Mercedes C-klasa 2006-06-28
Dla niektórych Mercedesy są trochę zbyt krzykliwe, dla innych to właśnie ich największa zaleta. A klasa C, mimo swojego wieku, to nadal jedno z najlepszych aut w segmencie D/E.

Pierwszy mały Mercedes o kodzie 190 zasłynął swoją długowiecznością i niezawodnością. Dziś jego potomków nazywa się klasą C, lecz już dawno nie są to najmniejsze Mercedesy. Są jednak tacy, którzy właśnie C-klasę uważają za pierwszy godny uwagi samochód spod znaku trójramiennej gwiazdy.

Obecnie oferowana klasa C pojawiła się w sprzedaży w 2001 roku. I gdy w 2005 roku największy konkurent - BMW - wystawił nową serię 3, Mercedes zareagował ze spokojem fundując klasie C tylko stylistyczny lifting i zapowiadając nowe silniki. Czas pokazuje, że był to dobrze przemyślany ruch.

Mercedes klasy C po modyfikacjach w 2005 roku stał się bardziej sportowy. Auto otrzymało nową deskę rozdzielczą z klasycznymi okrągłymi wskaźnikami, zamiast wcześniejszego, trochę śmiesznego "kątomierza". Po zajęciu miejsca za kierownicą od razu się czuje, jak wiele uwagi poświęcono ergonomii. Kierowca jest idealnie wpasowany w fotel, a jego otoczenie przypomina robiony pod wymiar garnitur.

Nie przeszkadza więc, że kabina nie jest rekordowo obszerna. Tu przede wszystkim liczy się styl, a sama tylna kanapa najwygodniejsza będzie dla osób poniżej 185 cm wzrostu. Nie znaczy to, że ktoś wysoki będzie od razu narzekał, ale jeśli potraktujemy Mercedesa C jak na prestiżową limuzynę, to szybko się okaże, że to nie ten adres.

Nieco lepiej pod tym względem jest w kombi, czyli odmianie T. Jest w niej więcej miejsca w okolicach głów, jednak w tej wersji atutem jest fakt, że po złożeniu oparć powstaje przestrzeń bagażowa o równej powierzchni. A nawet u znacznie młodszych u konkurentów spod znaku BMW i Audi to wcale nie jest takie oczywiste. Objętość bagażnika w odmianie T Mercedesa C to 470 litrów, a w sedanie 455 litrów.

Na polskim rynku klasa C oferowana jest w trzech podstawowych pakietach wyposażenia. Najtańszy nosi nazwę Classic i jego opcja już obejmuje m.in. elektronicznie sterowaną klimatyzację, tempomat, czujniki zmierzchu i deszczu automatycznie włączające wycieraczki i światła mijania, 6-biegową manualną skrzynię, alarm i centralny zamek z pilotem, wielofunkcyjną kierownicę, a nawet elektrycznie regulowane przednie fotele. O bezpieczeństwie decyduje komplet poduszek powietrznych - łącznie z kurtynami chroniącymi głowy oraz aktywnymi zagłówkami i układem ESP.

Bogatsze wersje noszą nazwy Elegance i Avantgarde. Pierwsza z nich ma np. obitą skórą kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów, drewniane dekoracje wewnątrz i aluminiowe felgi. Wersja Avantgarde ma aluminiowe wstawki zamiast drewnianych oraz częściowo skórzaną tapicerkę. Jest jeszcze odmiana AMG, która prezentuje jednak zupełnie odrębny styl wykończenia z tapicerką skórzaną Nappa, 18-calowymi obręczami kół i dopasowanym do silnika V8 innym układem hamulcowym, wydechowym i zawieszeniem.

Przy okazji odmłodzenia klasy C najbardziej znaczące zmiany wprowadzono właśnie w gamie silników. Mercedes opracował całą rodzinę mocnych wysokoprężnych silników V6 z wtryskami piezo i elektronicznie przestawianą turbiną, które w różnych "klasach" mają całkowicie zastąpić wcześniejsze 5-cylindrowe rzędowe jednostki. Pierwszy z nich trafił do Mercedesa C 320 CDI wypierając z oferty wersję C 270 CDI. Nowy silnik ma pojemność 3 litrów, rozwija moc 224 KM i charakteryzuje się maksymalnym momentem obrotowym o wartości 510 Nm. Wzrost mocy w porównaniu ze starszym 5-cylindrowcem to aż 32 procenty.

Mercedes C 320 CDI oferowany jest wyłącznie z supernowoczesną, 7-stopniową automatyczną skrzynią biegów 7G-Tronic. Pracuje ona niemal niezauważalnie, zmieniając biegi bez szarpnięć, a przy przyspieszaniu - gdyby nie charakterystyczne brzmienie silnika V6 - można by pomyśleć, że pod maską pracuje silnik elektryczny. Tylko przy gwałtownym naciśnięciu pedału gazu do dechy komputer sterujący potrzebuje krótką chwilkę na przeliczenie danych i redukcję o odpowiednią ilość przełożeń. Ale i tak robi to pewniej niż średnio wprawny kierowca przy "manualu".

W klasie C napędzane są oczywiście koła tylne, a dla wersji C 280 i C 350 przewidziano opcję napędu na wszystkie koła 4Matic. Ale i bez tego udogodnienia ważący 1650 kg Mercedes C 320 CDI przyspiesza do 100 km/h w czasie zaledwie 6,9 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h, a zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 7,3-7,6 l/100 km. Tylko że bardziej agresywny styl jazdy może zwiększyć tę ostatnią wartość do ponad 10 l/100 km.

Poza najnowszą jednostką w gamie silników C-klasy jest jeszcze 8 jednostek. Pozostałe wersje wysokoprężne to C 200 CDI z silnikiem 2.2 litra o mocy 122 KM oraz C 220 CDI z silnikiem o pojemności również 2.2 litra, ale o mocy 150 KM. Podstawowa wersja benzynowa to C 180 Kompressor z doładowaną mechanicznie jednostką 1.8 litra o mocy 143 KM. 163-konna wersja tego silnika napędza odmianę C 200 Kompressor.

Kolejne silniki to już benzynowe V6. Pierwszym, w odmianie C 230, jest 2,5-litrowy o mocy 204 KM. Drugi to to 3-litrowy o mocy 231 KM z odmiany C 280, a trzeci to 3,5-litrowy silnik o mocy 272 KM z wersji C 350. Najmocniejszym silnikiem w klasie C jest 367-konny V8 w odmianie C 55 AMG.

Sporym atutem C-klasy jest zawieszenie. Modyfikacje wprowadzone w 2005 roku sprawiły, że auto zmieniło się nie do poznania. Precyzja układu kierowniczego jest niemal wzorowa i prowadzenia wcale nie psuje lekko komfortowe zestrojenie podwozia. Jednak, kto oczekuje od tego auta sportowych wrażeń powinien zastanowić się nad pakietem tuningowym AMG.

Tak więc Mercedes klasy C, choć jest na rynku już od 2001 roku, wcale nie oddaje pola swoim największym rywalom - BMW serii 3 i Audi A4. Okazał się na tyle udaną konstrukcją, że pod wieloma względami - choćby przestrzeni w kabinie i ładowności - wciąż jest górą. A nowe silniki to następne atuty, którymi Mercedes chce pobić rywali. Gdyby tylko jeszcze specjaliści o marketingu Mercedesa chcieli bardziej agresywnie powalczyć ceną...
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe