Hyundai Tucson 2005-12-05
POLECAMY
Hyundai Tucson - ceny samochodów, wyposażenie
Hyundai Tucson - galeria zdjęć


To bliźniacza z Kią Sportage koreańska interpretacja auta rekreacyjnego. Ale tu pojęcie "rekreacja" oznacza bezstresową jazdę po najbardziej nawet dziurawych drogach.

Spośród wszystkich marek na polskim rynku Hyundai i Kia oferują najtańsze auta nazywane rekreacyjnymi. To auta osobowe przystosowane do ograniczonej jazdy terenowej, o czym świadczą zwiększony prześwit, masywne koła i napęd 4x4. Trzeci obok Terracana i Santa Fe terenowy Hyundai o nazwie Tucson ma nadwozie o długości 4,33 mm. Nietypowo dla grupy SUV Tucson ma dość długi rozstaw osi 2,63 m, dzięki czemu może kusić stosunkowo obszerną kabiną.

Największą pokusą w Tucsonie jest napęd na 4 koła, choć od razu trzeba zastrzec, że najtańsza wersja nie jest weń wyposażona. I mimo że w tym modelu tylko w określonych sytuacjach do 50% momentu obrotowego jest przenoszona na tylną oś, to dla większości nabywców tego auta daje on w zupełności wystarczające możliwości. W normalnych warunkach drogowych napędzana jest oś przednia, dzięki czemu auto spala mniej paliwa.

Po zajęciu miejsca za kierownicą Tucsona po raz pierwszy można poczuć się jak w małym minivanie, a nie samochodzie terenowym. Siedzi się wysoko, miejsca jest sporo, a dźwignia zmiany biegów umieszczona jest nie między fotelami, a u dołu środkowej konsoli. Wskaźniki są czytelne, pokrętła i wskaźniki również, całość jest estetycznie i porządnie spasowana, choć plastikowe imitacje aluminium nie każdemu mogą odpowiadać. Najważniejsze jednak, że auto jest funkcjonalne, także na tylnej kanapie nie brakuje miejsca, zarówno na szerokość, jak i na nogi.

Nieduży za to jest bagażnik, który w normalnej konfiguracji mieści 325 litrów. Niewiele lepiej jest po złożeniu tylnej kanapy, bo Tucson mieści wtedy dość skromne 805 litrów. Na pocieszenie, bardzo dobrze należy ocenić liczbę schowków. Jest wśród nich np. podłokietnik między przednimi fotelami i szuflada pod fotelem kierowcy.

W polskich salonach oferowane są cztery wersje wyposażeniowe Tucsona. Bazowa odmiana Comfort ma napęd tylko na przednie koła, a w jej wyposażeniu standardowym są m.in. klimatyzacja, radiomagnetofon, elektrycznie regulowane lusterka, centralny zamek, immobilizer, elektrycznie podnoszone szyby w przednich i tylnych drzwiach i - ciekawostka - ogrzewanie wycieraczek przedniej szyby. W standardzie jest też ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania pomiędzy poszczególne koła i dwie czołowe poduszki powietrzne oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich miejscach. Takie samo wyposażenie, ale już z napędem na wszystkie koła - to wersja Active.

Najbogatsze odmiany Tucsona - oczywiście z napędem na 4 koła - noszą nazwy Elegance i Elegance Plus. W ich wyposażeniu jest m.in. ESP, poduszki boczne z przodu i kurtyny powietrzne, a wewnątrz pakiet skórzany obejmujący tapicerkę foteli, obszycie kierownicy i gałki dźwigni biegów. Oprócz tego są ogrzewane lusterka zewnętrzne, komputer pokładowy i elektronicznie regulowana klimatyzacja. W Tucsonie Elegance Plus jest automatyczna skrzynia biegów Shifttronic (H-matic) z opcją manualnej sekwencyjnej zmiany biegów, oraz radiomagnetofon z CD MP3 (w Elegance tylko z odczytem CD).

Pod maską najmniejszego terenowego Hyundaia może znaleźć się jeden z trzech silników. Najsłabszym, ale wartym szczególnej uwagi jest 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 141 KM. Tak napędzany Tucson - z napędem na przednią oś - rozpędza się do 174 km/h. Co ciekawe, silnik ten ma układ zmiennej pracy zaworów, który dba o odpowiedni moment obrotowy już od niskich obrotów, a także o to, by silnik nie wydzielał zbyt dużo szkodliwych substancji w spalinach. Atutem jest też spalanie na średnim poziomie 8 litrów na 100 km.

Bardziej oszczędny, lecz sporo droższy, jest turbodiesel 2.0 CRDI o mocy 113 KM. Tu w przypadku wersji 2WD podawany jest przez producenta średni poziom 7 litrów na 100 km. A dla tych, którzy się nie przejmują paliwem, alternatywą jest jednostka 2.7 V6 o mocy 175 KM, która występuje tylko z 4-stopniową automatyczną skrzynią biegów (choć możliwością ręcznej zmiany przełożeń). Cóż, kiedy demonem mocy ona nie jest, bo jej prędkość maksymalna to 180 km/h, czyli niewiele szybciej od wersji 2.0. A zużycie paliwa jest sporo wyższe, bo podawane przez producenta średnie spalanie wynosi około 10 litrów na 100 km.

Mimo wyglądu terenówki Hyundai Tucson to auto jak najbardziej osobowe, zwłaszcza z napędem 2WD. Tucson nie nadaje się na przeprawy i kto mimo wszystko nawet w wersji 4WD zdecyduje się zjechać tym autem na bezdroża, lepiej niech dobrze zaplanuje trasę, aby po prostu gdzieś nie utknąć. Tucson radzi sobie na suchym i w miarę równym podłożu i pokonuje nawet dosyć strome podjazdy, ale np. w błocie może zawieść, bo napęd 4x4 nie jest wspierany przez blokady dyferencjałów, a przenoszenie napędu na tylną oś trwa wystarczająco długo, by w głębokim śniegu osiąść na brzuchu najpierw przodem, a po chwili tyłem.

Jednak w naszych warunkach Hyundai Tucson paradoksalnie może być całkiem sensownym wyborem. Mocniejsze zawieszenie oparte kolumnach McPhersona z przodu i podwójnych wahaczach z tyłu jest doskonałym rozwiązaniem na polskie dziurawe drogi. Trzeba bowiem przyznać, że na asfalcie Tucson zachowuje się wystarczająco pewnie, a koleiny i ponadstandardowe nierówności w utwardzonych drogach nie robią na nim żadnego wrażenia.
Żródło: galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe