Chrysler PT Cruiser 2005 2006-10-30
To auto nie opatrzy się nigdy i pewnie nieprędko doczeka się następcy. Z czasem jednak konieczne stały się pewne kosmetyczne zmiany i bardziej dynamiczne silniki.

Choć teoretycznie przynależy do grupy minivanów, to tak naprawdę PT Cruiser jest jedyny w swoim rodzaju. Łączy w sobie zalety auta rodzinnego i ma w sobie to coś, co sprawia, że wciąż wiele osób się za nim ogląda na ulicy. Sympatyczny styl retro okazuje się ponadczasowy.

Jednak pod wyjątkową powłoką kryją się jak najbardziej zwykłe rozwiązania. Początkowo wytykano kabinie PT Cruisera bliskie tandetnemu wykończenie i trochę to trwało, zanim uwagi te dotarły do uszu właściwych osób. Dopiero w 2005 roku PT Cruiser otrzymał lepsze materiały wykończeniowe i poprawiło się spasowanie elementów deski rozdzielczej. Teraz ten Chrysler przynajmniej pod tym względem nie jest już retro.

Zasiadając po raz pierwszy za kierownicą PT Cruisera można poczuć namiastkę tego, czego doznawali kierowcy np. Wołgi, czy Warszawy. Cienka kierownica, tarcze wskaźników przypominające przedwojenne zegary. No i gdyby Warszawa miała dźwignię zmiany biegów w podłodze, to pewnie też miałaby na końcu kulkę. Przynajmniej Garbus tak miał. I Syrena 105 L też. Po chwili dostrzegamy jednak elementy typowe dla współczesnych samochodów. Elektroniczne wyświetlacze, sprężyste fotele, radio z odtwarzaczem CD, klimatyzacja. Czyżby czar pryskał?

Wcale niekoniecznie, bo przecież PT Cruiser został stworzony po to, by robić wrażenie. Wygląda na coś z minionej epoki, ale tak naprawdę jest wytworem współczesnej motoryzacji - dużo bardziej niezawodnym i wymagającym mniej czasochłonnej obsługi. I jest przy tym całkiem praktyczny. W środku mieści się wygodnie 5 osób, a bagażnik mieści przyzwoite 520 litrów bagażu.

W polskich salonach dostępne są wszystkie odmiany silnikowe PT Cruisera. To zastanawiające, że nawet na rodzimym rynku w USA auto to można zamówić z jednym z dwóch silników, a w Polsce są do wyboru aż cztery. Najsłabszą jednostką jest benzynowy silnik 1.6 o mocy 116 KM. Zaletą tej wersji jest tylko niska cena, bo trudno tu mówić o zadowalającej dynamice. Drugim - i chyba optymalnym - silnikiem jest benzynowy 2.4 l o mocy 143 KM. Ta sama jednostka, ale wyposażona w turbosprężarkę i osiągająca moc 223 KM, napędza najmocniejszą odmianę GT. Sporym zainteresowaniem cieszy się również turbodiesel 2.2 CRD o mocy 150 KM, jednak nie jest on tani, ani też specjalnie oszczędny, bo średnio spala 6,7 l oleju napędowego na 100 km.

Choć PT Cruiser wcale nie prowadzi się jak auta sprzed 50 lat, to pod tym względem wyraźnie odstaje od najmłodszych rywali z grupy minivanów. Z racji dość wysokiego nadwozia samochód jest też wrażliwy na boczny wiatr. Spory jest również hałas wywołany przez opływające powietrze. Zawieszenie w połączeniu ze zbyt mocno pracującym układem wspomagania kierownicy to zdecydowanie słaby punkt tego modelu. Choć auto dobrze trzyma się w zakrętach, ale wyraźnie się przechyla i nie daje kierowcy zbyt dużo wyczucia nawierzchni. Wyjątkiem jest odmiana GT turbo, która ma zupełnie inne nastawy i szersze opony. Tu efekt jest doskonały. Ten Chrysler daje się w pełni kontrolować i odnosi się wręcz wrażenie, że takie właśnie powinno być zawieszenie wszystkich odmian PT Cruisera. Co ciekawe, maksymalna prędkość w przypadku GT turbo teoretycznie mogłaby wynosić około 230 km/h, jednak ze względu na kiepską aerodynamikę ograniczono ją do 200 km/h.

Wyposażenie najtańszej odmiany PT Cruisera Classic obejmuje m.in. ABS z elektroniczny rozdziałem siły hamowania między poszczególne koła, czołowe i boczne poduszki powietrzne dla przednich miejsc, klimatyzację, wspomaganie kierownicy, centralny zamek z pilotem, immobilizer oraz elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka. Droższe odmiany noszą nazwy Touring, Limited i wspomnianą już GT.

Nie ma żadnych wątpliwości, że Chrysler PT Cruiser to auto dla osób lubiących robić wrażenie. W przypadku najnowszego wydania, właściwie tylko z silnikiem 2.4 turbo auto to sprawdzi się przy dość dynamicznej jeździe. Popularne warianty bardziej lubią autostrady niż kręte górskie drogi. Najbardziej jednak kochają ulice miast, gdzie wciąż budzą zazdrosne spojrzenia.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe