Citroen Xsara Picasso 2006-10-23
Choć właśnie pokazano następcę, to według niektórych właśnie teraz warto zainteresować się Xsarą Picasso.

Citroen Xsara Picasso został pokazany po raz pierwszy w 1998 roku, a do sprzedaży trafił z początkiem 1999 roku. I choć właśnie rusza produkcja kolejnej generacji o nazwie C4 Picasso, to starszy model będzie jeszcze przez jakiś czas produkowany jako tańsza alternatywa.

Patrząc na Xsarę Picasso wcale nie ma się wrażenia, że obcuje się ze starym samochodem. Jego wygląd nadal budzi kontrowersje, ale mimo to francuski minivan okazuje się wciąż być całkiem praktycznym pojazdem.

Xsara Picasso był w swoim czasie kolejnym po Renault Scenicu i Oplu Zafirze przedstawicielem kompaktowych vanów. Wśród renomowanej konkurencji oprócz imienia sławnego mistrza, Citroena wyróżnia się przede wszystkim kształt nadwozia. Zarówno część przednia, jak i tył mają podobnie łagodnie opadającą linię. Ciekawy efekt tworzą cztery okna boczne, z których dwa środkowe to okna drzwi.

Konsekwencją tak poprowadzonej linii nadwozia jest olbrzymia przestrzeń między przednią szybą, a kierownicą. Aby nie zasłaniać widoku przestrzeń ta niestety nie nadaje się do praktycznego wykorzystania i co gorsza utrudnia orientację. Parkowanie tym autem jest kwestią wyczucia, albo robi się to "na słuch". Sporo gorzkich słów wypowiadają użytkownicy tego auta zimą, gdy trzeba zeskrobać lód z przedniej szyby. Tu trzeba mieć naprawdę długie ręce, żeby podołać temu zadaniu.

Ale do tylnej części nadwozia nie można się już przyczepić. Mimo stosunkowo krótkiej linii dachu i do tego łagodnie opadającego wygospodarowano tam miejsce na niegdyś największy w tej klasie bagażnik, którego pojemność do linii okien wynosi aż 550 l.

Citroen Xsara Picasso został zaprojektowany dla 5 osób i dla wszystkich pasażerów przewidziano oddzielne siedzenia. Ciekawostkę stanowi fakt pokrycia ich tapicerki powłoką specjalnej substancji firmy Scotch, która ma ułatwiać czyszczenie. Podobno wystarczy mokra szmatka z detergentem i plamy są z głowy. Nie mieliśmy jednak odwagi brudzić czekoladą testowego auta i wierzymy na słowo.

Wybór oddzielnych foteli w kabinie pozwala na dużą ilość kombinacji miejsc siedzących. 3 tylne fotele można wymontować lub złożyć ich oparcia, a środkowy tylny fotel można przesuwać wzdłuż i wykorzystać jako podstawkę lub stolik. Ciekawym rozwiązaniem jest też dwustopniowe otwieranie tylnej klapy, dzięki czemu osoby niskiego wzrostu nie będą miały problemu z jej zamknięciem, a wyżsi nie nabiją sobie guza o jej krawędź. Dodatkowo w bagażniku znajduje się specjalnie zaprojektowana składana skrzynka na kółkach, pomocna przy dużych zakupach.

Deska rozdzielcza Xsary Picasso jest symetryczna i na pierwszy rzut oka nieco dziwna. Wszystkie wskaźniki są umieszczone w centralnym wyświetlaczu ciekłokrystalicznym na środku pod szybą. Mimo wielu wyświetlanych cyferek, wśród których są informacje o temperaturze na zewnątrz, chwilowym i średnim zużyciu paliwa itd., niestety, odczuwa się brak obrotomierza, a w pełnym słońcu wyświetlacz może być słabo czytelny.

Nieco niżej w centralnej konsoli jest miejsce na fabryczne radio (podobno produkowane przez Kenwooda). W kabinie umieszczono 6 niezłych głośników. Dźwignia zmiany biegów jest wysunięta do przodu i umieszczona w dole środkowego panelu. Zarówno wyświetlacz i dźwignia wymagają nieco przyzwyczajenia, ale po kilkunastu kilometrach nie ma problemu z jazdą. Pewnym zaskoczeniem są komunikaty głosowe, wydawane przez zmysłowy damski głos. Pani ta mówi aż siedmioma językami, tylko nie po polsku. Uczmy się więc języków.

Dzięki dużej powierzchni okien podczas jazdy Citroenem Xsarą pozostaje wrażenie jazdy w akwarium na kołach. W środku jest bardzo dużo przestrzeni i można czuć się swobodnie. W wersji podstawowej z najsłabszym silnikiem jest tylko klimatyzacja regulowana ręcznie i w gorące dni trzeba pilnować, aby auto nie zamieniło się w saunę. Klimatyzacja automatyczna jest instalowana standardowo w mocniejszych odmianach 2.0 i HDI.

Tak wyposażona Xsara Picasso jest więc bardzo wygodnym samochodem, nadającym się do dalekich podróży, jednak pewien niedosyt zostawia wrażenie, jak to auto się prowadzi. Najbardziej rozczarowane mogą być osoby preferujące dynamiczną jazdę. Picasso doskonale tłumi nierówności i dzięki dużemu rozstawowi osi (aż 276 mm) niestraszne mu są również poprzeczne muldy. Gorzej natomiast jest z jazdą w zakrętach i w koleinach. Picasso silnie się wtedy przechyla i trudno jest wyczuć kontakt kół z nawierzchnią. Minivan Citroena nie jest też porażająco zwinny. Jego promień skrętu ma ponad 5,5 m.

W polskiej ofercie Citroen proponuje Xsarę Picasso w dwóch wersjach wyposażeniowych. Bazowa odmiana to SX i w jej specyfikacji są już np. ABS, centralny zamek, komputer pokładowy i elektrycznie podnoszone przednie szyby. Bogatsze odmiana to Exclusive, która ma ponadto np. światła przeciwmgłowe.

Od strony technicznej samochód oparty jest na sprawdzonych rozwiązaniach z produkowanych wcześniej modeli Citroena. Konstrukcja przedniego zawieszenia została przejęta z modelu Xsara, a tylne z Berlingo. Taki układ pozwolił na uzyskanie płaskiej podłogi bagażnika, w którego załadunku nie ograniczają osłony ustawionych pionowo elementów podwozia. Ciekawostką w tym aucie jest nowatorski, bardzo uproszczony system instalacji elektrycznej zbliżony do układu budowy komputerów. Posiada on jeden centralny przewód (magistralę), który połączono z modułami poszczególnych urządzeń i jednostką sterującą.

Wśród silników przeznaczonych do napędu Xsary Picasso znajdują się dobrze znany 16-zaworowy silnik benzynowy o pojemności 1.6 i mocy 90 KM. W polskiej ofercie jest także zupełnie nowy 143-konny silnik o pojemności 2.0 litra. Dla oszczędnych przewidziano też wersje z silnikami wysokoprężnymi 1.6 HDI o mocy 90 lub 110 KM.

W sumie więc wydaje się, że Citroen wykonał przemyślany ruch, nie wycofując z oferty Xsary Picasso. Obecnie jest to najtańszy tej klasy pojazd na ryku, który w podstawowej wersji przy obecnych upustach (na koniec 2006 roku) kosztuje 51 600 zł.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe