Fiat Stilo Multiwagon 2006 2006-06-12
POLECAMY
Fiat Stilo - ceny samochodów, wyposażenie
Fiat Stilo - galeria zdjęć


Oto przykład, że nawet poprawnie zaprojektowany, niebrzydki i praktyczny samochód musi mieć dopracowane najdrobniejsze szczegóły.

W momencie premiery w 2001 roku Fiat Stilo wydawał się kolejnym przełomem. Podobnie jak 8 lat wcześniej Punto następca Bravy i Bravo wyznaczał w gamie modeli Fiata zupełnie nową jakość. Ale konkurenci również nie stoją w miejscu i Stilo nie zdołało nawiązać równorzędnej walki z wzorcem segmentu, Golfem IV. I nawet stopniowe obniżanie ceny nie poprawiło sprzedaży na tyle, aby menedżerowie Fiata byli zadowoleni.

Oferowane obecnie Stilo zdążyło już się zestarzeć, ale nie znaczy to, że auto nie jest godne polecenia. Szczególnie atrakcyjnie prezentuje się z nadwoziem kombi o przydomku Multiwagon. Ta wersja nadwoziowa powstała zamiast planowanego wcześniej minivana. I chyba decyzja była słuszna, bo dzięki niej Fiat ma w ofercie najtańsze na rynku kompaktowe kombi, które pod względem rozmiarów zostawia w tyle większość konkurentów.

Poprzednie modele, czyli Tempra SW i Marea Weekend pretendowały raczej do klasy średniej niższej. Stilo nie oszukuje już nikogo, ale stawia raczej na pozytywne zaskoczenie. Wersja Multi Wagon na pierwszy rzut oka przypomina wydłużonego z tyłu hatchbacka. Kończy się on masywną klapą ze zintegrowanym zderzakiem i poziomymi tylnymi światłami, a tylna szyba może być otwierana niezależnie za pomocą specjalnego przycisku. Praktyczny jest solidny uchwyt do otwierania klapy, a załadunek ułatwia właściwie brak progu nad tylnym zderzakiem.

Wewnątrz odmiana kombi Stilo ma bardzo dużo miejsca dla pasażerów i bagażu. Bazą do tego są spore wymiary zewnętrzne (długość 4,51 m, szerokość 1,75 m i wysokość 1,57 m). Objętość bagażnika wynosi 510 litrów i po złożeniu tylnej kanapy może być powiększona do 1480 litrów. Jeśli zaś chodzi o uniwersalność, to inżynierowie Fiata rzeczywiście zasługują na wyróżnienie. Tylna, asymetrycznie dzielona kanapa nie tylko może być składana, ale w całości lub w częściach przesuwana wzdłuż prowadnic w podłodze. Do tego pochylenie tylnych oparć może być regulowane oddzielnie dla każdej części. W 2001 roku można było się tym naprawdę chwalić. Dla zadań specjalnych tj. przewiezienie zrolowanego dywanu lub wysokiego i wąskiego regału można złożyć do przodu na płasko oparcie przedniego fotela pasażera. Poza tym w takiej konfiguracji można z niego korzystać jak ze stolika.

Dla niektórych zaskoczeniem może być styl i układ deski rozdzielczej i przedniego panela. Zostały one zaprojektowane po niemiecku, jednak jakość materiałów pozostała włoska. Zegary są czytelne, wszystkie przełączniki łatwo dostępne i wyraźnie oznaczone, ale jasne, twarde plastiki łatwo się brudzą. Ładna może się wydawać tylko chropowata, lecz gumowa w dotyku górna część deski rozdzielczej.

Największą wadą Stilo, której niestety nie da się wyeliminować, są fotele. Niepotrzebnie miękkie, zbyt płytko wyprofilowane i wbijające się w środkową część kręgosłupa oparcia mogą zupełnie zniechęcić do zakupu. A więc przed zakupem koniecznie trzeba posiedzieć dłużej w aucie wystawowym. Do tego kolory i materiały tapicerki dobrano zgodnie z włoskim poczuciem smaku. Przykładowa kompozycja kawowych plastików z niebieskim materiałem może być tego przykładem.

Pomijając jednak wytknięte wyżej wady Stilo Multiwagon zasługuje na same superlatywy. W standardzie dostępne są jedynie dwie poduszki powietrzne, ale za to są aktywne zagłówki i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy 4 lub 5 miejscach siedzących. Do tego dochodzi ABS z systemem rozdziału siły hamowania na poszczególne koła (EBD), a już za dopłatą układ zapobiegający uślizgowi kół przy przyspieszaniu (ASR) i asystent hamowania (HBA) oraz elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP. W najbogatszej wersji jest w sumie aż 8 poduszek powietrznych.

Dla odmiany Multiwagon przewidziano jedynie trzy specyfikacje wyposażenia. Już w bazowej o nazwie Fresh są m.in. relingi, elektryczne wspomaganie kierownicy, "komputer" pokładowy, elektryczne podnośniki szyb i szyby ograniczające nagrzewanie wnętrza. Są także wspomniana regulacja wysokości fotela kierowcy, elektrycznie ogrzewane lusterka i immobilizer. Z ciekawszych elementów podstawowego wyposażenia można wymienić np. elektrycznie sterowany układ nawiewu powietrza z kratkami nadmuchu z tyłu. W średniej wersji Active jest ponadto np. klimatyzacja i chłodzony schowek przed kolanami pasażera z przodu. Z kolei najbogatsza opcja wyposażenia Dynamic ma ładniejsze detale wnętrza i jest do wyboru nawet ze skórzaną tapicerką.

W gamie Stilo są 2 silniki benzynowe: 1.4 o mocy 95 KM oraz 1.6 o mocy 103 KM. Trzon oferty stanowią obecnie turbodiesle 1.9 JTD, które dostępne są w wariantach mocy 120 lub 150 KM. Wersje wysokoprężne odstają jednak wyraźnie ceną. Różnica 11 tysięcy złotych między benzynową wersją Fresh 1.4 16V, a taką samą z jednostką 1.9 JTD 120 KM, nawet przy wyższej o 25 KM mocy jest chyba zbyt duża.

Tak więc Fiat Stilo Multi Wagon może być bardzo udanym zakupem, ale przed podjęciem decyzji trzeba wziąć pod uwagę denerwujące niektórych szczegóły. Na szczęście nie trzeba się bać ponadprzeciętnej awaryjności i korozji, bo tu Stilo nie odbiega już od średniej na rynku. Ale obiegowy stereotyp Fiata wciąż kładzie się cieniem na modelach tej marki, choć trzeba przyznać, że mimo wyraźnego postępu wciąż cierpią one na drobne niedostatki, czego przykładem mogą być mało wygodne fotele. Fiat obiecuje po raz kolejny, że zapowiadany na 2007 rok nowy model Stilo dogoni rywali. Tylko czy ich wyprzedzi?
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe