Toyota Corolla Verso 2006 2007-03-26
Albo 7 osób, albo bagaż – przed takim wyborem stoją użytkownicy 7-osobowych minivanów. I cieszą się, że w ogóle taki wybór mają.

Potrzeba przewiezienia 7 osób statystycznie zdarza się nieczęsto, lecz gdy już się pojawi, to zwykle napotykamy na kłopot. W tej sytuacji ratunkiem niekoniecznie musi być wypożyczony bus w rodzaju VW Transportera, ale może być van lub 7-osobowy minivan z trzema rzędami foteli. Pionierem wśród tych ostatnich jest Opel Zafira i jego sukces zachęcił do działania kolejne marki.

Konstruktorzy Towoty od razu zabrali się do pracy i w niecałe 3 lata po premierze Zafiry pokazali swojego 7-osobowego minivana. Jest nią druga generacja Towoty Corolli Verso, która zastąpiła starszy 5-osobowy model. Corolla Verso z zewnątrz nosi sporo podobieństw do Corolli i Avensisa – od razu widać, że to członek rodziny modeli Toyoty. Tu jednak nie liczy się wygląd, a wartości wewnętrzne.

Europejscy konstruktorzy japońskiego koncernu uważnie prześledzili rozwiązania konkurencji dotyczące uniwersalności wnętrza i łatwości, z jaką auto to można dostosowywać do potrzeb. W efekcie wszystkie fotele drugiego i trzeciego rzędu składają się niemal bez wysiłku, bez szarpania się i siłowania z przesuwaniem kanapy. Najważniejsze, że siedzenia składają się tak, że nie trzeba ich wynosić z samochodu. Na ten pomysł wprawdzie pierwsi wpadli projektanci GM, ale Toyota udoskonaliła ten wynalazek. W Oplu system składania siedzeń trzeciego rzędu nazwano Flex 7. W Corolli Verso - Easy 7.

Wnętrze Corolli Verso zostało zaprojektowane zupełnie od nowa. Uwagę zwraca wykonana ze srebrzystego tworzywa środkowa konsola, a umieszczona na swoim miejscu przed kierowcą deska rozdzielcza zachowuje klasyczny układ wskaźników. W najbogatszej odmianie auto może być wyposażone w kamerę cofania, a nawet w kamerę pokazującą przy parkowaniu odstęp z przodu, co jest bardzo przydatne, bo z miejsca kierowcy nie widać, gdzie kończy się nos auta. A widok z kamer pokazywany jest na ekranie w środkowej konsoli.

Miejsca z przodu i w drugim rzędzie foteli – czyli te najczęściej wykorzystywane – zapewniają niezły komfort, a do dyspozycji pasażerów jest sporo przestrzeni, również na nogi. Każdy z trzech foteli drugiego rzędu można osobno przesuwać i zmieniać w nim pochylenie oparcia. Z kolei kierowca ma nieco wyższą pozycję niż w zwykłej Corolli, jednak nadal czuje się, że to auto osobowe, a nie dostawcza furgonetka.

Rezerwowe dwa miejsca w trzecim rzędzie nie nadają się dla wysokich osób i dostęp do nich jest dość utrudniony. Aby tam się dostać trzeba położyć oparcie skrajnego fotela w drugim rzędzie i wcisnąć się podobnie jak w 3-osobowym autku miejskim do tyłu. Ostatnie miejsce stanowią raczej koło ratunkowe w sytuacji, gdy musimy udać się w powiększonym gronie w niedługą podróż bez bagażu. Bowiem w takiej konfiguracji pozostają w bagażniku do wykorzystania tylko 63 litry. W ustawieniu 5-miejscowym, zależnie od przesunięcia foteli drugiego rzędu i wybranej opcji koła zapasowego mieści się od 397 do 476 litrów. A po złożeniu dwóch tylnych rzędów do wykorzystania zostają 1563 litry przestrzeni bagażowej.

Rok po debiucie uporządkowano gamę silników Corolli Verso. Nowością był tu zwłaszcza czysty turbodiesel 2.2 D4D Clean Power o mocy 177 KM oraz 2.2 D4D o mocy 136 KM. Ten ostatni silnik zastąpił oferowany wcześniej 2.0 D4D o mocy 116 KM. Oprócz tego Toyota proponuje również silniki benzynowe ze zmiennymi fazami rozrządu 1.6 VVTi o mocy 110 KM oraz 1.8 VVTi o mocy 129 KM. Silniki wysokoprężne mają 6-biegowe manualne skrzynie biegów, a benzynowe 5-biegowe. Tylko z silnikiem 1.8 można zamówić skrzynię półautomatyczną.

Zawieszenie Corolli Verso bardzo sprawnie pokonuje nierówności. Jedynie z uwagi na wysokie nadwozie wyczuwalne są delikatne przechyły w zakrętach. Samo zestrojenie zawieszenia jednak jest wyraźnie bardziej sportowe niż u konkurencji. Na szczęście nie cierpi na tym komfort jazdy.

W polskich salonach Corolla Verso jest oferowana w trzech podstawowych specyfikacjach wyposażenia. Bazowa nosi nazwę Terra i obejmuje takie elementy jak poduszki przednie, boczne, kurtynowe i chroniącą kolana kierowcy, manualną klimatyzację, elektrycznie otwierane szyby w przednich drzwiach, centralny zamek, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach, radioodtwarzacz CD z 6 głośnikami i komputer pokładowy.

Kolejne wersje to Sol i Prestige, które są wyposażone m.in. w czujnik deszczu, aluminiowe felgi, mają skórzaną kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów, klimatyzację sterowaną elektronicznie i tempomat. Toyota proponuje jeszcze dodatkowe odmiany Sol Plus i Prestige Plus z wyposażeniem uzupełnionym o chromowaną listwę z tyłu, przyciemniane tylne szyby, czujniki parkowania i zestaw głośnomówiący Bluetooth.

W sumie więc Toyota Corolla Verso może pretendować do tytułu głównego gracza w segmencie minivanów. Nie jest wprawdzie tania, ale rekompensuje to bogatym wyposażeniem. Oprócz uniwersalności porównywalnej z konkurencją największym zaś plusem są świetne silniki, wśród których wybija się 177-konny turbodiesel.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe