Fiat Grande Punto 2006-02-20
POLECAMY
Fiat Grande Punto - ceny samochodów, wyposażenie
Fiat Grande Punto - galeria zdjęć


To właśnie ten Fiat jest na początku 2006 roku najliczniej sprzedawanym autem w Europie.

Dla Fiata to fantastyczna wiadomość, bo Grande Punto daje włoskiemu koncernowi realną szansę na wyjście z kryzysu. Choć zaliczany do segmentu B, to tak naprawdę stoi na pograniczu kompaktów, zwłaszcza pod względem długości przekraczającej 4 metry. Tym razem jednak, w odróżnieniu od poprzednika, wersja 3- i 5-drzwiowa mają te same wymiary i jednakowy tył.

Co sprawia, że Grande Punto od razu po swojej premierze stał się ulubieńcem Europejczyków? Przede wszystkim wygląd. Przód przejęty żywcem z Maserati, a tył nawiązujący do Focusa. Przy tym wciąż poprawiająca się u Fiata jakość wykonania widać wreszcie znalazły uznanie.

Trzeba od razu zaznaczyć, że zainteresowanie, jakim cieszy się Punto, to dla Fiata nic nowego, bo już pierwsza generacja auta o tej nazwie z 1993 roku była wielkim sukcesem. Jednak teraz konkurencja jest wyraźnie ostrzejsza. Fiat dobrze się przygotował do walki, wykorzystał największe włoskie atuty i specjalnie dla Grande Punto linię karoserii nakreślili specjaliści z firmy Giugiaro. Efekt zewnętrzny jest świetny, ale trzeba przyznać, również wnętrze robi wrażenie. Nie jest już wykonane z tanich plastików, lecz wykończono je tworzywami, które nie ustępują jakością Toyocie, czy Renault. Mogą się podobać efektowne, lakierowane listwy, a fotele nie są już pokryte banalną paskowaną tkaniną i skajem, tylko modnym teraz piankopodobnym obiciem i to w kilku wersjach kolorystycznych.

Deska rozdzielcza z klasycznym układem wskaźników i środkowy panel także sprawiają wrażenie wyższej klasy. Pewnym zaskoczeniem jest niewielka ilość schowków, za to ergonomia jest bez zarzutu. Wszystkie dźwignie, przyciski i pokrętła są na swoim miejscu i nie ma kłopotów z ich rozszyfrowaniem.

Spora jak na segment B długość nadwozia daje się odczuć w kabinie. W porównaniu z poprzednikiem Grande Punto urosło o 19 cm, a więc zarówno z przodu, jak i z tyłu jest sporo luzu. Szkoda tylko, że przednie fotele mimo dostępnej za dopłatą lub w bogatszych odmianach regulacji pionowej wciąż są ustawione zbyt wysoko i osoby powyżej 1,85 m wzrostu nie będą się czuły jak w sportowym aucie, nawet udającym Maserati. Fotele mają też za płytki profil i nie trzymają zbyt pewnie na boki. A jak na autko o takim wyglądzie można oczekiwać więcej „sportowych” elementów. Poza tym Grande Punto ma do zaoferowania bagażnik, którego objętość jest średnią w klasie i wynosi 275 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy do środka wchodzi 1020 litrów.

Na polskim rynku cena samochodu ma olbrzymie znaczenie. Aby móc konkurować z równie młodymi konkurentami i uniknąć błędu popełnionego w przypadku Stilo, Fiat zaoferował bardzo atrakcyjną cenę. Podstawowa wersja o nazwie Fresh ma w wyposażeniu elektrycznie sterowane lusterka i szyby w przednich drzwiach, komputer pokładowy, centralny zamek i wspomaganie kierownicy Dualdrive (z funkcją mocniejszej pracy przy parkowaniu). Elementy zwiększające bezpieczeństwo to ABS z EBD, dwie dwustopniowe czołowe poduszki powietrzne.

Drugą w kolejności opcją jest wersja Active, która dodatkowo ma m.in. kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach i instalację radiową z 6 głośnikami. Kolejna odmiana Energy ma jeszcze np. podgrzewane lusterka, dzieloną tylną kanapę, termometr zewnętrzny, światła przeciwmgłowe i regulację wysokości fotela kierowcy. Z kolei Punto Dynamic ma takie elementy jak pokryte skórą kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów, 16-calowe alufelgi, 6-biegową skrzynię biegów, boczne poduszki powietrzne i kurtyny chroniące głowy oraz radio CD.

Dla koneserów zwabionych wyglądem Grande Punto przeznaczono ostatnią wersję o nazwie Sport. Tu już jest klimatyzacja, komplet elektronicznych systemów wspomagających trakcję oraz oczywiście np. tylny spojler, listwy progowe i chromowana końcówka tłumika.

Pod maską Fiata Grande Punto może pracować jeden z 6 silników. Podstawowa jednostka to silnik 1.2 8V o mocy 65 KM. Drugim i zapewne najchętniej wybieranym stanie się 1.4 o mocy 77 KM. Jego mocną stroną jest zużycie paliwa, które średnio nie przekracza 8 litrów. Również pojemność 1.4, ale 16-zaworową głowicę ma kolejna jednostka o mocy 95 KM. Pozostałe silniki to wysokoprężne 1.3 Multijet o mocy 75 lub 90 KM oraz zarezerwowany dla wersji Sport 1.9 Multijet o mocy 130 KM.

Zawieszenie popularnych odmian Grande Punto nie odpowiada temu, czego oczekują miłośnicy jazdy sportowej. Zadowoleni będą ci, którzy oczekują przede wszystkim komfortu i nie lubią czuć każdej przejeżdżanej nierówności. Przy prędkościach możliwych do osiągania na polskich drogach zawieszenie Grande Punto bardzo dobrze sobie radzi. Jednak na równej jak stół autostradzie można by życzyć sobie lepszego czucia nawierzchni. Po części winowajcą takiego stanu rzeczy jest mocno działający układ wspomagania, ale z drugiej strony bardzo zadowolone z niego będą np. panie. Pewnego przyzwyczajenia wymagają też hamulce, które reagują dość gwałtownie na naciśnięcie pedału. Przynajmniej ten element zadowoli osoby o dynamicznym stylu jazdy.

Fiat Grande Punto okazuje się być poważnym rywalem w grupie kompaktów. Dodatkowo szeroka gama wersji sprawia, że każdy może znaleźć wśród nich coś dla siebie. W Polsce nie bez znaczenia jest bardzo dobra cena w relacji do wyposażenia i świeżości konstrukcji. Wiadomo jednak, że dynamiczni kierowcy muszą najwięcej zapłacić, bo ich oczekiwania spełni właściwie tylko odmiana Sport z utwardzonym zawieszeniem i 17-calowymi kołami. Takie Grande Punto najbardziej przypomina Maserati.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe