Fiat Ducato 2006 2007-01-08
Ducato zawsze było istotnym graczem na polskim rynku. Jednak najnowsza generacja stanowi milowy krok naprzód w dziedzinie komfortu jazdy autem dostawczym.

Nowy Fiat Ducato, podobnie jak poprzednie generacje, produkowany jest w obiekcie przemysłowym Sevel we Włoszech w ramach współpracy z koncernem PSA Peugeot Citroen. Samochód jest dziełem projektantów z Fiat Style Centre, a przygotowaniem do produkcji zajął się francuski partner.

W porównaniu z poprzednikiem najnowsze Ducato wyróżnia się bardzo oryginalną stylistyką przodu. Dominuje w nim wysunięty do przodu masywny zderzak obejmujący wlot powietrza do chłodnicy. Przednie reflektory umieszczone są wyżej i są osadzone pod dolną krawędzią przedniej szyby, aby były mniej zagrożone stłuczeniem przy drobnych kolizjach. Sama bryła nadwozia - zwłaszcza furgonu - jest typowa dla aut tej grupy. Prostopadłościenny kształt to najlepszy sposób na maksymalne wykorzystanie przestrzeni.

Zajmując miejsce w kabinie zauważamy, że nie trzeba się strasznie wspinać i siedzi się nieco niżej, niż w starszych dostawczakach. Gdyby nie bardziej pionowa pozycja za kierownicą i trzy miejsca siedzące obok można się poczuć jak w samochodzie osobowym z gamy Fiata. Jakość plastików odpowiada tym z Pandy albo Albei. Wskaźniki deski rozdzielczej też jak gdyby podobne ale dwukolorowy przedni panel może się kojarzyć co najwyżej ze Stilo. Widać więc, że są granice zbliżania się aut dostawczych do osobowych. To w końcu auta użytkowe, a nie limuzyny dla menedżera. Niemniej postęp jest zauważalny.

Jeszcze bardziej widoczna poprawa ma miejsce w kwestii hałasu w kabinie. Z jednej strony wiadomo, że nowoczesne turbodiesle są dość ciche, to w nowym Ducato generowane przez silnik wibracje są bardzo skutecznie izolowane.

Gama nowego Fiata Ducato, jak w przypadku wszystkich nowoczesnych aut dostawczych jest bardzo bogata i obejmuje m.in. furgony i busy do przewozu towarów i osób oraz nadwozia z kabiną przystosowane do adaptacji i montażu dodatkowego wyposażenia. Cechy szczególne oferty Ducato to napęd wyłącznie na przednie koła, dopuszczalna masa całkowita od 3 do 4 ton, przy czym stosowane są dwa typy mostów napędowych: dla kół 15-calowych (wersje o dopuszczalnej masie całkowitej 3-3,5 tony) oraz dla kół 16-calowych (dla wersji Maxi o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5-4 ton).

Ładowność użytkowa poszczególnych odmian Ducato może się wahać od 1000 do 2000 kg. Nabywca ma do wyboru trzy rozstawy osi i cztery długości ramy. Wersje zamknięte oferowane są w trzech wysokościach, a objętość wnętrza może mieć jedną z siedmiu wartości od 8 do 17 metrów sześciennych. Zaprojektowano furgony o czterech różnych rozstawach osi i w pięciu długościach nadwozia.

Do napędu Ducato przewidziano trzy zupełnie nowe silniki, przy czym jeden jest dostępny w dwóch wariantach mocy. Wszystkie mają 16-zaworowe głowice i bezpośredni wtrysk paliwa common-rail Multijet. Moc silników wynosi od 100 KM dla silnika 2.2, poprzez 120 KM dla silnika 2.3, aż po 157 KM w silniku 3.0 Power. Wszystkie jednostki są przyjazne dla środowiska, spełniają normę emisji spalin Euro 4 oraz współpracują z nowymi skrzyniami 5- lub 6-biegowymi.

Ważną cechą w przypadku aut użytkowych jest wysoki moment obrotowy (200-400 Nm), który w Ducato dostępny już przy niskich obrotach. Ułatwia to ruszanie i przyspieszanie ze zróżnicowanym obciążeniem, jak również pozwala zachować rozsądne zużycie paliwa. I co bardzo ważne - innowacje techniczne pozwoliły na rzadsze przeglądy techniczne. Zależnie od wersji wymianę oleju przewidziano co 40 lub 45 tysięcy kilometrów.

Patrząc na Fiata Ducato widać, że konstruktorzy chcieli zaprojektować pojazd, który charakteryzuje się jak największą funkcjonalnością oraz jakością. Sporo uwagi poświęcono rozwiązaniom, które pomagają uniknąć groźnych sytuacji na drodze, jak również w zakresie bezpieczeństwa czynnego i biernego. Przykładem jest zastosowanie karoserii z kontrolowanymi strefami zgniotu, nowy system hamowania z czterema hamulcami tarczowymi oraz oferowany seryjnie dla całej gamy system ABS z funkcją EBD, jak również poduszka powietrzna kierowcy.

W zależności od rynku i wersji będzie można otrzymać w standardzie lub opcji m.in. system antypoślizgowy ASR, system stabilizacji toru jazdy ESP, poduszki kurtynowe i boczne oraz poduszkę powietrzną dla pasażera z przodu, podobnie jak urządzenia zabezpieczające przed kradzieżą pojazdu lub ładunku.

Nowy Fiat Ducato potwierdza również dbałość o ergonomię i komfort jazdy. W tym aucie kierowca spędza długie godziny, często w trudnych warunkach. Dlatego wnętrze zostało skonstruowane na wzór wygodnego miejsca pracy, dobrze oświetlonego i cichego i z licznymi schowkami mieszczącymi komputer, telefon komórkowy, czy mapy drogowe.

Oprócz samej dużej przestrzeni ładunkowej przewidziano sporo ułatwiających życie rozwiązań - przegrody do załadunku, niskie progi i drzwi o dużych wymiarach, zarówno tylne, otwierane skrzydłowo, jak i boczne, przesuwane. Praktycznymi dodatkowo płatnymi elementami są tylne zawieszenie pneumatyczne, tempomat, kamera poprawiająca widoczność z tyłu oraz czujniki parkowania.

Patrząc z boku na nowe Ducato widzimy bardzo praktyczne i wygodne auto dostawcze. Właściwie nie ma ono słabych stron, jednak fakt, że nie zdobyło tytułu vana roku 2007 wydaje się zrozumiały. Pech chciał, że w tym samym czasie debiutował Ford Transit, którego bardziej zróżnicowana oferta wydała się jurorom bardziej atrakcyjna.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe