VW Touran 2007 2007-06-11
Choć opracowany na płycie podłogowej Golfa V, to jest to o wiele większe auto. Niektórzy uważają nawet, że jest wzorem funkcjonalności.

W segmencie minivanów nietrudno o funkcjonalne auta. Przestronne kabiny, mnóstwo schowków, nierzadko 7 miejsc i wysoki komfort podróżowania to atuty, dzięki którym ta grupa aut znajduje coraz więcej zwolenników. Pierwszym z nowej fali minivanów był Renault Scenic, ale minęło sporo czasu od jego pojawienia się w 2006 roku, zanim Volkswagen podjął wyzwanie i opracował własny model w tej grupie.

Z zewnątrz auto to jest typowym Volkswagenem. Wiadomo, że spokojna linia bez stylistycznych szaleństw przypada do gustu statystycznej większości klientów. Także wnętrze zaprojektowano w tym samym stylu, jaki można spotkać w Polo, Golfie i Passacie. Taka sama jest również wysoka jakość wykonania i dobrze dobrane materiały wykończeniowe. Taktyką Volkswagena jest więc odebranie klientów konkurencji za pomocą tradycyjnych atutów - solidności i jakości.

Touran późno zadebiutował – to fakt. W tym przypadku nie znaczy to jednak, że jest złym samochodem. Wprost przeciwnie - po Touranie widać, że Niemcy uważnie obserwowali rynek i wykorzystali największe atuty rywali. Z Opla Zafiry zaczerpnięto pomysł na 7 miejsc, choć jeśli ktoś nie zamierza z nich korzystać, to może kupić tańszą wersję 5-miejscową. Z kolei aby uniknąć niewygody związanej z fantazyjnymi formami nadwozia Tourana zaprojektowano tak, aby miał niemal prostopadłościenne kształty. Dzięki temu wewnątrz można odczuć większą swobodę.

Duży jest również bagażnik, choć to określenie bardziej pasuje do odmiany 5-miejscowej, w której do dolnej linii okien mieści się tam aż 695 litrów. W 7-miejscowej trzeci rząd siedzeń można składać pod podłogą bagażnika. Tylko że wtedy trzeba zrezygnować z koła zapasowego na rzecz zestawu uszczelniającego oponę po przebiciu. No i po zajęciu wszystkich miejsc trzeba pogodzić się z przestrzenią bagażową ograniczoną do 121 litrów.

Miejsca z przodu i w drugim rzędzie są takie same w obu wersjach. Drugi rząd siedzeń składa się z odrębnych foteli (ważących po 16 kg), które można niezależnie składać i wyjmować. Wokół miejsca kierowcy i pasażera z przodu jest sporo schowków. Oprócz zwykłych kieszeni w drzwiach i półeczek w środkowej konsoli jest zamykana klapką półka na górze przedniego panelu i jeszcze jedna po lewej stronie kierownicy. Poza tym zależnie od poziomu wyposażenia są jeszcze szuflady pod przednimi fotelami i schowki na okulary pod dachem.

Dobre wrażenie sprawiają również przednie fotele. Zapewniają dobre trzymanie boczne w zakrętach i mają spore możliwości regulacji ustawienia. Kierowca o wzroście 1,85 m ma nad głową ok. 10 cm wolnej przestrzeni. Trochę ciaśniej jest z tyłu, ale z pewnością nie brakuje tam miejsca na nogi, bo w drugim rzędzie fotele można przesuwać również wzdłuż osi auta.

W polskich salonach dostępne są cztery poziomy wyposażenia. Bazowy Conceptline obejmuje m.in. elektrycznie otwierane przednie szyby oraz centralny zamek sterowany pilotem. A poza tym jest jeszcze tempomat, przednie i boczne poduszki oraz kurtyny powietrzne, ESP i radioodtwarzacz. Kolejną wersją jest Trendline z większą ilością ozdobnych elementów oraz m.in. z półautomatyczną klimatyzacją Climatic, regulacją lędźwiową fotela kierowcy i elektrycznie sterowanymi szybami również w tylnych drzwiach.

Topowa odmiana to Highline – w jej specyfikacji jest już m.in. klimatyzacja Climatronic, rozbudowany komputer pokładowy, skórzane wykończenia kierownicy, tapicerki oraz dobry system audio z 8 głośnikami. Najnowszą wersją Tourana jest odmiana Cross, która różni się nieco wyglądem, bo upodobniono ją do auta rekreacyjnego. Są tu więc takie detale jak srebrne relingi dachowe, plastikowe nakładki na karoserii wokół nadkoli, na progach i drzwiach. Dodatkowo wzmocniono zawieszenie i podniesiono je o 12 mm.

Układ zawieszenia Tourana jest identyczny z tym, jaki znajdzie się w Golfie V. Z tyłu zastosowano rozwiązanie wielowahaczowe, które do niedawna spotkać można było w autach klasy przynajmniej średniej. Zawieszenie sprawia wrażenie twardego, a w szybko pokonywanych zakrętach auto pochyla się na bok znacznie mniej niż konkurenci.

VW Touran oferowany jest aż w siedmiu wersjach silnikowych. Trzy silniki to jednostki benzynowe – podstawowa 1.6 o mocy 102 KM, a poza nią najnowsze turbodoładowane 1.4 TSI o mocy 140 lub 170 KM. Pozostałe jednostki to wysokoprężne 1.9 TDI o mocy 90 lub 105 KM oraz 16-zaworowe 2.0 TDI o mocy 140 lub 170 KM.

Z wyjątkiem najtańszej odmiany 1.6 wszystkie wersje Tourana mają 6-biegowe manualne skrzynie, a z wyjątkiem benzynowego 1.6 i 90-konnego diesla mogą być za dopłatą wyposażone w automat DSG.

Patrząc więc na ofertę VW Tourana nie można oprzeć się wrażeniu, że może to być jeden z najlepszych minivanów na rynku. Gdyby jednak nie wyraźnie wyższa od konkurencji cena, Touran zdobyłby sobie u nas o wiele większą popularność.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe