Audi A3 Sportback 2005-10-25
POLECAMY
Audi A3 - ceny samochodów, wyposażenie
Audi A3 Sportback - galeria zdjęć


Więcej niż Golf, ale mniej niż A4. Pięciodrzwiowy A3 to dowód, że w klasie kompaktów są warte grzechu auta z grupy premium.

Alfa Romeo 147, BMW klasy 1, czy wreszcie Mercedes klas A i B to najdroższe auta kompaktowe. Audi na tym tle wydaje się nieco spóźnione, bo pierwsze podejście do "szlachetnego" kompaktu było dla tej marki niezbyt udane. Audi A2, choć na wskroś nowoczesne, nie zdobyło sobie uznania. Powód wydaje się banalny - A2 brakowało agresywności. Choć stylistycznie ciekawe, to zupełnie nie trafiło w gusta zwolenników marki, którzy oceniali je jako zbyt kobiece.

Zupełnie inaczej ma się sprawa z Audi A3. Druga już generacja tego modelu oparta jest na równolegle produkowanym Golfie, ale zupełnie tego nie widać. A3 ubrano w bardzo dynamicznie wyglądające nadwozie, które z przodu przypominało A4. Jeszcze ciekawiej wygląda przód wersji 5-drzwiowej A3 o przydomku Sportback. Jest tu charakterystyczna atrapa chłodnicy nawiązująca do przedwojennych wyścigowych Auto-Unionów. Również i dalsza część nadwozia różni się od 3-drzwiowego A3. Sportback jest od niego dłuższy o 83 mm, a tył przypomina nieco skróconego A4 Avanta. W efekcie powstało auto rodzinne o sportowej sylwetce, tak lubianej przez fanów Audi. I wreszcie marka ta ma model, który może rywalizować z BMW i Mercedesami w najpopularniejszej w Europie klasie kompaktów.

Już samo wnętrze A3 Sportbacka wyraźnie wskazuje na przynależność do klasy premium. Jak w każdym Audi materiały wykończeniowe są najwyższej jakości. Sporo jest elementów metalowych i chromowanych. Deska rozdzielcza jest wzorcowo czytelna i nie bez przyczyny słychać głosy, że jest to ideał. Warto też polecić oferowane za dopłatą sportowe fotele, które lepiej podtrzymują boki ciała i pozwalają na agresywniejszą jazdę. Ładnie wygląda kierownica z trapezowym środkiem, który również nawiązuje do czasów świetności marki Auto-Union. W odmianach z ręczną skrzynią biegów kierownica jest czteroramienna, a w odmianach z łopatkami zmiany przełożeń pod kierownicą - czyli z automatycznymi skrzyniami Tiptronic lub DSG - kierownica ma 3 ramiona.

Spore tylne drzwi nie utrudniają zajmowania miejsc na tylnej kanapie. I gdy już się na niej usiądzie, nie można narzekać na ciasnotę. Osoby o wzroście około 180 cm nie podkurczają kolan, ani nie muszą pochylać głowy. Z kolei objętość bagażnika różni się w zależności od tego, czy auto ma napęd na przednią oś, czy jest to quattro z napędem na 4 koła. W pierwszym przypadku mieści się 370 litrów, w drugim 302 litry. Obydwie wersje mają asymetrycznie dzielone i składane oparcia. Również bagażnik wyróżnia się na tle popularnych kompaktów wykończeniem i materiałami obiciowymi.

Niestety, w wyposażeniu standardowym A3 Sportbacka nie ma sporej ilości elementów, których można oczekiwać po przedstawicielu kompaktu grupy premium. Jest ABS, ale ESP tylko dla najmocniejszych wersji silnikowych i quattro. Klimatyzacja - wprawdzie elektroniczna i dwustrefowa - ale w odmianach 1.6 i 1.9 TDI tylko za dopłatą. W odmianach podstawowych 1.6 i 1.6 FSI nie ma też radia. We wszystkich wersjach są za to czołowe o boczne poduszki z przodu, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach i elektrycznie regulowane lusterka, centralny zamek oraz regulacja wysokości fotela kierowcy itd. W odróżnienu od wersji bazowych bogatsze odmiany mają wpadające w ucho nazwy Attraction, Ambition i Ambiente.

Do napędu Audi A3 Sportback po raz pierwszy przeznaczono silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem i turbosprężarką. 2.0 TFSI oferuje 200 KM mocy, 280 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który jest dostępny już przy 1800 obrotach na minutę, czyli tak jak niedościgłych pod tym względem nowoczesnych dieslach. Ale wartości te nie tylko w teorii przekładają się na osiągi. Czas rozpędzania do "setki" zajmuje A3 tylko 7,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 234 km/h. A ze skrzynią DSG A3 osiąga 100 km/h o 0,1 sekundy wcześniej i może jechać o 2 km/h szybciej.

Oczywiście Audi przewidziało dla A3 również inne silniki. Podstawową jednostką jest 1.6 o mocy 102 KM. Ponad nim znajdują się 1.6 FSI o mocy 115 KM oraz 2.0 FSI o mocy 150 KM. Wśród jednostek wysokoprężnych jest wybór tylko dwóch - 1.9 TDI o mocy 105 KM lub 2.0 TDI o mocy 140 KM.

W standardzie A3 Sportback ma 6-biegową (lub tylko dla silnika 1.6 5-biegową) manualną skrzynię biegów. Jak w prawie wszystkich autach grupy VW działa ona z wzorową lekkością i precyzją. W wersji wyposażeniowej Ambition auto wyposażono w sportowe zawieszenie - niższe i twardsze. W połączeniu z napędem quattro i seryjnym w tej specyfikacji ESP małe Audi można polecić osobom, dla których pokonywanie zakrętów jest najważniejszym kryterium wyboru auta.

W sumie więc Audi A3 Sportback można uznać nie tylko za 5-drzwiową odmianę A3, ale w pewnym stopniu sportową alternatywę dla tańszych wersji A4. I wcale nie przeszkadza w tym fakt, że konstrukcyjnie A3 Sportback oparty jest na Golfie V. Wielowahaczowe tylne zawieszenie i mocne silniki sprawiają, że jego zachowanie na drodze może zaskoczyć niedowiarków. A wykończenie i jakość w zestawieniu z tym, co oferuje Golf, tłumaczą stosunkowo wysoką cenę. Niestety, w wersjach najbardziej zaawansowanych technicznie, tj. 2.0 TFSI ze skrzynią DSG i napędem quattro, ceny osiągają pułap limuzyn klasy średniej. A w takim porównaniu A3 Sportback zdobywa uznanie już tylko fanów Audi.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe