Toyota Aygo 2005-10-10
POLECAMY
Toyota Aygo - ceny samochodów, wyposażenie
Toyota Aygo - galeria zdjęć


Po Japonii teraz w Europie zauważalny jest trend do pomniejszania samochodów. Toyota Aygo jest jeszcze przykładem redukowania kosztów.

Lokując produkcję małej Aygo we wspólnej fabryce z koncernem PSA Toyota sprowadza na ziemię wszystkich, którzy są przekonani o lepszej jakości aut tej japońskiej marki. Aygo jest pod tym względem identyczne, co Citroen C1 i Peugeot 107, czyli modele marek o nieco niższym prestiżu. Ale tak naprawdę, czy to ma jakiekolwiek znaczenie?

W grupie najmniejszych aut w polskich warunkach podstawowym kryterium wyboru jest cena. Toyota z PSA stworzyły więc ładne bliźniacze autka, które mają bardzo prostą konstrukcję i mogą być masowo produkowane. Aby produkcję uczynić jeszcze tańszą ulokowano fabrykę w czeskim Kolinie, gdzie koszty pracy są niższe niż we Francji (czyli kraju, w którym produkuje się Yarisa oraz większość Citroenów i Peugeotów), a dodatkowo uzyskano sporo ulg inwestycyjnych. W efekcie w salonach Citroena i Toyoty pojawiły się prawdziwe maluchy o przystępnych jak na polskie kieszenie cenach.

O tym, czy Toyota Aygo pokona rywali w rodzaju Fiata Pandy, czy Chevroleta Sparka, zdecydują klienci. Samo autko nie prezentuje się źle. Nieco mniejsze od Toyoty Yaris ma nieco odważniej nakreśloną karoserię. Charakterystyczny jest przód z dużymi, zachodzącymi na boki reflektorami. Właściwie jest to jedyna partia karoserii, która tak naprawdę odróżnia bliźniacze modele Aygo, C1 i 107. Co ciekawe, zaprojektowano dwie wersje nadwoziowe tego minisamochodu - 5- i 3-drzwiową. W tej ostatniej zajmowanie miejsc z tyłu ułatwia nieco system odchylania oparć i jednoczesnego przesuwania do przodu przednich foteli Easy Entry.

Nie ma się jednak co oszukiwać. Nawet 5-drzwiowy Aygo autem rodzinnym nigdy nie będzie. Skrytykować należy przede wszystkim bagażnik, który nie dość, że jest mały, a właściwie bardzo mały, bo mieści śmieszne 139 litrów, to jeszcze dostęp do niego jest utrudniony przez niepraktyczną tylną klapę. Aby jak najefektywniej wykorzystać objętość bagażniczka, można dokupić w salonie Toyoty specjalnie ukształtowane 3 torby Samsonite, które maksymalnie wypełniają jego przestrzeń.

Żeby po raz kolejny zaoszczędzić, z tyłu Toyoty Aygo zastosowano tylko odchylaną do góry szybę. Uzyskany w ten sposób otwór załadunkowy nie jest zbyt duży, i co więcej, nawet po złożeniu tylnej kanapy, choć przestrzeń do wykorzystania rośnie do 782 litrów, to niebyt łatwo jest coś tam włożyć. Dodatkowe 25 l oferują kieszenie drzwi, 8 schowków i 3 uchwyty na kubki.

Jak na tak mały samochód - Aygo ma długość 3,41 m - z kolei bardzo dobrze przemyślano wnętrze. Dzięki wysuniętej do przodu szybie i ustawieniu kół w narożnikach nadwozia kabina jest całkiem długa i wystarczy dla 4 osób. Nawet przedni panel zaprojektowano tak, aby nie zajmował wiele miejsca. Wykonany z jasnego tworzywa zawiera tylko najpotrzebniejsze elementy. Deska rozdzielcza to właściwie tylko okrągły prędkościomierz. Efektowne, bo o niespotykanym kształcie obrotowe regulatory nawiewu i temperatury wymagają wprawy w obsłudze. Ogólnie widać, że projektanci zaszaleli nieco i efekt raczej spodoba się młodym osobom, a zwłaszcza płci pięknej. Najważniejsze, że fotele są wygodne, a widoczność niemal wzorowa.

Podstawowa wersja małej Toyoty nosi nazwę Terra, a w jej wyposażeniu znajdują się m.in. dwie poduszki powietrzne i ABS z EBD. Dodatkowo w standardzie najtańszego Aygo jest wspomaganie kierownicy, regulacja wysokości kolumny kierowniczej i składane oparcie tylnej kanapy. 5-drzwiowa wersja Aygo wymaga dopłaty 900 zł, a poza tym oferta Toyoty zawiera aż 12 wersji wyposażeniowych. W tej topowej odmianie Sol jest m.in. 6 poduszek powietrznych, radio z CD, klimatyzacja, centralny zamek, elektrycznie otwierane szyby i aluminiowe felgi.

Toyota Aygo standardowo ma manualną, 5-biegową skrzynię, ale za dopłatą można ją zamienić na 5-stopniowy półautomat (czyli z eletrycznie sterowanym sprzęgłem). Początkowo, podobnie jak C1, Aygo może być zamawiany tylko w wersji benzynowej z 3-cylindrowym silnikiem 1.0 o mocy 68 KM. Od początku 2006 roku do oferty silników dołączy francuski turbodiesel 1.4 o mocy 54 KM. Benzynowy silnik Aygo produkowany jest w polskich zakładach Toyoty w Jelczu-Laskowicach. Zaprojektowano go tylko do czeskich bliźniaków, a jego technicznym wyróżnikiem jest układ zmiennych faz rozrządu, dzięki czemu ograniczono zużycia paliwa do średniego poziomu 4,6 l/100 km. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 93 Nm, dzięki temu czas rozpędzania do 100 km/h to około 14,2 sekundy.

Ciekawa jest sama konstrukcja tego silniczka, który daleko uproszczono, odchudzono i "ściśnięto" do jak najmniejszych rozmiarów. Jego podstawowe elementy są odlane z aluminium, a cylindry umieszczono bardzo blisko siebie zachowując zaledwie 7-milimetrowe odstępy. Do tego system wlotu powietrza i pokrywę silnika zintegrowano w jeden moduł. Przepustnica i obudowa wtrysku paliwa wykonane zostały ze stopów żywicznych i w efekcie silnik waży zaledwie 67 kg.

Toyota Aygo jest bez wątpienia samochodem przeznaczonym do miasta. W ciasnych uliczkach pomocny jest mały promień skrętu wynoszący 4,73 m. Zawieszenie jest skuteczne, ale niezbyt skomplikowane. Z przodu wykorzystano konstrukcję znaną z Yarisa, natomiast z tyłu wstawiono belkę skrętną w kształcie odwróconej litery V. Takie rozwiązanie gwarantuje większą sztywność i mniejszy ciężar - no i jest tanie.

W ruchu miejskim przydają się dobre hamulce. Toyota zaaplikowała więc Aygo najnowszej generacji ABS i wentylowane tarcze z przodu. Z tyłu znów zapatrzono się na koszty i pozostawiono hamulce bębnowe. Na szczęście przy masie własnej Aygo wynoszącej 790 kg, taki układ jest do zaakceptowania.

Jak na tak mały samochód Aygo reprezentuje dość wysoką kategorię bezpieczeństwa. Samochód wyposażony jest w przednie i boczne poduszki oraz kurtyny powietrzne, a wykorzystanie systemu MICS (Minimal Intrusion Cabin System) zmniejsza w dużym stopniu ryzyko odniesienia obrażeń w czasie potencjalnego zderzenia. Konstrukcja Aygo została wzmocniona poprzez zamontowanie grubszego panelu wahacza, większego tunelu centralnego oraz dwa pręty usztywniające drzwi: ukośny i grubszy, biegnący wzdłuż linii bocznej pojazdu. W testach Euro NCAP Toyota Aygo zdobyła 4 gwiazdki.

Co ważne w przypadku małych i tanich aut, Toyota Aygo oferowana jest z 12-letnią gwarancją antykorozyjną. Przynajmniej pod tym względem można wierzyć w przypisywaną Toyocie trwałość. Choć nie ma także podstaw do tego, by nie wierzyć, żeby Aygo nie było tak niezawodne, jak pozostałe Toyoty. Czas pokaże.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe