Suzuki Grand Vitara 2005-11-21
POLECAMY
Suzuki Grand Vitara - ceny samochodów, wyposażenie
Suzuki Grand Vitara - galeria zdjęć


Kiedyś Vitara rozpoczęła modę na auta rekreacyjne. Teraz terenowy mięczak okazuje się twardszy niż by się wydawało.

Suzuki Vitara i opracowana później pierwsza Grand Vitara zdobyły sobie wielu zwolenników. Konstrukcja oparta na ramie, tylna sztywna oś, silnik ustawiony wzdłużnie i napęd 4x4 z blokadami dyferencjałów sprawiały, że nawet w terenie autko radziło sobie całkiem nieźle. I choć nowa Grand Vitara podąża bardziej za falą mody i ma już samonośne nadwozie i niezależne zawieszenie, to postarano się o skuteczny w terenie napęd 4x4.

Z zewnątrz Grand Vitara zmieniła się nie do poznania. Obydwie wersje nadwoziowe są większe i chyba ładniejsze od poprzedników. Zarówno odmiana 5-, jak i 3-drzwiowa są dłuższe od poprzedniczki o dobre 30 cm, co wyraźnie przekłada się na obszerniejsze wnętrze. Ale nie tylko długość się liczy, bo Grand Vitara jest też szersza i ma dłuższy rozstaw osi. Jest jednak nieco niższa, co sprawia, że wygląda nieco bardziej dynamicznie.

Nowa Vitara ma wygładzoną karoserię. Zniknęły wszystkie kanty i wypukłości. Uwagę zwraca przede wszystkim masywny przód - jak przystało na prawdziwe auto terenowe. Całość pozostawia estetyczne wrażenie i podobnie rzecz ma się z wnętrzem. Nie ma już śladu po stylu poprzednika. Kabina nowej Grand Vitary została zaprojektowana jak normalne auto osobowe. Przedni panel wykonano z czarnego tworzywa, a środkowa konsola ma srebrne, choć plastikowe wstawki. Całość niestety bardzo się kurzy podczas jazdy w terenie z otwartymi szybami.

Układ wskaźników jest bardzo czytelny, podświetlenie wyraźne, niczego tu nie można wytknąć. Również układ przełączników nie powoduje zagubienia. Całość dowodzi ogromnego postępu w porównaniu ze starszymi terenówkami Suzuki. Od bardziej praktycznej strony Grand Vitara pokazuje swoje kolejne atuty. Na wszystkich miejscach jest wystarczająco przestrzeni na szerokość, przed kolanami i nad głowami. Tak jest przynajmniej w wersji przedłużonej, bo 3-drzwiowa Grand Vitara z tyłu jest ciasna, a system składania oparcia przedniego fotela wymaga nauki obsługi. Poza tym, mniejsza wersja ma tylko 4 miejsca.

Objętość bagażnika przedłużonej Grand Vitary ma 398 litrów. Ładowność - 490 kilogramów - czyli średnia w tej klasie. Nowa terenówka Suzuki kolejne punkty oddaje pod względem wyposażenia. Dopiero od 2006 roku będzie można to auto wyposażyć w ESP. Reszta wyposażenia zwiększającego stopień bezpieczeństwa jest bez zarzutu. W standardzie jest m.in.: sześć poduszek powietrznych, ABS i zaczepy fotelików isofix.

Od strony technicznej nowa Grand Vitara nie nadąża za dość radykalnymi zmianami stylistycznymi. Ale to może i dobrze, bo wśród aut terenowych postęp może być wolniejszy. Najważniejszą zmianą jest nowy układ napędu na 4 koła. Kiedyś był to napęd na tył z dołączanym przodem. Teraz napęd 4x4 jest stały i jedynie najtańsza 3-drzwiową odmiana nie ma blokady środkowego dyferencjału. A ta w połączeniu z reduktorem skrzyni biegów daje już spore możliwości jazdy w terenie.

Pod maską Suzuki Grand Vitary znajdują się starzy znajomi. Jedyne oferowane na razie wersje to znane z poprzednika jednostki benzynowe 1.6 i 2.0. Oczywiście obydwa silniki zostały wzmocnione - 1.6 rozwija 106 KM i maksymalny moment obrotowy 145 Nm, a moc jednostki 2.0 wzrosła do 140 KM i jej maksymalny moment obrotowy podniesiono do 185 Nm. Większy silnik jest przy tym na razie jedynym oferowanym w nadwoziu 5-drzwiowym, a od wiosny 2006 roku gamę jednostek Grand Vitary uzupełni 129-konny turbodiesel 1.9 pozyskany od Renault. Nie przewiduje się już silnika V6.

Zawieszenie Grand Vitary dobrze radzi sobie na asfalcie i choć to nie jej rewiry, to właściwie jedynym słabym punktem jak na klasę SUV jest tylko ograniczona moc. Ale tak naprawdę dopiero w terenie Grand Vitara pokazuje, na co ją stać i to mimo niezależnego zawieszenia. Daje przy tym sporo frajdy i można jej wybaczyć niezbyt dynamiczne przyspieszenie. A w porównaniu z konkurencją w rodzaju Toyoty RAV4, czy Hondy HR-V Suzuki jest zauważalnie tańsze.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe