Renault Grand Scenic 2007-06-18
Wprowadzenie przedłużonej wersji vana nie jest nowym pomysłem, ale dzięki takiemu zabiegowi można lepiej dostosować ofertę do potrzeb klienta.

Renault Scenic wciąż pozostaje ważnym graczem w segmencie minivanów. O ile jednak pierwsza generacja została pokonana przez Zafirę, która oferowała dodatkowe dwa miejsca, to druga generacja Scenica podjęła i to wyzwanie. W tym jednak przypadku projektanci Renault ostro zaatakowali. Stworzono dwie wersje nadwoziowe Scenica – 5-osobową dla tych, którym to wystarcza oraz Grand Scenica, który może być 7-osobowy i dysponuje dużo większym bagażnikiem.

Mimo że Scenic II jest jednym ze starszych minivanów na rynku, jego sylwetka wciąż wygląda na nowoczesną. Jego projekt jest bardzo udany również wewnątrz. Zarówno w odmianie Grand, jak i zwykłej, zasiadając za kierownicą można poczuć się nieco inaczej, niż w większości samochodów. Na pierwszy rzut oka przedni panel wygląda skromnie, ale jest tu wszystko, czego potrzeba. A jeśli chodzi o schowki, to nawet więcej.

Można wybrzydzać, że wskaźniki umieszczonej na środku deski rozdzielczej są mało czytelne i nie tam, gdzie trzeba, ale da się do nich przyzwyczaić. Najważniejsze, że wszystkie pokrętła na środkowym panelu i dźwignie są umieszczone logicznie i raczej nikt się w nich nie pogubi. Efektownym gadżetem jest kluczyk w formie karty i uruchamianie silnika przyciskiem „start”. Moment niepewności towarzyszy jedynie w chwili, gdy szukamy hamulca ręcznego. W Scenicu II jest on uruchamiany elektrycznie małą dźwigienką po prawej stronie kolumny kierownicy.

Pozycja za kierownicą jest w Grand Scenicu typowa dla vanów. Siedzi się wysoko i nie widać, gdzie jest koniec przodu. Widoczność do tyłu jest ograniczona zagłówkami dwóch rzędów foteli i tylnymi słupkami. To też wymaga przyzwyczajenia. Ale na pewno nikt nie powinien narzekać na małą ilość miejsca w Grand Scenicu. Ciasno może być tylko w trzecim rzędzie, ale i tak jest tu luźniej niż u konkurencji. I znacznie łatwiej się wsiada – tak samo, jak na tylną kanapę 3-drzwiowego Clio, tylko trzeba wyżej podnieść nogę.

Prawdziwe eldorado czeka w Scenicu miłośników schowków. Między przednimi fotelami jest 15-litrowa „szafka”, którą można przesuwać od deski rozdzielczej do tylnych siedzeń (to opcja dodatkowa). Schowki są w podłodze pod nogami pasażerów z tyłu, pod i między fotelami z przodu, pod fotelami z tyłu oraz w przednim panelu (ten ostatni jest chłodzony i ma pojemność aż 17 litrów). Dodatkowo uwagę zwracają też duże kieszenie w drzwiach, gdzie spokojnie mieści się np. butelka.

W zależności od ustawienia tylnych siedzeń w konfiguracji 5-miejscowej, objętość przestrzeni bagażowej może się wahać się od 533 do 590 litrów. W opcji 7-miejscowej do dyspozycji pozostaje z tego około jedna trzecia. Poza tym przedni fotel pasażera może być składany, tworząc sztywny i płaski stolik. Pasażerowie tylnych siedzeń uzyskują dzięki temu lepszą widoczność do przodu i ułatwia to załadunek przedmiotów o większej długości.

Podstawowa specyfikacja Grand Scenica nosi nazwę Alize i obejmuje m.in. manualną klimatyzację, centralny zamek, immobilizer, czołowe, boczne z przodu i kurtynowe poduszki powietrzne, elektrycznie podnoszone przednie szyby i elektrycznie regulowane lusterka. Kolejna wersja Expression ma już elektronicznie sterowaną klimatyzację, a dodatkowo odtwarzacz CD, obitą skórą kierownicę, elektrycznie podnoszone szyby i żaluzje w tylnych drzwiach oraz czujniki deszczu i zmroku. Najdroższa wersja Privilege ma ponadto w standardzie aluminiowe felgi, centralny przesuwany schowek, a także układy ASR i ESP.

Zastosowane w Scenicu II przednie i tylne układy zawieszenia odziedziczone po Megane II charakteryzują się dość precyzyjną kontrolą toru jazdy i zapewniają niezłe trzymanie się drogi. Wybór stabilizatorów poprzecznych o większej średnicy oraz szeroki rozstaw kół pozwolił na ograniczenie bocznych przechyłów nadwozia oraz lepszą ich kontrolę. Wspomaganie kierownicy jest elektryczne i charakteryzuje się zmienną siłą pracy zależnie od prędkości.

Gama silników benzynowych Scenica II obejmuje jednostki benzynowe 1.6 16V 110 KM i 2.0 16V 135 KM. W ofercie silników wysokoprężnych dostępne są jednostki 1.5 dCi 105 KM, 1.9 dCi 130 KM oraz 2.0 dCi o mocy 150 KM. Wszystkie są standardowo połączone z 6-biegową skrzynią mechaniczną, a za dopłatą może być zamontowana skrzynia automatyczna Proactive ze sterowaniem impulsowym.

Renault Scenic i Grand Scenic były pierwszymi w swojej klasie, które zaliczyły testy zderzeniowe EuroNCAP na 5 gwiazdek. W ich konstrukcji przewidziano liczne wzmocnione strefy kontrolowanego zgniotu, a wewnątrz są 3-punktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pasażerów i do 6 poduszek powietrznych, w tym dwie przednie poduszki powietrzne dostosowujące swe działanie do siły zderzenia.

Najważniejszymi atutami Scenica są więc bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Dla wielu nie bez znaczenia będzie także wygląd. Niektórym może się wydawać mało agresywny, ale z pewnością jest oryginalny i rozpoznawalny. Istotnymi szczegółami są gwarancja 12 lat na perforację nadwozia i przedłużone do 30 tysięcy kilometrów okresy międzyprzeglądowe.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe