Toyota Aygo 2007 2007-03-20
Po dwóch latach od uruchomienia produkcji "trojaczków z Czech" można dziś powiedzieć, że połączenie sił koncernów dla stworzenia ich projektu było dobrym pomysłem.

W 2005 roku koncern PSA i Toyota pokazały pierwsze zdjęcia aut, których produkcję uruchamiano we wspólnej fabryce w czeskim Kolinie. Trzy nowe maluchy - Peugeot 107, Toyota Aygo i Citroen C1 - są identyczne od strony technicznej, a różnice ograniczają się jedynie do stylizacji przodu i tyłu nadwozia.

Zaprojektowane zostały z myślą o rynku europejskim, a roczna zdolność produkcyjna fabryki w Kolinie to 300 tys. pojazdów. Całkowitą wartość inwestycji oszacowano na 1,5 mld euro i to właśnie było najlepsze wyjście. Maluchy z Kolina nie zawojowały rynku i gdyby każda z marek miała rozwijać własną konstrukcję, poniosłaby straty.

Toyota cieszy się w Polsce opinią marki produkującej najbardziej niezawodne auta. W grupie najmniejszych aut Aygo jednoznacznie uznawana jest za najsolidniejszy samochód, jednoznacznie wygrywając z C1 i 107. Ta siła marki sprawia również, że mimo wyższej ceny Aygo sprzedaje się w Polsce najlepiej z tej trójki. W gamie Toyoty jednak znacznie częściej wybierany jest Yaris. Czy Aygo nie ma z nim szans?

Toyota Aygo to miejskie wozidełko. Ma nieco odważniejszy, nowoczesny kształt karoserii. Z przodu uwagę zwracają duże, zachodzące na boki reflektory. Dostępne są dwie odmiany nadwoziowe - 3- i 5-drzwiowa - które z boku nawet trudno odróżnić. W wersji 3-drzwiowej zajmowanie miejsc z tyłu ułatwia nieco system odchylania oparć i jednoczesnego przesuwania do przodu przednich foteli Easy Entry, jednak jeśli ktoś zamierza częściej wozić pasażerów lepiej niech wybierze Aygo 5-drzwiowe.

Nie ma się co oszukiwać. Nawet 5-drzwiowy Aygo autem rodzinnym nigdy nie będzie. Skrytykować należy przede wszystkim bagażnik, który nie dość, że jest mały, a właściwie bardzo mały, bo mieści śmieszne 139 litrów, to jeszcze dostęp do niego jest utrudniony przez niepraktyczną tylną szybę pełniącą rolę klapy.

Jak na tak mały samochód - Aygo ma długość 3,41 m - z kolei bardzo dobrze przemyślano wnętrze. Dzięki wysuniętej do przodu szybie i ustawieniu kół w narożnikach nadwozia kabina jest całkiem długa i wystarczy dla 4 osób. Nawet przedni panel zaprojektowano tak, aby nie zajmował wiele miejsca. Wykonany z jasnego tworzywa zawiera tylko najpotrzebniejsze elementy. Deska rozdzielcza to właściwie tylko okrągły prędkościomierz. Efektowne, bo o niespotykanym kształcie obrotowe regulatory nawiewu i temperatury wymagają wprawy w obsłudze.

Podstawowa wersja małej Toyoty nosi nazwę Terra, a w jej wyposażeniu znajdują się m.in. dwie poduszki powietrzne i ABS z EBD. Dodatkowo w standardzie najtańszego Aygo jest wspomaganie kierownicy, regulacja wysokości kolumny kierowniczej i składane oparcie tylnej kanapy. 5-drzwiowa wersja Aygo wymaga dopłaty 900 zł, a kolejne kroki w konfigurowaniu Aygo są już indywidualną sprawą. Toyota proponuje pakiety - dźwiękowy z radioodtwarzaczem CD i 6 głośnikami, pakiet sportowy z 14-calowymi alufelgami i obrotomierzem, pakiet podróżny obejmujący torby podróżne skrojone specjalnie pod wymiar bagażnika oraz pakiet nawigacyjny z nawigacją Tom Tom.

Aygo może być zamawiany tylko tylko w dwóch wersjach silnikowych - benzynowej z 3-cylindrowym silnikiem 1.0 o mocy 68 KM i wysokoprężnej z francuskim turbodieslem 1.4 o mocy 54 KM. Benzynowy silnik Aygo produkowany jest w polskich zakładach Toyoty w Jelczu-Laskowicach. Zaprojektowano go tylko do czeskich bliźniaków, a jego technicznym wyróżnikiem jest układ zmiennych faz rozrządu, dzięki czemu ograniczono zużycia paliwa do średniego poziomu 4,6 l/100 km. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 93 Nm, dzięki temu czas rozpędzania do 100 km/h to około 14,2 sekundy.

Toyota Aygo jest bez wątpienia samochodem przeznaczonym do miasta. W ciasnych uliczkach pomocny jest mały promień skrętu wynoszący 4,73 m. Zawieszenie jest skuteczne, ale niezbyt skomplikowane. Z przodu wykorzystano konstrukcję znaną z Yarisa, natomiast z tyłu wstawiono belkę skrętną w kształcie odwróconej litery V. Takie rozwiązanie gwarantuje większą sztywność i mniejszy ciężar - no i jest tanie.

W ruchu miejskim przydają się dobre hamulce. Toyota zaaplikowała więc Aygo najnowszej generacji ABS i wentylowane tarcze z przodu. Z tyłu znów zapatrzono się na koszty i pozostawiono hamulce bębnowe. Na szczęście przy masie własnej Aygo wynoszącej 790 kg, taki układ jest do zaakceptowania.

Co ważne w przypadku małych i tanich aut, Toyota Aygo oferowana jest z 12-letnią gwarancją antykorozyjną. Jednak patrząc na cennik Toyoty trudno znaleźć racjonalne powody do twierdzenia, że Toyota jest bardziej niezawodna od Peugeota, czy Citroena. Ale statystyki mówią swoje.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe