Toyota Yaris II 2007 2007-04-10
Po roku od debiutu można już stwierdzić, że Yaris drugiej generacji przedłużył sukces poprzednika i jest jednym z liderów sprzedaży nowych aut w Polsce.

Lubimy Toyoty i mamy o nich jak najlepszą opinię. Wierzymy statystykom, które mówią, że auta tej marki psują się rzadziej niż konkurencja i są staranniej zmontowane. W przypadku Yarisa drugiej generacji można jeszcze dodać, że samochodzik ten ma bardzo udany projekt, który łączy w sobie estetykę i funkcjonalność. I to wielu osobom wystarcza, a Yaris II pod względem ilości sprzedaży na polskim rynku przegrywa tylko ze Skodą Fabią.

Co więc - poza znaczkiem Toyoty – sprawia, że Yaris II jest tak chętnie kupowany? Nic konkretnego, a raczej wiele cech naraz. Projektanci uważnie wysłuchali uwag użytkowników poprzedniej generacji i nowy model jest jej swoistą ewolucją. Z zewnątrz zmieniono niewiele. Podobna jest bryła nadwozia, nieco inaczej wygląda tylko przód, a z tyłu światła mają bardziej trójkątny kształt. I od razu jednak widać, że to Yaris. Choć autko urosło 11 cm na długość, ma tak samo pękatą bryłę nadwozia i ustawione prawie w samych narożnikach koła.

Druga generacja Yarisa powstała już całkowicie w Europie i pod kątem przede wszystkim europejskiego klienta. I choć tu auta w segmencie B wciąż się rozrastają, to w przypadku Yarisa II nie wielkość ma znaczenie, ale jego wartości wewnętrzne. Przy długości nadwozia 3,75 m nadal można o nim mówić jako o małym samochodzie.

Projekt wnętrza Yarisa II jest rozwinięciem tego, co widzieliśmy u poprzednika. Uwagę zwraca środkowa konsola ze srebrnymi elementami wykończenia i znów umieszczoną na środku deską rozdzielczą. Tym razem jednak nie jest ona zwrócona w stronę kierowcy, ale jej elektroniczne odczyty mogą widzieć także pasażerowie.

Najbardziej doceniana cecha Yarisa pozostała bez zmian. Montaż elementów kabiny, zastosowane materiały i ich dopasowanie są bez najmniejszego zarzutu. Sporo jest też użytecznych elementów tj. schowki, mniejsze i większe półeczki. Jest ich tyle, że można się zastanawiać, czy rzeczywiście mogą być one potrzebne. Ale od przybytku głowa nie boli.

Docenić należy też bardzo funkcjonalny układ foteli Yarisa II. O ile u poprzednika przesuwana tylna kanapa była czymś wyjątkowym, to teraz rozwiązanie takie jest dość powszechne. W Toyocie jest ona przesuwana na odcinku 15 cm i nawet bardzo wysokie osoby siedząc z tyłu nie będą narzekały na ciasnotę i brak miejsca w okolicach głowy, ramion, czy nawet w okolicach nóg. Ponieważ w podłodze Yarisa II nie ma środkowego tunelu, nawet na środku tylnej kanapy jest w miarę wygodnie.

Przesuwana kanapa sprawia, że bagażnik ma różną objętość – od 363 do 275 litrów. To także atut w dziedzinie uniwersalności. Kolejnym są oddzielnie przesuwane jej części i kilka ustawień pochylenia oparcia każdej z nich. I jeszcze ciekawie rozwiązany sposób jej składania – gdy opuszczamy oparcie, siedzisko automatycznie się obniża i do wykorzystania pozostaje płaska powierzchnia.

Toyota Yaris II zebrała najwyższe noty w testach zderzeniowych EuroNCAP – 5 gwiazdek. Przyczyniły się do tego głównie solidna konstrukcja i (u nas tylko w opcji) 7 poduszek powietrznych. Yaris II jako jedyny w swojej klasie – wśród aut z natury posiadających mniejsze strefy zgniotu - nowy Yaris ma poduszkę chroniącą kolana kierowcy. Do tego dochodzi ABS w standardzie.

W polskich salonach Yaris II oferowany jest w czterech podstawowych wersjach o nazwach Terra, Luna, Sol i Prestige. Dodatkowo Toyota proponuje specjalne odmiany Terra Gold i Luna Gold (tylko z silnikiem 1.3) oraz opcje Terra A/C i Luna A/C z klimatyzacją w standardzie. Podstawowa odmiana Terra ma w wyposażeniu m.in. elektrycznie regulowane lusterka, regulację kolumny kierownicy (tylko w pionie), czołowe poduszki powietrzne i radio z CD. Serie Gold mają w specyfikacji jeszcze m.in. klimatyzację manualną, boczne poduszki powietrzne i centralny zamek.

Paleta silników Yarisa drugiej generacji jest krótka i przejrzysta. Dwa to benzynowe – 1.0 o mocy 70 KM i 1.3 o mocy 87 KM – oba z układem zmiennej pracy zaworów VVTi. A listę silników zamyka turbodiesel 1.4 D4D o mocy 90 KM.

Ze swoim dość komfortowo ustawionym zawieszeniem i bardzo dobrym wyciszeniem wnętrza Yaris II w dużym stopniu tłumaczy swoją popularność na naszym rynku. Dzięki maksymalnemu możliwemu rozstawowi osi i sporej szerokości autko nie podskakuje na wybojach tak bardzo, jak niektórzy starsi konkurenci. Jest jednak zbyt miękki i wysoki do jazdy sportowej. Cieszy za to mały promień skrętu – 10 m.

Toyota ma u nas świetną opinię i potencjalni nabywcy są skłonni zaakceptować wyższą niż u konkurencji cenę. Japońska marka jednak postanowiła nie przesadzać z tym atutem i nie wywindowała ceny nowego Yarisa ponad rozsądny poziom. Można się tylko spodziewać sporej skuteczności takiej strategii i zapewne efektem tego będzie fakt, że już niedługo Yaris II może skutecznie się obronić przed swoim najgroźniejszym u nas rywalem, czyli Fabią II.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe