Fiat Croma 2007-05-29
Największą wadą tego auta jest znaczek firmowy. Bo pod względem jakości wykonania, walorów użytkowych i osiągów to bardzo udany samochód.

W 2005 roku z wielką pompą wprowadzono na rynek nowy flagowy model Fiata. Każda marka potrzebuje takiego auta, które będzie jego wizytówką. Fiat kojarzony raczej z małymi i tanimi autami także chce poprawić swój image. Zaprojektowany przez Giugiaro Fiat Croma ma więc konkurować w segmencie pojazdów klasy średniej wyższej, tj. Opel Signum, czy Skoda Superb. Jednak nowy Fiat nie jest typową limuzyną. Jego nadwozie bardziej przypomina minivana albo podwyższone kombi.

Przedstawiciele Fiata przy każdej okazji podkreślają zupełnie nowe standardy jakościowe stosowane tak przy projektowaniu, jak i przy produkcji Cromy. Auta serii przedprodukcyjnej testowano w każdych warunkach klimatycznych i przejechano nimi miliony kilometrów. Poprawę widać gołym okiem, ale czy to wystarczy, by przełamać stereotyp marki Fiata? Z pewnością projekt Cromy należy uznać za ładny i bardzo praktyczny. I jako taki na pewno zasługuje na uwagę.

Fiat Croma jest na razie ostatnim modelem Fiata, który powstał we współpracy z General Motors. Konstrukcja Cromy ma wiele wspólnych elementów z Oplami Vectrą i Signum, a także Saabem 9-3. Ta sama jest platforma o kodzie Epsilon, wspólnych jest większość silników i podobne rozwiązania wewnątrz. Fiat Croma mierzy 4,75 m długości i 1,77 m szerokości. Spora jest wysokość auta wynosząca 1,60 m.

Pierwsze wrażenie po zajęciu miejsca w Cromie jest zaskakujące. Kto wcześniej miał okazję poznać droższe modele Fiatów tj. Stilo czy Marea niech szybko o nich zapomni. Croma sprawia o wiele lepsze wrażenie. Materiały, układ deski rozdzielczej i detale wykończenia są już na takim poziomie, że Fiat nie ma się czego wstydzić w porównaniu z Oplem czy VW. Bardzo wygodne są fotele, które trzymają ciało na boki i mają elektryczną regulację. Z kolei z tyłu zmieszczą się trzy osoby i bez względu na wzrost będzie im tam wygodnie.

Jak przystało na auto rodzinne Croma najlepiej sprawdzi się w urlopowych podróżach, bo bagażnik mieści 500 litrów bagażu. Co prawda nie nadaje się on do transportu cementu, bo wyłożony jest pluszową wykładziną, ale to przecież auto rodzinne, a nie kombi dla komiwojażerów. Ciekawostką w kabinie są tylne fotele, które podobnie jak w Oplu Signum mogą być przesuwane, a oparcia mają regulowane pochylenie.

Croma jest modelem flagowym Fiata, ale jej bazowe o nazwie Business nie jest przesadnie bogate. Obejmuje m.in. ABS, immobilizer, centralny zamek, czołowe i kurtynowe poduszki, ale już np. za ESP, klimatyzację i radio trzeba dopłacać. Oprócz czterech wersji wyposażenia (Business, Active, Dynamic i Emotion) można wybrać jedną z dwóch tonacji wnętrza - ciemno-szarą lub beżową. Fiat daje też wybór obić wnętrza między dwoma rodzajami tkaniny - welurem lub skórą.

Fiat Croma jest oferowana z dwoma silnikami benzynowymi – 1.8 o mocy 140 KM oraz 2.2 o mocy 147 KM. Znacznie ważniejsze i lepsze dla tego auta są turbodiesle – 1.9 Multijet o mocy 150 KM oraz 5-cylindrowy 2.4 Multijet o mocy 200 KM.

Zachowanie się Cromy na drodze jest również pozytywnym zaskoczeniem. Zawieszenie bardzo sprawnie tłumi nierówności. W środku nawet przy dużych prędkościach jest bardzo cicho, a gdy ktoś chce może bawić się dynamicznym pokonywaniem zakrętów.

Tak więc nowa Croma w bardzo udany sposób nawiązuje do flagowego modelu Fiata, który zaprojektowano wspólnie z Lancią i Saabem, a produkowano go w latach 1985-94. Wtedy była to limuzyna klasy wyższej, która niestety poza Włochami nie zdobyła większego zainteresowania. Teraz Giugiaro zaprojektował coś na wzór angielskiej taksówki, ale znacznie bardziej komfortowej i dynamicznej. Jeśli więc ktoś nie chce demonstrować swojego ego lub wprost przeciwnie chce pokazać swój nonkonformizm - to Croma jest idealnym wyborem.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe