Hyundai Getz 2006 2006-12-04
Getz jest nie tylko polskim, ale i europejskim bestsellerem Hyundaia. To głównie dzięki temu modelowi ta koreańska marka notuje znaczny wzrost sprzedaży.

Od chwili swojej premiery w 2002 roku w całej Europie sprzedano już grubo ponad pół miliona egzemplarzy Getza. Aby nieco odświeżyć wizerunek po 4 latach delikatnie zmieniono mu twarz. Do kanciastych linii z przodu nadwozia dodano nieco łuków i zmieniono kształt reflektorów, dzięki czemu Getz zyskał trochę sympatyczniejszy wygląd.

W odróżnieniu od wcześniejszych małych modeli Hyundaia, które były projektowane według azjatyckich wymagań, Getz jest nieco większy i można go spokojnie zaliczyć do segmentu B. Mierzy 3,80 m długości i od samego początku był budowany z myślą o bezpieczeństwie pasażerów i pieszych. Nadwozie ma sztywną konstrukcję, a po bokach są wzmocnienia w postaci belek przeciwuderzeniowych. Do tego w wyposażeniu dochodzą czołowe poduszki powietrzne z programowanym napełnianiem oraz poduszki boczne. Poduszka czołowa pasażera może być wyłączona, a zagłówki foteli w przypadku uderzenia przesuwają się do przodu i wysuwają nieco w górę dla zminimalizowania możliwych obrażeń głowy, szyi i górnej części tułowia.

Wewnątrz aktualnej wersji Getza od razu można zauważyć więcej kolorów. Kabina wydaje się dzięki temu nieco weselsza, mimo że forma i ergonomia pozostały niemal niezmienione. Dla klientów o konserwatywnym guście pozostawiono opcję czarno-szarej kolorystyki, ale można wybrać jeszcze czerwoną lub niebieską.

Zajęcie prawidłowej pozycji za kierownicą Getza nie sprawia problemu. Przełączniki i przyciski są umieszczone po europejsku, czyli w układzie niemieckim. Wskaźniki i oznaczenia funkcji są jak najbardziej klasyczne, co można poczytać zarówno za atut, jak i wytknąć jako brak stylistycznego polotu. Na pewno jednak przyjęte przez Hyundaia rozwiązanie nieprędko straci na funkcjonalności. Co ciekawe, nie zdecydowano się na nietypowe odbiorniki radiowe. Jest jedynie miejsce na zwykłe radio o rozmiarze 1 DIN.

Komfort przednich foteli Getza jest bez zarzutu i nawet wysokie osoby nie będą uderzały głowami o sufit. Na kanapie z tyłu jest już ciaśniej, szczególnie w okolicy kolan. Ale w sumie autko zupełnie dobrze sprawdza się w codziennym użytkowaniu. Bagażnik ma 254 litry objętości, lecz dzięki dzielonej, rozkładanej i przesuwanej tylnej kanapie można w razie potrzeby powiększyć przestrzeń ładunkową do 977 litrów.

Od strony technicznej nowością jest pierwszy w Getzu silnik wysokoprężny. Jest nim 4-cylindrowy diesel 1.5 VGT, zaprojektowany i wyprodukowany w ośrodku badawczo-rozwojowym Hyundai Motor Company w niemieckim Ruesselsheim. Jednostka ta współpracuje z manualną skrzynią biegów, w której inaczej od skrzyni poprzednika załącza się bieg wsteczny. Nowy diesel Getza jest oferowany w dwóch wersjach - 88-konnej i 110-konnej. Obydwie jednostki spełniają wymogi normy Euro 4.

Przy okazji liftingu pod maskę Getza wstawiono mocniejsze benzynowe silniki 1.4 i 1.6. Pierwszy rozwija moc 95 KM, ma dwa wałki rozrządu DOHC i układ zmiennych faz rozrządu. Silnik 1.6 jest najmocniejszy w gamie Getza i dzięki mocy 106 KM autko takie nabiera sportowego charakteru. Z oferty wypadł oferowany wcześniej benzynowy silnik 1.3.

W polskich warunkach bardziej istotne są modyfikacje podstawowej wersji napędu. Najsłabszy silniczek 1.1 ma teraz podwyższoną do 67 KM moc. Nadal nie jest to dużo, ale wystarcza do swobodnego przemieszczania się w ruchu miejskim. Jednak przy wyprzedzaniu trzeba zachować większy margines bezpieczeństwa. Przyspieszenie od 100 km/h do 150 km/h trwa ponad 15 sekund. Nienajgorzej, ale to nie jest poziom auta sportowego. 67 koni to tylko 67 koni.

Podstawowa odmiana Classic ma w wyposażeniu jedynie poduszkę powietrzną kierowcy, ABS, wspomaganie kierownicy i dwa głośniki bez radia. Nie ma w niej nawet regulacji wysokości kierownicy, czy ustawienia wysokości zaczepu pasów bezpieczeństwa. Szyby otwiera się z pomocą korbki, a tylna kanapa nie jest asymetrycznie dzielona. Lepiej wyposażone wersje noszą nazwy Comfort, Style i Premium.

W sumie Hyundai Getz okazuje się pierwszym od dawna samochodem tej marki, który w tak znaczny sposób zbliża ją do japońskiej i europejskiej konkurencji. Zwłaszcza pod względem niezawodności, bo w czasie 4 lat obecności na rynku nieraz już zdążył pozytywnie zaskoczyć testujących go dziennikarzy.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe