. Aby jednak roletę z powrotem ułożyć na płasko, trzeba już otworzyć całą klapę. Pozostałe walory bagażnika zasługują tylko na pochwałę. Podwójna podłoga kryje spory schowek, i jest też możliwość rozłożenia niewielkiej i przymocowanej do podłoża skrzynki na mniejsze przedmioty. Niestety znajduje się ona na środku bagażnika i trochę utrudnia pełny załadunek. Ale w takiej sytuacji można ją złożyć na płasko i schować w podłodze.

Sporo dyskusji wśród fanów marki budzi wygląd wnętrza. Na pewno nie jest brzydkie, siedzi się bardzo komfortowo, ale np. przedni panel z deską rozdzielczą sprawia przytłaczające wrażenie. Jego forma jest dużo cięższa i wygląda mniej rasowo, niż miało to miejsce w poprzedniej generacji. Na szczęście nic nie można zarzucić czytelności wskaźników i ergonomii, choć uproszczony układ iDrive nadal wydaje się przeładowany i wymaga sporo uwagi.

BMW dla modelu 5 Touring przewidziało 5 wariantów wyposażenia i 4 zestawy kolorów wnętrza. Wspomniany system obsługi funkcji iDrive znajduje się we wszystkich wersjach. Ustawienia są zmieniane za pomocą joysticka i kolorowego monitora o przekątnej 6,5 cala. Zawieszenie "piątki" kombi ma bez dopłaty regulację poziomu, dzięki powietrznej poduszce przy tylnej osi. Elektronicznie regulowane są też nastawy zawieszenie tak, że niezależnie od obciążenia auto ma zapewniać taki sam komfort jazdy. Stabilność poprawia seryjny ESP z układem kontroli trakcji. Auto ma 16-calowe aluminiowe felgi, a za dopłatą można je zastąpić 18-calowymi.

Na liście opcji jest jeszcze aktywny układ kierowniczy, który zależnie od prędkości zmienia przełożenie przekładni; reflektory oświetlające wnętrze zakrętów; aktywny układ zawieszenia Dynamic Drive oraz układ HUD wyświetlający dane na przedniej szybie w polu widzenia kierowcy. Do tego dochodzą jeszcze typowe dla kombi elementy tj. elektrycznie otwierana tylna klapa.

"Piątka" w wersji kombi jest oferowana w 4 wersjach silnikowych: dwóch wysokoprężnych - 525d i 530d - oraz dwóch benzynowych - 525i i 545i. Nowością wśród silników jest mniejszy 6-cylindrowy rzędowy diesel z wtryskiem common-rail i 4 zaworami na cylinder. Osiąga on moc 177 KM i charakteryzuje się maksymalnym momentem obrotowym 400 Nm. Jego przyspieszenie do 100 km/h wynosi 8,3 sekundy, a maksymalna prędkość to 225 km/h. Średnie zużycie oleju napędowego kształtuje się na poziomie 7,0 l/100 km.

Obydwa silniki wysokoprężne spełniają wymogi normy czystości spalin Euro 4. Osiągnięto to dzięki nowemu filtrowi sadzy, który nie wymaga materiałów ekploatacyjnych, tylko raz na kilka lat wymienia się wkład. Pod maską najmocniejszej odmiany umieszczono benzynową jednostkę V8 o mocy 333 KM. W tej wersji oferowana jest za dopłatą półautomatyczna sekwencyjna skrzynia biegów SMG, w której biegi zmieniają się szybciej niż jest w stanie zrobić to kierowca wyścigowy - rozwiązanie to wzorowane jest na skrzyniach z Formuły 1. W pozostałych odmianach w standardzie jest 6-biegowa manualna skrzynia, a na życzenie można ją zamienić na 6-stopniowy automat z funkcją Steptronic.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe