Citroen C4 – model 2007 2007-09-24
Już się nieco przyzwyczailiśmy do oryginalnego stylu C4. Teraz można już docenić walory praktyczne tego auta.

W porównaniu z Xsarą Citroen C4 wydaje się autem jakby z innej planety. Oryginalny styl nawiązuje do tradycji Citroena z dawnych lat, kiedy to marka ta wytyczała trendy i nie bała się fantazyjnych pomysłów. A C4 ma ich sporo. Już sama bryła nadwozia zdominowana jest przez łuki i ma wszelkie szanse ku temu, by nawet za lat dziesięć nie trącić myszką.

C4 ma dwie podstawowe wersje nadwoziowe – 3- i 5-drzwiową. Osobnym rozdziałem są vany Picasso - choć są oparte na tej samej płycie podłogowej – to trudno je porównywać z hatchbackami. Z tych ostatnich bardziej atrakcyjna dla oka jest 3-wersja drzwiowa. Kojarzy się z Sebastienem Loebem, bo stała się bazą rajdówki WRC. W projekcie nadwozia wykorzystano nienowy, ale praktyczny i efektowny pomysł na tylną klapę. Ma ona mocno wysuniętą do góry krawędź i załamaną szybę, której dolna krawędź sięga prawie do zderzaka. Poprawia to widoczność do tyłu – oczywiście pod warunkiem, że mamy pusty bagażnik. Odmiana 5-drzwiowa ma nieco mniej agresywny wygląd. Zupełnie inny jest tył ze światłami wkomponowanymi w tylne słupki.

Najwięcej klimatu typowego dla dawnych aut Citroena czuje się wewnątrz C4. Od razu w oczy rzuca się nietypowa deska rozdzielcza, którą podzielono na trzy ciekłokrystaliczne wyświetlacze. Najważniejsze odczyty są na środku pod szybą – tam umieszczono cyfrowy prędkościomierz. Ciekawostką jest fakt, że w nocy jest on podświetlany na pomarańczowo, a w dzień zbiera światło dzienne i dzięki temu zawsze jest czytelny. Pozostałe informacje wyświetlane są pod kierownicą – tam jest obrotomierz i zgrupowano kontrolki - oraz na środkowej konsoli, gdzie wyświetlane są funkcje klimatyzacji i radia.

Gdy ruszymy w drogę czeka nas jeszcze jedno zaskoczenie. Środek kierownicy mieszczący poduszkę powietrzną jest nieruchomy, a obraca się tylko koło kierownicy. Ma to tę zaletę, że jakby co, to poduszka wypali zawsze w tej samej pozycji i zawsze może optymalnie chronić kierowcę. Poza tym na środku kierownicy umieszczono przyciski tempomatu i systemu audio. Ogólnie trzeba przyznać, że pomysł ciekawy i bardzo w stylu Citroena.

I to w przypadku C4 właściwie koniec z zaskakiwaniem. Ale w najdroższych wersjach wyposażeniowych jest jeszcze coś naprawdę wyjątkowego. Citroen opracował i jako pierwszy wprowadził do produkcji system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu. Gdy na autostradzie auto wyjedzie ze swojego pasa bez włączenia kierunkowskazu, specjalne elementy wibrujące w poduszkach fotela przypomną o tym kierowcy być może właśnie go budząc. Poza tym C4 oferuje wszystko, czego można oczekiwać od nowoczesnego przedstawiciela kompaktów. W wyposażeniu standardowym jest m.in. układ ESP, tempomat i elektrycznie podnoszone szyby.

Kabina C4 w wersji 5-drzwiowej oferuje spory komfort jazdy, choć nie wyjątkowy w tej klasie. Na tylnej kanapie jest dużo miejsca na nogi, ale już choćby VW Golf oferuje go trochę więcej. W przypadku wysokich osób z tyłu może być odczuwalny niedostatek miejsca w okolicach głowy - ale i tu najważniejsi konkurenci nie są wcale lepsi. Najważniejsze jest, że przy wszystkich miejscach są trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, w standardzie znajdują się cztery poduszki powietrzne, a potwierdzeniem wysokiego poziomu bezpieczeństwa C4 jest 5 gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP.

Od strony praktycznej C4 nie pozwala sobie więc na słabości, ale też i nie ma powalających atutów. Jest po prostu dobrze dobranym kompromisem pomiędzy przestrzenią, bezpieczeństwem i komfortem. Ma wszystkie cechy nowoczesnego kompaktu - tylna kanapa jest asymetrycznie dzielona i składana, bagażnik mieści 320 litrów i w miarę wygodnie może nim podróżować 5 osób.

Jednak francuscy inżynierowie dodali także trochę i od siebie. Gdy komuś się spieszy, nie trzeba składać tylnej kanapy razem z siedziskami, ale można położyć same oparcia. Poza tym w C4 można jeszcze wyjąć same siedziska tylnej kanapy i po położeniu oparć uzyskuje się równą powierzchnię przestrzeni bagażowej bez konieczności przesuwania przednich foteli.

Pod względem silników i zawieszenia Citroen jest jak najbardziej tradycyjny. W ofercie silników do wyboru są trzy jednostki benzynowe i trzy diesle. Podstawową jednostką jest benzynowy 1.4 o mocy 90 KM, drugim benzynowym jest 1.6 o mocy 110 KM, a topową jednostkę benzynowy 2.0 o mocy 143 KM. 3-drzwiowy C4 może być jeszcze napędzany 180-konnym silnikiem 2.0. Jednostki wysokoprężne to opracowane wspólnie z Fordem diesle 1.6 HDI o mocach 92 lub 110 oraz 2.0 HDI o mocy 138 KM.

Zawieszenie C4 również nie poddaje się krytyce. Nie jest przesadnie komfortowe i pozwala na niezłe wyczucie nawierzchni. Dobrze przy tym tłumi nierówności, choć w zakrętach auto wychyla się bardziej niż np. Renault Megane. Do dynamicznej jazdy nie zachęcają też płytko wyprofilowane fotele, które nie trzymają zbyt dobrze boków ciała. Ale zupełnie inaczej ma się sprawa z 3-drzwiowym C4. Tam są inne, głębsze fotele, a w wersji VTS spełnią oczekiwania nawet bardzo dynamicznie jeżdżących kierowców.

Jaki więc jest Citroen C4? Z pewnością może on rozczarować tych, którzy oczekiwali "kosmolotu" nawiązującego do aut sprzed 20-30 lat. Ostatnio odważyła się na to Honda, ale dla Citroena było to widać zbyt ryzykowne. C4 wydaje się więc umiarkowanie awangardową propozycją, bo pod blachą kryje tradycyjne rozwiązania i pod względem użytkowym prezentuje bardzo dobrą średnią. No i nareszcie u Citroena zaufanie budzi bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe