BMW serii 5 2006-09-18
Dzięki Robertowi Kubicy marka z Bawarii zdobędzie w Polsce większą liczbę klientów. W środku gamy znajduje się seria 5.

Po debiucie BMW serii 7 wszyscy zastanawiali się, czy bawarska marka równie odważnie potraktuje następny w kolejności do zmiany model serii 5. Jeśli chodzi bowiem o "piątkę" to pod względem ilości sprzedaży znacznie przewyższa ona najwyższy model w gamie BMW i na rodzimym niemieckim rynku musi stawić czoła bardzo mocnej konkurencji w rodzaju Mercedesa klasy E i Audi A6. Tu nie ma miejsca na szaleństwa stylistyczne, bo taki ruch może okazać się bardzo kosztowny.

Obecna generacja BMW 5 wystartowała na polskim rynku w 2003 roku. Okazało się, że istotnie, stylistyka nadwozia nie jest tak dyskusyjna jak w przypadku serii 6 i 7, ale Chris Bangle nie zrezygnował całkiem ze swoich pomysłów i dzięki temu "piątka" wygląda bardzo oryginalnie. W porównaniu z poprzednikiem nowy model nieco urósł, lecz dzięki lekkiej stalowo-aluminiowej konstrukcji udało się obniżyć masę własną o 50 kg. Poprawiły się też walory użytkowe "piątki" - kabina jest bardziej obszerna, a bagażnik nieco większy i mieści teraz 520 litrów objętości.

Sporo dyskusji wśród fanów marki nadal jednak budzi wygląd wnętrza. Na pewno nie jest brzydkie, siedzi się bardzo komfortowo, ale np. przedni panel z deską rozdzielczą sprawia przytłaczające wrażenie. Jego forma jest dużo cięższa i wygląda mniej rasowo, niż miało to miejsce w poprzedniej generacji. Na szczęście nic nie można zarzucić czytelności wskaźników i ergonomii, choć uproszczony układ iDrive nadal wydaje się przeładowany i wymaga sporo uwagi.

Specjalnie po kątem polskiego rynku zostało przygotowane wyposażenie BMW serii 5. W standardzie są już m.in. centralny zamek, czujniki sygnalizujące przebicie opony, czujniki deszczu uruchamiające wycieraczki i światła mijania, system dynamicznej kontroli stabilności (czyli współdziałające ze sobą układy ABS, ASC, DBC i EBV), alarm i immobilizer, czołowe, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, światła przeciwmgielne, samopoziomujące się przednie reflektory, czy też 6-biegowa manualna skrzynia biegów.

Już w najtańszym modelu przednie fotele mają elektryczną regulację i są ogrzewane, wszystkie boczne szyby podnoszone i opuszczane są elektrycznie, jest automatyczna klimatyzacja, radio CD i komputer pokładowy. Dodatkowo trzeba dopłacić np. za poduszki boczne chroniące pasażerów siedzących na tylnej kanapie, czujniki parkowania, ogrzewanie kierownicy, rolety, czy reflektory biksenonowe. Fanów BMW na pewno skuszą jeszcze sportowe zawieszenie i specjalne fotele, a miłośników komfortu ogrzewanie postojowe, czy choćby 6-stopniowa automatyczna skrzynia biegów Steptronic.

Tradycyjnie dla BMW przewidziano mnóstwo drobnych dodatków, dzięki którym praktycznie każdy wyjeżdżający z salonu egzemplarz jest indywidualną kompozycją. Na liście opcji są m.in. aktywny układ kierowniczy, który zależnie od prędkości zmienia przełożenie przekładni; reflektory oświetlające wnętrze zakrętów; aktywny układ zawieszenia Dynamic Drive oraz układ HUD wyświetlający dane na przedniej szybie w polu widzenia kierowcy.

"Piątka" w wersji sedan ma również bardzo szeroką paletę silników. Jest w niej aż 6 silników benzynowych i wszystkie mają układ zmiennej pracy zaworów Vanos. Wersje z tradycyjnymi dla tej marki 6-cylindrowymi rzędowcami noszą oznaczenia 523i (2.5 l, 177 KM); 525i (2.5 l, 218 KM) i 530i (3.0 l, 258 KM). Kolejne odmiany napędzane są benzynowymi V8: 540i (4.0 l, 306 KM) i 550i (4.8 l, 367 KM). Dla wyjątkowo zamożnych klientów przewidziano jeszcze wersję M5 z 5-litrową jednostką V10 o mocy 507 KM.

Jeszcze do niedawna silniki wysokoprężne BMW traktowało nieco po macoszemu. To się jednak zmieniło i w ofercie BMW serii 5 są aż 4 turbodiesle z wtryskiem common-rail najnowszej generacji. Wersja 520d ma pod maską jedyny w tym modelu silnik 4-cylindrowy - 2.0 o mocy 163 KM. Kolejne odmiany wysokoprężne napędzane są już silnikami o "normalnym" u BMW układzie. 6-cylindrowe diesle napędzają BMW 525d (2.5 l, 177 KM); 530d (3.0 l, 231 KM) i 535d (3.0 l, 272 KM). Wszystkie silniki wysokoprężne spełniają wymogi normy czystości spalin Euro 4. A osiągnięto to dzięki nowemu filtrowi sadzy, który nie wymaga materiałów eksploatacyjnych, tylko raz na kilka lat wymienia się sam wkład.

O własnościach jezdnych BMW serii 5 można wypowiadać się tylko w superlatywach. Aktywny układ kierowniczy ze sztywnym szkieletem nadwozia daje świetne poczucie za kierownicą. Istnieje nawet niebezpieczeństwo, że kierowca poczuje się zbyt pewnie i zbyt daleko zaufa technice, bo trzeba przyznać, że "piątka" bardzo odciąża kierowcę. Jadąc tym autem trzeba więc mieć rozsądek, bo braki we własnych umiejętnościach można dostrzec zbyt późno.

Produkowany w Niemcczech BMW serii 5 to absolutny top klasy średniej wyższej. Na pewno spełni wymagania wybrednych klientów szukających auta dużego, bezpiecznego, dynamicznego i luksusowo wyposażonego, a przy tym bardzo prestiżowego.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe