Subaru Outback 2005-10-17
POLECAMY
Subaru Outback - ceny samochodów, wyposażenie
Subaru Outback - galeria zdjęć


Rok po debiucie aktualnej generacji Subaru Legacy na rynek trafiła jej uterenowiona jego wersja o nazwie Outback.

W Polsce japońska marka Subaru znana jest przede wszystkim z tras rajdowych, gdzie codziennym widokiem są Imprezy WRC i STI, a groźnie wyglądający WRX jest marzeniem niejednego z nas. Jednak i bardziej przyziemne modele Subaru nie są pozbawione sportowej żyłki. Przykładem takiego auta jest pseudoterenowy Outback - klasyczny rodzinny samochód oferowany tylko jako kombi i wyróżniający się wzmocnionym i nieco podwyższonym zawieszeniem. Zachowuje on klasyczny dla wszystkich modeli tej firmy układ z silnikiem typu boxer i stałym napędem na 4 koła.

W porównaniu z produkowanym przez 10 lat niemal bez większych zmian Legacy poprzedniej generacji i opracowanym na jego podstawie Legacy Outbackiem nowy model ma znacznie nowocześniejszy profil, choć zachowano sporo podobieństw. Już nie Legacy Outback tylko po prostu Outback ma podobne wymiary - mierzy 4,73 m długości i 1,77 m szerokości - a najbardziej różni się od poprzednika stylistyką tylnej. Nowe Legacy i Outback wyglądają teraz znacznie agresywniej i bardziej dynamicznie.

Jak w każdym Subaru, także i w Outbacku silnik jest rozwiązaniem nietypowym. Konstrukcje o podobnym układzie, w wersji H6 z poziomo ułożonymi sześcioma cylindrami, stosuje poza tą marką już tylko Porsche. Ale Subaru ma w ofercie jeszcze 4-cylindrowe boksery. W tym układzie silnika ułożenie jednostki napędowej na leżąco z tłokami naprzeciw siebie sprawia, że niżej położony jest środek ciężkości. Napęd na cztery koła, kojarzony głównie z samochodami terenowymi, w tym przypadku ma wpływać raczej na zwiększenie przyczepności i lepsze prowadzenie się samochodu na szutrowych i polnych drogach. Chociaż trzeba przyznać, że Outback nie boi się także jazdy terenowej. Świadczy o tym dźwignia na środkowym tunelu, która służy w razie potrzeby do skracania przełożeń skrzyni biegów.

Poza ciekawymi rozwiązaniami technicznymi, Outback jest samochodem zupełnie konwencjonalnym, a jego ukrytymi cechami są ponadprzeciętna solidność i wysoki poziom bezpieczeństwa biernego. Topowa wersja 3.0 R wyposażona jest właściwie we wszystkie możliwe dodatki, łącznie ze skórzaną tapicerką, automatyczną skrzynią biegów z przełożeniem terenowym, dwa elektrycznie otwierane szyberdachy i niezły system audio z odtwarzaczem i zmieniarką CD. W standardzie są też cztery poduszki powietrzne i dwie kurtynki na wysokości okien.

Ale i tańsze wersje są warte uwagi. W Polsce Subaru proponuje trzy warianty - TRE, GL i GX - które różnią się w zasadzie tylko kilkoma szczegółami. Najtańsza wersja TRE nie ma np. systemu elektronicznej stabilizacji pojazdu, elektrycznej regulacji fotela, ani regulacji wsparcia lędźwiowego w fotelu. Nie ma też tapicerki skórzanej, nawigacji, ani radia. W standardzie jest manualna skrzynia biegów, ale za dopłatą możliwe jest zamówienie automatu.

Zdecydowane zmiany wprowadzono we wnętrzu nowego Outbacka. Nikt nie zarzuci mu już staromodnej stylistyki. Projektanci trochę zaczerpnęli ze stylu Volvo i Audi, ale w efekcie uzyskano całkiem oryginalny przedni panel. Deska rozdzielcza może się wydawać skromna, ale jest przede wszystkim czytelna. Od reszty modeli Subaru zarówno Legacy, jak i Outbacka odróżniają nowe, znacznie szlachetniejsze materiały wykończeniowe, oraz całe mnóstwo estetycznych i praktycznych detali. Pomiędzy przednimi fotelami jest podłokietnik z praktycznym schowkiem, pasażerowie z przodu i z tyłu mają wysuwane uchwyty na puszki z napojami, a po opuszczeniu podłokietnika z tyłu można otworzyć otwór łączący kabinę pasażerską z bagażnikiem, co pozwala na przewożenie długich przedmiotów (np. nart). Co ważne, Subaru nie każe sobie za to dopłacać.

Niemniej istotne jest także to, że w kabinie nowego modelu jest nieco więcej miejsca dla pasażerów. A dość oryginalnym rozwiązaniem są szyby w drzwiach, które nie mają obramowań, podobnie jak w kabrioletach. Bagażnik ma pojemność 459 litrów, co raczej nie jest wynikiem zbyt dobrym jak na samochód tej klasy. Na dodatek jest on płaski - pod jego podłogą musi się zmieścić koło zapasowe i układ napędu tylnych kół.

W polskich salonach Subaru Outback oferowany jest w dwóch wersjach silnikowych. Obydwie są wersjami benzynowymi, bo jak dotąd Subaru nie ma w ofercie żadnego diesla. Pierwsza to 4-cylindrowy bokser o pojemności 2,5 litra i mocy 165 KM. Druga jednostka to topowy H6, czyli 6-cylindrowy silnik o pojemności 3 litrów oraz mocy 245 KM. Obydwie jednostki pracują cicho i bez drgań, a uwagę wszystkich zwraca ich jedyne w swym rodzaju brzmienie. Tego nie da się podrobić, choć każdy zainteresowany musi rozważyć, czy to się opłaca. Nawet słabszy silnik sporo pali i w cyklu miejskim nie schodzi poniżej 12 litrów na 100 km. Podawane przez producenta minimalne zużycie w jeździe pozamiejskiej to teoretycznie 7 litrów na 100 km. Wersja H6 zużywa średnio o litr więcej na każde 100 km.

Według danych fabrycznych prędkość maksymalna nawet tych słabszych odmian Outbacka wynosi 198 km/h, czyli całkiem nieźle jak na auto o wzmocnionym i podwyższonym zawieszeniu. Przyspieszenie 0-100 km/h też niczego sobie - 9,8 sek. Zawieszenie Legacy Outback jest twardsze niż w przeciętnym samochodzie tej klasy, ale dzięki swej wytrzymałości może być idealne na dziurawe polskie drogi. Twarde nastawy minimalnie pogarszają komfort podróżowania, ale za to auto mniej się przechyla na zakrętach i daje kierowcy dobre wyczucie tego, co dzieje się na styku kół z nawierzchnią drogi.

Trzeba przyznać, że model ten, szczególnie w wersji 3.0 R z jednostką H6, to samochód bardzo ciekawy pod względem technicznym, dający kierowcy możliwość poznania zalet rozwiązań, które marce Subaru zapewniły liczne sukcesy w rajdach samochodowych. Z drugiej strony, nie jest to pojazd tani ani w zakupie, ani w eksploatacji. Wadą jest też niewielka sieć serwisowa.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe