Seat Leon 2006 2006-03-06
POLECAMY
Seat Leon - galeria zdjęć


Sprzedaż Leona drugiej generacji rozpoczęła się w Polsce z prawie półrocznym opóźnieniem. To jednak nic dla tych, którzy czekali na ten model. Opłaciło się.

Przez wielu uznawany tylko za ładniejszego Golfa Seat Leon w drugim wcieleniu jest bardzo bliski obalenia tego mitu i rzuca wyzwanie w kierunku Alfy Romeo 147 i Audi A3. Choć nadal techniczną bazą jest platforma i silniki koncernu VW, to wygląd Leona bije Golfa na głowę. To już trzeci Seat nowej generacji, po modelach Altea i Toledo. Wszystkie te auta są z nim blisko spokrewnione, ale hiszpańskim inżynierom udało się stworzyć na tych samych podstawach trzy zupełnie różnie auta. Rodzinna Altea, Toledo z ogromnym kufrem i Leon sportowiec - tak obecnie wygląda trzon oferty Seata.

Podobnie, jak w przypadku dwóch ostatnich modeli, również w Leonie nietrudno dostrzec charakterystyczne elementy nowego wizerunku marki. Inspiracją dla hiszpańskiego producenta od 2000 roku jest samochód koncepcyjny Seat Salsa, którego styl widoczny jest w najnowszych modelach produkcyjnych.

Nadwozie nowego Leona, zaprojektowane przez Waltera de’Silvę i jego zespół w Centrum Technicznym w Martorell, emanuje sportową elegancją. Wyraziste reflektory, atrakcyjny kształt maski oraz duża osłona chłodnicy, która zdominowała przód auta doskonale komponują się z mocno wysklepionymi nadkolami. Tu rozpoczyna się „dynamiczna linia”, ciągnąca się wzdłuż boków auta, aż do tylnych kół.

Sylwetka przypominająca coupé to zasługa linii dachu – zaokrąglonej i opadającej w tylnej części pojazdu – oraz ukrytej klamki tylnych drzwi. Dynamiczny wizerunek samochodu podkreśla dodatkowo przymocowanie bocznych lusterek bezpośrednio do poszycia drzwi. Mimo dynamicznej i zwartej sylwetki, nowy Leon jest większy od swojego poprzednika. Nadwozie ma długość 4,31 m długości (więcej o 13 cm), 1,77 m szerokości (więcej o 2,60 cm) i 1,46 m wysokości (więcej o 2 cm). Rozstaw osi wzrósł o prawie 7 cm, więc można się spodziewać większej przestrzeni w kabinie. Bagażnik jest tylko o litr większy od poprzednika i mieści 341 litrów.

Choć w środku jest więcej miejsca niż w poprzedniku, to w tym akurat modelu nie to jest najważniejsze. Tu liczy się klimat, który dobrze współgra z dynamiczną linią nadwozia. Ale choć jest tu wiele akcentów sportowych, to zadbano o to, by wnętrze auta było równie praktyczne, co jego pięciodrzwiowe nadwozie. W rezultacie w miarę wygodnie mieści 5 osób. Ale tak naprawdę o swobodzie można mówić tylko przy 4-osobowej obsadzie. Pozytywnie trzeba wyróżnić zwłaszcza ilość miejsca na kolana z tyłu.

Wewnątrz Leona najbardziej w oczy rzuca się sportowa deska rozdzielcza. Poszczególne jej elementy tworzą prosty i wyraźny układ, i są wykonane z przyjemnych w dotyku materiałów. Panel instrumentów osłonięty jest owalnym daszkiem. Wyraźnie zaznaczono sporych rozmiarów środkową konsolę. Przed pasażerem znajduje się spory schowek. Maksymalnie kontrastowe, bo jadowicie czerwone jest podświetlenie wskaźników i kontrolek.

Wskaźniki deski rozdzielczej nie są już oparte na schemacie VW, ale mają układ, w którym centralne miejsce zajmuje obrotomierz. Z prawej strony jest prędkościomierz, a po lewej umieszczono wielofunkcyjny wyświetlacz, na którym w zależności od wyposażenia modelu można odczytywać np. informacje systemu nawigacji, menu telefonu, wskazania komputera podróżnego lub systemu audio.

Konsola środkowa, której kształt przypomina tarczę, jest delikatnie pochylona w stronę kierowcy. Pod nią i w tunelu środkowym zaprojektowano schowek na drobiazgi, uchwyty na dwa kubki oraz przycisk włączający światła awaryjne. W poszczególnych wersjach nowego Leona montowanych jest aż pięć różnych wersji kierownicy, różniących się materiałami, z których zostały wykonane oraz dodatkowymi funkcjami, takimi jak obsługa tylko systemu audio bądź obsługa systemu audio i pokładowego telefonu. Ustawienie kierownicy można regulować w płaszczyźnie pionowej i poziomej. O wygodę kierowcy zadbano także umieszczając pedały w odpowiedniej odległości od siebie i wygospodarowując miejsce na dużą podpórkę dla lewej stopy.

W trakcie opracowywania przednich foteli do nowego Leona, projektanci starali się zapewnić maksymalne podparcie boczne i najwyższy poziom komfortu. Zastosowano sztywne ramy oparcia i siedziska, które następnie obudowano zmodyfikowaną gąbką zapewniającą optymalną ergonomię fotela. Oparcie w nowym modelu jest wyższe niż u poprzednika, a pod fotelem kierowcy znajduje się schowek otwierany na dwa sposoby, w którym przechowywane przedmioty są zabezpieczone przed zgnieceniem. Miejsce pod fotelem pasażera z przodu zarezerwowano na zmieniarkę CD.

Nowy Leon oferowany będzie w Polsce w pięciu wersjach silnikowych. Wszystkie trzy jednostki benzynowe oraz obydwie wysokoprężne spełniają normę Euro 4. Najciekawszy silnik to znana z Golfa GTI czterocylindrowa jednostka turbo z bezpośrednim wtryskiem benzyny FSI. Nowy silnik 2.0 FSI o mocy 185 KM będzie najmocniejszym silnikiem w Leonie pozwalającym na rozpędzenie tego auta do ponad 220 km/h.

Dwa słabsze silniki benzynowe to bazowa jednostka o pojemności 1.6 o mocy 102 KM oraz 2.0 FSI o mocy 150 KM. Zwolennicy silników diesla będą mogli natomiast wybrać wersję z silnikiem 1.9 TDI o mocy 105 KM lub 2.0 TDI o mocy 140 KM.

Silnik benzynowy 1.6 oraz diesel 1.9 TDI mogą współpracować z pięciobiegową skrzynią manualną, zaś trzy mocniejsze jednostki (2.0 TFSI, 2.0 FSI i 2.0 TDI) będą oferowane w standardzie ze skrzynią sześciobiegową. Leona z silnikiem 2.0 FSI można zamówić za dopłatą z automatyczną skrzynią Tiptronic, natomiast wersje z silnikiem 2.0 TDI mogły być wyposażone przekładnię automatyczną DSG (również z trybem ręcznej zmiany przełożeń Tiptronic).

Standardowe wyposażenie nowego Leona obejmuje kilka istotnych elementów podnoszących bezpieczeństwo czynne jazdy. Większość nowych funkcji w tym zakresie jest zintegrowana z elektronicznym programem stabilizującym ESP. Elektronicznej blokadzie mechanizmu różnicowego EDL i asystentowi hamowania awaryjnego EBA towarzyszy obecnie szereg nowych systemów, w tym system umożliwiający maksymalne wykorzystanie siły hamowania nawet przy bardzo rozgrzanych tarczach hamulcowych.

Są jeszcze ciekawostki – np. układ BSW, który czyści tarcze hamulcowe przy każdym uruchomieniu wycieraczek albo system DSR (Dynamic Steering Response), który pomaga utrzymać właściwy tor jazdy w krytycznych sytuacjach. Ponadto system kontroli trakcji TCS jest zintegrowany z ABS-em oraz elektronicznym rozdzielaczem siły hamowania.

Nowy Leon to pierwszy samochód marki Seat, w którym – co prawda za dopłatą lub w bogatszych wersjach - pojawiły się boczne poduszki powietrzne z tyłu, podnoszące bezpieczeństwo bierne. Standardowe wyposażenie modelu obejmuje dwie czołowe poduszki powietrzne, dwie poduszki boczne z przodu i dwie poduszki kurtynowe. Wszystkie pięć foteli wyposażonych jest standardowo w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Tylko środkowe miejsce na tylnej kanapie nie ma napinaczy i ograniczników naprężenia.

Jak na samochód pretendujący do grupy sportowych kompaktów Leon ma bardzo dopracowane zawieszenie. Inżynierowie po raz kolejny zmodyfikowali „zwinne podwozie” opracowane w fabrycznym centrum technicznym. Ten pomysł polega na wykorzystaniu reakcji nadwozia na przenoszone z podwozia siły. Poprawa jest widoczna i to mimo faktu, że przednie zawieszenie z kolumnami MacPhersona jest w zasadzie identyczne, jak w poprzedniku, choć montowane na nowej aluminiowej ramie pomocniczej, a nie jak wcześniej stalowej. Tylna oś jest już wielowahaczowa.

Nowy Leon dostępny jest w czterech wersjach wyposażenia: Reference, Sport, Stylance i Sport-up. W standardzie odmiany bazowej Reference są m.in. elektrycznie sterowane z przodu, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne w kolorze nadwozia, zdalnie sterowany zamek ze składanym kluczykiem z trzema przyciskami (dodatkowy przycisk służy do otwierania bagażnika), klimatyzacja, radioodtwarzacz CD z 6 głośnikami, regulacja wysokości fotela kierowcy, składane i dzielone oparcie tylnej kanapy. A to wszystko przy cenie niższej od Golfa V. Widać więc, że Leon wyrósł na poważnego konkurenta w segmencie kompaktów.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe