Opel Zafira II 2005-10-03
POLECAMY
Opel Zafira II - ceny samochodów, wyposażenie
Opel Zafira II- galeria zdjęć


To najnowocześniejszy i najbardziej wyrafinowany samochód, jaki kiedykolwiek produkowano w Polsce.

Już pierwsza generacja Zafiry była bardzo udanym samochodem. Dzięki wtedy pionierskiemu rozwiązaniu trzeciego rzędu siedzeń chowanych w podłodze bagażnika była autem 7-osobowym, podczas gdy większość konkurencyjnych minivanów miała tylko 5 miejsc. Teraz na rynku dostępnych jest więcej takich aut, więc General Motors po 6 latach produkcji wystawił Zafirę drugiej generacji, która ma więcej atutów niż tylko trzeci rząd siedzeń.

Z zewnątrz nowa Zafira prezentuje się niezbyt rewolucyjnie. Stylistycznie nawiązuje do Astry III. Nic dziwnego, bo technicznie Zafira II jest blisko z nią spokrewniona. Ma smukłą linię i bardziej przypomina wyrośnięte w górę kombi niż vana, a więc z pewnością spodoba się osobom ceniącym sobie indywidualność. Zarówno z przodu, jak i z tyłu nadwozie zdobią liczne chromowane elementy, co podkreśla klasę auta. Podobnie jak w klasycznych vanach, tj. Renault Espace Zafira II ma daleko wysunięty przedni słupek, co wewnątrz daje poczucie olbrzymiej przestrzeni.

Także i w przypadku Zafiry II miejsc w kabinie jest 7. Jednak wnętrze znacznie lepiej dopracowano w szczegółach. System Flex7, czyli składane tylne siedzenia pozwalają na wielorakie konfiguracje wnętrza. W ustawieniu 5-osobowym tylne siedzenia są schowane w podłodze, a bagażnik mieści 645 litrów objętości. Drugi rząd siedzeń może być składany w dwóch etapach: najpierw można położyć oparcia, a gdy to okaże się zbyt mało, to można postawić złożone siedzenia pionowo. Potem aby uzyskać płaską powierzchnię ładowni można rozłożyć do przodu siedzenia trzeciego rzędu. Wtedy objętość użytkowa wynosi 1820 litrów.

Ale nie tylko samo powiększanie bagażnika i brak konieczności wyjmowania przy tym siedzeń robi wrażenie. Środkowa kanapa mieści 3 osoby, ale środkowa jej część po opuszczeniu w dół tworzy wielofunkcyjny schowek. Zależnie od wersji liczba schowków, półeczek i pojemników może sięgać 30. Za dopłatą dostępny jest też półszklany dach, w którego środkowej części znajduje się seria 5 otwieranych półeczek na drobiazgi, płyty CD itp. Wart uwagi jest także wymagający dopłaty FlexOrganizer do bagażnika. Na dwóch aluminiowych szynach po bokach podłogi bagażnika można przesuwać sztaby i mocować siatki, które zapobiegają bezładnemu przemieszczaniu się przedmiotów w przepastnym bagażniku.

Bardzo dobre w porównaniu z poprzedniczką jest ogólne wrażenie po zajęciu miejsca w kabinie. Wykończenie wnętrza, projekt i materiały można uznać za wzorowe. Tym bardziej cieszy fakt, że auto to produkowane jest również w Polsce. Nic nie można zarzucić łatwości obsługi, mimo kilku niespotykanych wcześniej w Oplach elementów. Np. hamulec ręczny ma dźwignię podobną do tej, jaką spotkać można w samolotach albo np. w Renault Megane. Wysoko umieszczona dźwignia zmiany biegów jest blisko kierownicy, więc nie trzeba daleko sięgać. Same wskaźniki są tak samo czytelne jak w pozostałych modelach Opla tj. Astra III i Vectra. Również środkowy panel ma ten sam układ logiczny.

W wyposażeniu dodatkowym Zafiry drugiej generacji znaleźć można system otwierania i uruchamiania auta bez konieczności wkładania, czy przekręcania kluczyka (wystarczy mieć go w kieszeni).

Pod maską nowej Zafiry znajdują się dobrze znane silniki Opla. Podstawowa jednostka 1.6 Twinport o mocy 105 Km wydaje się nieco zbyt słaba do tego ważącego około 1,5 tony samochodu, ale to właśnie jest napęd rozreklamowanej najtańszej wersji. Lepszym, ale niestety znacznie droższym wyborem jest 1.8 Ecotec o mocy 140 KM lub 2.2 Direct (czyli z bezpośrednim wtryskiem benzyny) o mocy 150 KM. Najmocniejszym silnikiem w Zafirze jest benzynowy 2.0 Turbo o mocy 200 KM. Pozwala on na osiągnięcie "setki" w czasie około 9 sekund i rozpędzenie się do prędkości 225 km/h. Jeszcze szybsza będzie wersja OPC, której prędkość maksymalną Opel określa na 240 km/h. Jednak ta odmiana pojawi się w sprzedaży dopiero w 2006 roku.

Wśród silników wysokoprężnych znajdują się opracowane wspólnie z Fiatem wersje jednostki 1.9 CDTI o mocach 100, 120 lub 150 KM. Najsłabszy z nich nawet w tak dużym aucie średni spala 6,1 l oleju napędowego na 100 km. Wszystkie diesle Zafiry mają seryjny filtr cząstek stałych.

Jedna z największych zalet Zafiry II od strony technicznej jest zawieszenie. Mimo napędu na przednie koła auto w zakrętach zachowuje się neutralnie, a przy pełnym obciążeniu jest lekko nadsterowne. Oczywiście, także Zafirę można zmusić do podsterowności, ale wymaga to sporo samozaparcia. A i wtedy zapał taki jest skutecznie pacyfikowany przez ESP, który mimo wszystko reaguje dość późno.

Samo resorowanie nie jest ani zbyt miękkie, ani przesadnie twarde. W sam raz do dynamicznej i pewnej jazdy. Nierówności są tłumione na tyle skutecznie, by nie powodowały obawy o zniszczenie podzespołów. I patrząc na jakość naszych dróg, jest to znaczące osiągnięcie. Za dopłatą Opel oferuje system zawieszenia IDS-Plus, w którym w pewnym stopniu można regulować jego nastawy od sportowego po komfortowe.

Mimo swojego dynamicznego charakteru Zafira II jest pojazdem przede wszystkim rodzinnym. Jego wielofunkcyjność to niepodważalny atut. Rozwiązanie wnętrza daje możliwość sprostania praktycznie każdej sytuacji. Zarówno w potrzebie przewiezienia nadkompletu pasażerów, czy ponadwymiarowej ilości bagażu. Trzeci rząd foteli teoretycznie nie jest zbyt często wykorzystywany, ale gdy już zajdzie taka potrzeba, to wystarczy kilka ruchów i gotowe.

Tak jak w poprzedniku szósta i siódma osoba nie powinna być słusznej postury i musi zaakceptować fakt jazdy z kolanami pod brodą. No i podróż w siedmioro w żadnym wypadku nie może być zbyt długa. Znacznie wygodniej siedzi się w przesuwanej wzdłuż nadwozia środkowej kanapie. To ona służy na co dzień.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe