Fiat Croma 2005-09-26
POLECAMY
Fiat Croma - ceny samochodów, wyposażenie
Fiat Croma - galeria zdjęć


Fiat kojarzy się z małymi i tanimi samochodami, ale nowa Croma dowodzi, że ambicje tej marki sięgają nieco wyżej.

Sytuacja finansowa Fiata jest trudna i nie można się dziwić, że włodarze koncernu starają się znaleźć ratunek uciekając do przodu, czyli wprowadzając coraz bardziej atrakcyjne modele. Najlepszym dowodem na to jest ciesząca się olbrzymią popularnością Panda. Hitem zapewne będzie także nowe Grande Punto. Jednak większe modele Fiata, nie wyróżniają się już tak bardzo na rynku. Całkiem udane Stilo jakoś nie ma wzięcia, a co można powiedzieć o nowej Cromie?

Z pewnością nie to, że jest to kiepski samochód. Ma nowoczesną i przyjemną dla oka linię nakreśloną przez Giugiaro. Wysokie nadwozie zbliża go nieco do minivana, ale pod względem charakteru to raczej wyrośnięte kombi. Przewidziano tylko tę jedną wersję nadwoziową, a więc Croma musi siłą rzeczy konkurować z wersjami kombi limuzyn klasy niższej średniej. Dlatego pewnie nie zdecydowano się na bardziej wyrazisty charakter vana. Dodano za to sporo "ekskluzywnych" elementów tj. chromowane klamki, czy drewnopodobne aplikacje w kabinie, które podnoszą pierwszy efekt wizualny.

Konstrukcyjnie Croma jest zbliżona do Opla Vectry i Signum. Oba auta mają taką samą platformę i większość silników. Croma jednak jest znacznie bardziej obszerna. W kabinie jest 5 miejsc i wszyscy pasażerowie mogą cieszyć się dużą ilością miejsca. Bardzo staranne - jak na Fiata - jest wykończenie wnętrza. Żadnych tanich plastików, czy niemiłych w dotyku materiałów. Wszystko jest świetnie spasowane, a kolorystyka materiałów - co również nie bywało oczywiste u tej marki - nie budzi zastrzeżeń. Ogólnie wnętrze może się podobać.

To samo dotyczy bagażnika. W normalnym ustawieniu mieści on 500 litrów, a więc co najmniej wystarczająco. Dostępna w opcji podwójna podłoga pozwala zapanować nad przewożonymi drobiazgami, tylko że po złożeniu tylnej kanapy nie da się uzyskać równiej powierzchni, bo nie podnoszą się siedziska. W razie potrzeby można za to wyjąć całą kanapę. I to już jest cecha vanów, a nie kombi.

Z pozycji kierowcy niezłe wrażenie robią wskaźniki deski rozdzielczej. Dźwignia zmiany biegów umieszczona jest z dołu środkowej konsoli i dobrze leży w dłoni, choć praca skrzyni nie jest idealna. Dla wyższych osób nie jest idealna też pozycja za kierownicą. Siedzi się zbyt wysoko, choć trzeba przyznać, że łatwo się wsiada. Przyzwyczajenia wymaga też nietypowe umieszczenie stacyjki. Jest na środku, pod dźwignią zmiany biegów.

Z założenia Croma nie ma konkurować ze sportowymi limuzynami, ale jest skierowana do osób ceniących sobie komfort. W Polsce dostępne są trzy wersje wyposażeniowe: Active, Dynamic i Emotion. Już w podstawowej Active jest klimatyzacja, a specyfikacji Emotion - nawet dwustrefowa i elektronicznie regulowana. W standardzie jest też 7 poduszek powietrznych, w tym jedna chroniąca kolana kierowcy. Bez dopłat mamy ABS z EBD, centralny zamek, elektrycznie podnoszone szyby, ogrzewane lusterka itd. Niestety, za radio trzeba odpłacić w każdej z wersji.

W polskich salonach Corma oferowana jest wyłącznie z silnikami wysokoprężnymi. Dostępne są 3 jednostki - dwie 4-cylindrowe 1.9 JTD Multijest o mocy 120 lub 150 KM oraz jeden 5-cylindrowy 2.4 JTD Multijet o mocy 200 KM. Na innych rynkach Croma sprzedawana jest jeszcze z jednostkami benzynowymi Opla o pojemnościach 1.8 lub 2.2 l. Wśród skrzyń biegów są dwie manualne: 6-biegowa dla diesli i 5-biegowa dla silników benzynowych. Za dopłatą do mocniejszych silników oferowany jest też automat.

Sama jazda Fiatem Cromą jest dość odprężająca. Na pokładzie jest trochę elektronicznych pomocników, wśród których jest m.in. hill holder, czyli układ zapobiegający staczaniu się auta przy ruszaniu pod górę. Bardzo dobrze zestrojono także zawieszenie. Od razu widać, że Croma ma sporo genów Vectry. Podwozie dobrze tłumi krótkie pofałdowania dając wrażenie wysokiego komfortu. Cromą można też próbować bardziej dynamicznej jazdy, w czym pomocny jest bezpośredni układ kierowniczy i brak tendencji do zbytniego pochylana się kabiny na bok, ale ten Fiat nie jest rasowym sportowcem.

Sporym atutem flagowego Fiata jest cena, która w najtańszej opcji wynosi nieco ponad 83 tysiące złotych. Jak na duże kombi z nowoczesnym turbodieslem, klimatyzacją i 7 poduszkami nie jest to wygórowana oferta. Tak więc Fiat dobrze przemyślał swój największy model i nie chce powtórzyć sytuacji ze Stilo, które początkowo okazało się zbyt drogie. A Croma ze swoją uniwersalnością ma z pewnością sporo do zaoferowania i znajdą się osoby, którym nie będzie przeszkadzało to, że nosi na klapie znaczek Fiata.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe