VW Jetta 2006-01-02
POLECAMY
Volkswagen Jetta - ceny samochodów, wyposażenie
Volkswagen Jetta - galeria zdjęć


Produkowany od 1979 roku Golf z nadwoziem sedan zawsze miał się wyróżniać, co podkreślano za pomocą innej nazwy. Ale ani Vento, ani Bora nie przyjęły się tak jak Jetta.

Jetta oparta na Golfie piątej generacji to "prawie Passat". I to nawet mimo faktu, że nadwozie różni się od Golfa właściwie tylko tylną częścią nadwozia z potężnym kufrem. Kształt tylnych świateł i ich diodowa forma, a jeszcze bardziej linia bagażnika są łudząco podobne do Passata i niektórzy od tyłu mogą nawet pomylić te dwa auta. Oczywiście dla Jetty to plus, bo może być postrzegana jako coś więcej niż tylko Golf z powiększonym bagażnikiem. I aby jeszcze bardziej upodobnić Jettę do Passata udekorowano nawet jej przód zbliżoną chromowaną ramką atrapy chłodnicy.

Poprzednikiem obecnej Jetty była oparta na Golfie IV Bora. Tamto auto także było pozycjonowane jako coś lepszego od Golfa. Obecna Jetta jest od dłuższa od Bory o blisko 18 cm i osiąga 4,55 m. O 6,5 cm dłuższy jest także rozstaw osi i mierzy 2,58 m. Najważniejszym atutem Jetty jest jednak bagażnik. 527 litrów objętości to naprawdę niezły wynik i w tej klasie pobić go może jedynie siostrzana Octavia II. Jetta nie ma jednak klapy obejmującej szybę, a tylko typową dla sedana pokrywę. Trochę utrudnia to ładowanie dużych przedmiotów, ale za to nie ma problemów z długimi gabarytami, bo tylna kanapa ma asymetrycznie składane oparcie i dziurę na narty.

Kabina Jetty jest zauważalnie większa od Bory. Pasażerowie z tyłu mają około 5 cm więcej miejsca na nogi, a dach nad głowami jest o 2,5 cm wyżej. Miejsce kierowcy jest identyczne z tym, co znamy z Golfa V - tylko że z tych najdroższych wersji. Tworzywa są pokryte miękkim lakierem, co trochę poprawia postrzeganą jakość. Poza tym identyczne są wskaźniki deski rozdzielczej i centralny panel. Takie same są też fotele. Nie dają powodów do krytyki, bo są wygodne i dobrze trzymają ciało. W sumie Jetta mimo kompaktowego rodowodu pod względem ilości miejsca wewnątrz wyraźnie przebija Passata z początku lat 90-tych.

Do wyboru są trzy wersje wyposażenia - podstawowa Trendline ma już klimatyzację Climatic, ESP, 6 poduszek powietrznych, aktywne zagłówki w przednich fotelach i takie drobiazgi jak elektrycznie podnoszone szyby, czy centralny zamek. Pozostałe, bogatsze i droższe odmiany noszą nazwy Comfortline i Sportline. Ale w porównaniu z konkurentami pokroju Forda Focusa i Tototy Corolii z nadwoziami sedan Jetta jest zauważalnie droższa i w żadnej specyfikacji nie ma np. radia.

Silniki Jetty są pogrupowane według wersji wyposażeniowych. Podstawowym jest dobrze znany silnik 1.6 o mocy 102 KM. Drugim benzynowym jest 1.6 FSI o mocy 115 KM. Kolejne jednostki benzynowe to już tylko silniki 2-litrowe - FSI o mocy 150 KM i FSI Turbo o mocy 200 KM. Wśród silników diesla Jetta dla wersji Trendline przewidziano jedynie 1.9 TDI o mocy 105 KM. W pozostałych odmianach do wyboru jest jeszcze 2.0 TDI o mocy 140 KM.

Za to Volkswagen nie poskąpił Jetcie wyboru skrzyń biegów. Silniki FSI i 140-konny TDI mają standardowo manualne 6-biegowe skrzynie, a zależnie od silnika oferowane są automaty Tiptronic lub dla najmocniejszych odmian skrzynia DSG.

Dzięki tylnemu wielowahaczowemu zawieszeniu Jetta jeszcze bardziej zbliża się do limuzyn klasy średniej. Wysoki komfort połączony jest tu z bardzo dobrym wyczuciem nawierzchni. Tylko przy maksymalnym obciążeniu Jetta robi się nadsterowna, ale nie w stopniu utrudniającym prowadzenie.

Patrząc na ofertę Volkswagen wyraźnie widać, że Jetta nie jest modelem skrojonym pod europejskiego klienta. To najważniejszy dla niemieckiego koncernu model na rynku USA, gdzie stanowi 40 procent wszystkich sprzedawanych Volkswagenów. W Stanach, w odróżnieniu od Europy nigdy nie zmieniono temu modelowi nazwy. A teraz, dzięki sukcesowi tego modelu produkcję najnowszej wersji Jetty umieszczono jak najbliżej, czyli w Puebli w Meksyku.

W Europie mamy Passata. I tylko dla niektórych Jetta może być jego interesującą alternatywą. Z kompaktowymi sedanami z Japonii i Starego Kontynentu Jetta raczej nie ma szans z powodu dość wysokiej ceny. Jednak w zestawieniu z Passatem za różnicę w cenie można mieć lepsze wyposażenie. A znaczek Volkswagena i tak jest na masce.
Żródło: galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe