FSO Matiz 2006-11-21
To autko miało wszelkie szanse ku temu, by stać się polskim numerem 1. Los jednak chciał inaczej.

Gdy w 1999 roku rozpoczęto montaż Matiza na Żeraniu dominujący wówczas Fiat piorunem rozpoczął prace koncepcyjne nad 5-drzwiowym następcą dopiero co wprowadzonego Seicento. Dostępny w szerokiej sieci Daewoo-FSO Matiz był realnym zagrożeniem dla pozycji Fiata w segmencie małych aut. I dopiero po kilku latach Fiat ukończył nową Pandę. A Matiz? Obecnie dobiega końca swej drogi jako Chevrolet Spark.

Podczas gdy na Żeraniu do dziś produkowana jest pierwsza produkcyjna wersja, w Korei autko to zdążyło przejść dwie ważniejsze modyfikacje. Pierwsza miała miejsce w 2001 roku, gdy zmieniono tylne światła i przetłoczenia boków. Drugą - znaną u nas jako Chevrolet Spark - przeprowadził już nowy właściciel zbankrutowanego Daewoo, czyli GM DAT.

Mimo obecności nowszego wcielenia pod konkurencyjną marką wciąż produkowany w Polsce FSO Matiz nadal ma zbyt - tylko że w znacznej większości na Ukrainie i w Rosji. Ale można go wciąż kupić w polskich salonach - i to w wyraźnie niższej cenie, niż małego Chevroleta.

Matiz nieprzypadkowo cieszył się w Polsce dużą popularnością. Daewoo dołożyło wszelkich starań, aby zapewnić swemu najnowszemu dziełu odpowiednie referencje. W pracach nad Matizem brały udział zarówno koreańskie jak i europejskie firmy tj. ItalDesign, Delphi, Lucas i szereg innych.

Nadrzędnym celem, jaki postawiono przed projektantami, było stworzenie samochodu wielozadaniowego. Dzięki długiemu rozstawowi osi i przyjęciu koncepcji linii nadwozia podobnej do minivanów udało się zaprojektować pięciodrzwiowe i prawie pięciomiejscowe auto o budzącym sympatię wyglądzie.

Obok wyglądu drugim atutem Matiza jest wnętrze. Szaroczarna deska rozdzielcza jest przejrzysta, jednak należy jej wytknąć brak jakiejkolwiek sygnalizacji włączonych świateł. Początkujący użytkownicy łatwo mogą zostawić włączone światła i są tym samym narażeni na wyładowanie akumulatora. Z kolei dla niektórych znaczenie ma fakt, że w odróżnieniu od Sparka, gdzie wskaźniki umieszczono na środku przedniego panelu, Matiz ma prędkościomierz umieszczony normalnie, czyli przed kierowcą.

Poza tym duże słowa pochwały należą się Matizowi za fotele, które w swoim czasie mogły uchodzić za najlepsze w tej klasie cenowej. Wygodne, zapewniają dobre trzymanie boczne i obite tapicerką o przypominającą welur wciąż sprawiają dobre wrażenie.

Typowa dla przedstawicieli tej klasy samochodów jest wysoka pozycja za kierownicą. Dzięki dużej powierzchni okien i ich pionowym ustawieniu udało się zapewnić doskonałą widoczność do tyłu. Z kolei widoczność do przodu jest typowa dla minivanów, czyli fatalna. Wprawdzie wspomaganie kierownicy w wersji Joy bardzo pomaga w manewrowaniu, ale ilość miejsca przed przodem samochodu można ocenić tylko na podstawie własnego doświadczenia.

Na tylnej kanapie jest znacznie więcej miejsca, niż konkurencyjnym Seicento, ale już nieco mniej niż np. w Pandzie. I o ile osoby o wzroście powyżej 180 cm nie będą odczuwały ucisku w okolicach nóg, to mogą narzekać na brak miejsca w okolicy głów. Kształt wykładziny na suficie nie pozwala oprzeć głowy na zagłówku, co może być niebezpieczne w sytuacji zderzenia z tyłu. Zwłaszcza, że mały bagażnik nie tworzy dużej strefy zgniotu. Jego mała pojemność, która wynosi 167 l jest zarówno konsekwencją dość obszernego wnętrza, jak i zajmującego sporo miejsca zawieszenia z poprzeczną belką. Częściowym rozwiązaniem tego problemu jest dostępna za dodatkową opłatą wersja z dzieloną tylną kanapą.

Matiz wyposażony jest w zmodernizowany silnik z Tico o pojemności 0,8 l, który ma moc 51 KM. Osiąga on maksymalny moment obrotowy przy dość wysokich obrotach (4600/min), skutkiem czego - jeśli chodzi o zużycie paliwa - to nie jest najlepiej. W warunkach miejskich Matiz spala ok. 7 litrów benzyny na 100 km.

Już od pierwszych publikacji zdjęć w prasie Matiz budził w Polsce duże zainteresowanie. Być może Daewoo znalazło receptę na popularny samochód, ale bankructwo zniechęciło potencjalnych klientów. Dziś sprzedawany pod marką FSO Matiz zachował swoją funkcjonalność i cieszy się całkiem niezłą opinią użytkowników, jednak już się nieco opatrzył. Teraz jednak jest sprzedawany wyjątkowo tanio i to jest jego największym atutem.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe