Jak pozbyć się kratki? 2005-08-23
Od 22 sierpnia obowiązują nowe zasady odliczania VAT, o których informację znajdą państwo tu. Po starej ustawie, tym którzy kupili samochód typu kombi czy van pozostało w pamięci odliczenie pełnego VAT-u, a w samochodzie kratka. Powstaje pytanie: czy nie mając prawa do odliczeń VAT z tytułu zakupu paliwa nie warto pozbyć się zbędnego żelastwa?

Co przemawia za wymontowaniem kratki?

1. Odzyskanie 5-tego miejsca w samochodzie.
2. Uzyskanie pełnej funkcjonalności bagażnika. Krata nie pozwala na wykorzystanie pełnych możliwości transportowych przy złożeniu tylnej kanapy, czy korzystania z przesuwnej tylnej kanapy i regulowania w ten sposób pojemności bagażnika jak ma to miejsce w przypadku np. Toyoty Yaris.
3. Pozbycie się szpetnego żelastwa, które w szczególności na dziurach daje o sobie znać.

Jak się do tego zabrać?

Mimo iż stare prawo o VAT nie obowiązuje, to nie można sobie kratki wymontować samemu. Aby nie złamać przepisów i uniknąć dyskusji z policjantami przedstawiamy procedurę pozwalającą zrobić to raz, i w dodatku dobrze.

1. Najpierw odwiedzamy warsztat, który ma uprawnienia do dokonywania zmian konstrukcyjnych w samochodach - posiada numer REGON 5020A. Są to np. autoryzowane stacje obsługi, które w przypadku konieczności założenia trzeciego pasa zachowają technologię przyjętą przez producenta samochodu. Druga ważna sprawa - musimy otrzymać fakturę VAT na części i usługę.
2. Z fakturą i przerobionym samochodem jedziemy do stacji diagnostycznej na badanie techniczne. Ale nie może być to pierwsza lepsza stacja, tylko taka, która posiada dodatkowe uprawnienia (z tzw. literką E). Tam wykonujemy "badanie techniczne dla pojazdu, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych". Łącznie z badaniem okresowym (przeprowadzanym obowiązkowo) jest to koszt 180 zł. To badanie to tak naprawdę sprawdzenie, czy pasy, siedzenie i zagłówki zamontowano prawidłowo. Jeśli wszystko się zgadza, diagnosta wydaje zaświadczenie opisujące zmiany oraz określa nowe dane techniczne pojazdu (np. liczbę miejsc siedzących).
3. Z kompletem dokumentów jedziemy do wydziału komunikacji, gdzie urzędowo zostaną dokonane odpowiednie zapisy w dowodzie rejestracyjnym. Trzeba za to zapłacić 59 zł.

Na koniec warto wiedzieć, że zarówno przepisy starej ustawy o VAT, jak i nowa ustawa w brzmieniu obowiązującym do 22 sierpnia br. nie wspominały nic o obowiązku korekty VAT w sytuacji zmian kwalifikacji samochodu z ciężarowego na osobowy. Według obecnie obowiązującej nowej ustawy ewentualny zwrot VAT-u dotyczy ciężarówek przerobionych na osobowe 22 sierpnia 2005 roku lub po tej dacie.

Jak więc widać zabieg wymontowania kratki z samochodu nie jest skomplikowany, choć pewnych kosztów uniknąć się nie da. Kto chce mieć spokój z przekraczaniem granicy albo parkowaniem na chodnikach z pewnością skorzysta z tej możliwości. W tym więc przypadku można spokojnie wyjść zza krat ;).
Żródło: mamad

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe