Fiat Albea 2006-06-26
POLECAMY
Fiat Albea - ceny samochodów, wyposażenie
Fiat Albea - galeria zdjęć


Produkowany w Turcji mały sedan Fiata przeszedł trzeci już facelifting i teraz może niejednego zaskoczyć.

W odróżnieniu od pierwszego „auta światowego” w polskiej ofercie Fiata, czyli Sieny, jej następca o nazwie Albea nie zdobył sobie już takiej popularności. Nie ma się czemu dziwić, bo konstrukcja auta pozostała niezmieniona, a modyfikacje ograniczono do stylistyki i nowej aranżacji kabiny. Poza w międzyczasie pojawili się tańsi konkurenci tj. Skoda Fabia sedan, Renault Talia, czy Dacia Logan. Od Albei odwrócili się klienci, zaprzestano jej montażu wraz z Palio Weekendem w zakładzie w Tychach i teraz auta są sprowadzane już tylko z Turcji. Jednak Fiat nie załamuje rąk i na początku 2006 roku obniżył ceny i wprowadził kolejne wcielenie Albei.

Pierwszą rzucającą się w oczy różnicą jest nowy kształt przodu z ładniejszymi reflektorami i wyraźnie zaznaczoną atrapą chłodnicy. Zarys nadwozia i konstrukcja nadal jednak pozostały takie jak dawniej, ale nie znaczy to, że Albea jest przestarzała. Przynajmniej nie na tyle, żeby odstawać od najgroźniejszych konkurentów.

Większe zmiany zauważyć można wewnątrz. Przedni panel z deską rozdzielczą i środkową konsolą zaprojektowano zupełnie od nowa. Tworzywa mogą być tu w dwóch kolorach, a ich jakość trzeba ocenić jako znacznie lepszą niż u poprzedniczki. Lepsza jest również ergonomia, a nieco gorzej może być tylko z czytelnością wskaźników deski rozdzielczej, gdzie zastosowano chyba trochę zbyt duże cyfry. To jednak jest drobiazg i nie można zaprzeczyć, że w kabinie Albei dokonał się znaczący postęp. Jego wyznacznikiem jest np. centralny wyświetlacz między prędkościomierzem i obrotomierzem. Sygnalizuje on m.in. niedomknięte drzwi, komunikaty RDS i odczyty komputera pokładowego.

W kabinie małego sedana Fiata mieszczą się 4 osoby, a w razie konieczności 5. Wadą auta jest mała szerokość, co jest mocno odczuwalne, gdy z tyłu siedzą trzy osoby. Nie jest najlepiej też z miejscem na kolana, a osoby siedzące z przodu mogą obijać łokciami drzwi. Jakoś trzeba z tym żyć, bo wśród najtańszych sedanów trudno znaleźć znacząco bardziej obszerne auta. Pociechą przy wyborze Albei może być fakt, że rzadkością u rywali jest składane oparcie tylnej kanapy, a w Fiacie to standard i w dodatku oparcie jest dzielone. Znacznie powiększa to możliwości przewozowe, choć sam bagażnik mieści 515 litrów bagażu. Wynik ten jest o tyle godny uznania, że wcale nie zrezygnowano z pełnowymiarowego koła zapasowego.

W wyposażeniu podstawowym najtańszej odmiany Fresh jest m.in. wspomaganie kierownicy, poduszka powietrzna kierowcy, centralny zamek i regulacja kolumny kierownicy. I to wszystko. Droższa odmiana Active ma jeszcze drugą czołową poduszkę powietrzną, immobilizer i – uwaga – obrotomierz. Z kolei najdroższa ( choć wciąż kosztująca poniżej 39 tysięcy złotych) opcja Dynamic obejmuje takie rarytasy jak manualna klimatyzacja, pilot do centralnego zamka, czy fotel kierowcy z regulacją wysokości i podparcia lędźwiowego. We wszystkich opcjach dwukolorowa deska rozdzielcza kosztuje dodatkowo 1200 zł, a np. wbudowane radio 1400 zł. Trochę drogo.

Poprzedni Fiat Albea oferowany był w Polsce tylko z benzynowym silnikiem 1.2 o mocy 80 KM. Wraz z odmłodzonym modelem został on zastąpiony przez jednostkę 1.4 o mocy 77 KM z Grande Punto, a w przyszłości pod maską Albei pojawi się turbodiesel 1.3 Multijet o mocy 70 KM. Wraz z nowym silnikiem benzynowym Albea zyskała nowa skrzynię biegów. Pracuje ona dużo lżej i włączanie biegów jest lepiej wyczuwalne. Oczywiście w ofercie nie ma automatu.

Zawieszenie Albei ma już swoje lata, bo początki tej konstrukcji sięgają jeszcze Fiata Uno. Jednak w praktyce okazuje się zaskakująco dobre. Powiększony skok sprężyn sprawia, że choć przy szybkiej jeździe auto trochę podskakuje, to dziury w drogach są sprawnie tłumione. Droga jest nieźle wyczuwalna – słowem, całkiem niezła robota, ale nie ma się co oszukiwać: do najnowszych aut w rodzaju Fiata Grande Punto Albei sporo już brakuje. Trudno ocenić, czy dalsze dopracowywanie tego zawieszenia ma jeszcze sens.

Odnowiona Albea w gamie Fiata ma stanowić podstawową broń Fiata w walce konkurencyjnej z popularnymi na naszym rynku małymi sedanami, do których należą głównie Renault Thalia, Dacia Logan i Skoda Fabia sedan. W tej grupie podstawowym kryterium jest cena, która w przypadku Albei zaczyna się od 31 100 zł, czyli tyle, ile średnio wyposażona Panda. A co by było, gdyby w takiej mniej więcej cenie do oferty Fiata wrócił Palio Weekend?
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe