Fiat Idea 2005-08-29
POLECAMY
Fiat Idea - ceny samochodów, wyposażenie
Fiat Idea - galeria zdjęć


Idea mikrovana nie jest nowa, ale to Fiat w latach 60-tych stworzył Multiplę - prekursora tego gatunku. Czy nowy Fiat Idea jest tak pomysłowy, jak wskazuje na to nazwa?

Fiat nie od dziś przoduje w dziedzinie stylizacji i kreowania ciekawych nisz. Nie inaczej jest z Fiatem Ideą, który choć nie jest pierwszym, tego rodzaju autkiem na rynku, na pewno jest jednym z najbardziej oryginalnych. Jego konstrukcja oparta jest na platformie Fiata Punto, lecz z zewnątrz nie ma żadnych podobieństw między tymi pojazdami. Idea ma znacznie wyższe nadwozie i zupełnie inne, bardziej funkcjonalne wnętrze.

Niewielka Idea z jednej strony oferuje zgrabność i kompaktowe wymiary, z drugiej - proponuje modułowość i elastyczność niewielkiego minivana. Właśnie ta zdolność uwzględniania różnych wymogów sprawia, że model ten cieszy się sporym zainteresowaniem młodych rodzin. Nadwozie Fiata Idea ma ładną linię, choć wydaje się trochę nieproporcjonalnie wyrośnięty na wysokość. Ale to tylko złudzenie, bo wysokość w żadnym stopniu nie wpływa na wrażenie podczas jazdy.

Najwięcej dobrego można powiedzieć o wnętrzu Fiata Idei. Podczas pierwszego kontaktu z tym autkiem w oczy rzucają się żywe kolory tapicerki i obić wnętrz drzwi. Jasne kolory jednak są wrażliwe na zabrudzenia, więc trzeb uważać. Przednie fotele mogą się wydawać zbyt miękkie i nie mają utwardzonych boków siedziska, co sprawia, że siedzi się niezbyt pewnie. Ale nieźle dobrany profil sprawia, że przynajmniej kręgosłup nie jest narażony na męki długich podróży. Standardowo przednie fotele mają podłokietniki, ale gdy podeprze się na nich rękę trudno się sięga do dźwigni biegów.

Tylna kanapa ma 3 miejsca, choć raczej powinny na niej siadać osoby mniejszej postury. Małe wymiary auta dają o sobie znać zwłaszcza na szerokość. Kanapa jest w całości przesuwana na odcinku ok. 10 cm wzdłuż podłogi i ma prosty system składania oparć, który nie daje możliwości uzyskania płaskiej powierzchni bagażnika. Sam bagażnik nie jest mały jak na segment B, bo przy przesuniętej do przodu kanapie ma objętość około 320 litrów. Teoretycznie tylne siedzenia można jeszcze wyjąć.

Przedni panel i deska rozdzielcza w Idei uformowane są z twardego i lekko matowego tworzywa. Jest ono twarde w dotyku i nie budzi wrażenia wysokiej jakości. Ale tak to już jest w większości Fiatów. Kontrowersje może budzić też deska rozdzielcza na środku, na szczycie centralnej konsoli. To jest trendy, ale czy czytelnie? Być może wystarczy się do tego przyzwyczaić, ale nam zabrakło do tego czasu. Same wskaźniki nie są brzydkie i owszem, nawet całkiem czytelne.

Podczas wsiadania odczuwalna jest kolejna zaleta wysoko ustawionego fotela - łatwość zajmowania miejsc. Pierwsze kilometry za kierownicą Fiata Idei to oprócz szukania wskaźników przyzwyczajanie się do bardzo szerokich i przednich słupków. Są one tak wysunięte do przodu, że stwarzają niewygodne martwe pole i zasłaniają część zakrętów. W ruchu miejskim trzeba więc nieustannie wychylać głowę, aby sięgnąć, gdzie wzrok nie sięga. Typowo dla Fiata dość twardo ustawiono zawieszenie, które daje dużą pewność prowadzenia, a Idea nie przechyla się zbytnio na boki, nawet mimo swej nieforemnie wysokiej bryły nadwozia.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo aktywne, Idea posiada montowany seryjnie ABS z EBD oraz Brake Assistant, a na życzenie również ESP, uzupełniony systemem Hill Holder, ułatwiającym ruszanie pod górę. W ofercie przewidziano dwa silniki - 1.4 16v oraz wysokoprężny 1.3 16v Multijet. Obydwie jednostki bardzo dobrze radzą sobie z tym niewielkim autkiem i zadowalają się ograniczonym zużyciem paliwa. Dopracowanie ułożenia i konfiguracji układu wydechowego dało też efekt w postaci obniżonego hałasu. Do tego modelu Fiat proponuje ręczną lub automatyczną skrzynię biegów "Dualogic".

Idea dostępna jest w Polsce w dwóch liniach wyposażenia - Actual i Dynamic. Uboższa odmiana Actual ma m.in. dwie czołowe poduszki powietrzne, które są wypełniane dwustopniowo zależnie od siły uderzenia. Bez dopłat w tej wersji jest także system antykradzieżowy Fiat CODE, przystosowanie do radia (antena i 6 głośników), centralny zamek drzwi z pilotem, elektrycznie podnoszone szyby przednie i elektryczny układ wspomagania kierownicy Dualdrive.

Fiat Idea w wersji Dynamic z zewnątrz wyróżnia się światłami przeciwmgielnymi oraz większymi kołami. Wewnątrz tej odmiany znaleźć można wielofunkcyjne siedzenie tylne; zestaw wskaźników wzbogacony o trójrzędowy wyświetlacz; termometr zewnętrzny; elektryczną regulację ogrzewanych lusterek zewnętrznych, ale przede wszystkim ręcznie sterowaną klimatyzację.

Oprócz standardowych wersji wyposażeniowych na liście opcji są m.in. otwierany dach skydome obejmujący prawie 70% powierzchni dachu, relingi dachowe, boczne poduszki, czujnik włączający światła, a nawet nawigacja satelitarna. Patrząc więc na Fiata Ideę widać, że jest to poważny rywal dla Renault Modusa, Forda Fusiona i Opla Merivy.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe