Citroen C2 2007-10-01
Citroen ma w ofercie aż cztery małe auta, z których każdy ma inny charakter. C2 cieszy się najmniejszym wzięciem, ale to wcale nie znaczy, że nie jest wart uwagi.

Citroen C2 powstał jako 3-drzwiowa wersja C3. Potem włodarze koncernu PSA zdecydowali, że do gamy Citroena wejdzie C1 - najmniejszy z aut tej marki - i pojawił się kłopot, bo jak teraz zachęcić klientów do wyboru droższego i tak samo małego C2?

Jedyne, co może obronić Citroena C2 przed taką konkurencją to oryginalne szczegóły. A jest ich na szczęście przynajmniej kilka. Pierwszym jest bardziej agresywna niż w C1 linia nadwozia. Klinowaty kształt może się spodobać młodszym nabywcom, a na wyobraźnię jeszcze działa udział w rajdach samochodów opartych na konstrukcji C2. Specjaliści od marketingu stawiają więc na sportowy charakter C2.

Ale czy C2 rzeczywiście nawiązuje do korzeni GTI? W mocniejszych wersjach na pewno tak, choć też i tańsze odmiany mogą się podobać. Wewnątrz uwagę zwracają cyfrowe wskaźniki deski rozdzielczej, które są identyczne jak w C3. Przedni panel i wystrój kabiny wygląda znacznie poważniej i solidniej niż zabawkowe rozwiązanie z C1. Mimo że C2 ma o 15 cm krótszy rozstaw osi od C3 i z nadwoziem od długości 3,67 m powinien być zaliczany do kategorii minisamochodów, to jego konkurencją raczej jest segment B.

Drugim interesującym szczegółem jest tylna klapa. C2 z założenia nie jest autem rodzinnym, więc pozwolono sobie na coś nietypowego. Tylna szyba unosi się do góry, a właściwa pokrywa bagażnika jest opuszczana w dół jak w pick-upie. Takie rozwiązanie ułatwia dostęp do bagażnika nawet na najbardziej zatłoczonym parkingu - no i poza tym na takiej klapie można sobie przysiąść albo urządzić piknikowy stolik. Dodatkowo wewnątrz profilu pokrywy wygospodarowano jeszcze schowek na drobne przedmioty.

Przy małej długości nadwozia bagażnik siłą rzeczy jest niewielki i mieści od 166 do 224 litrów. Zmienna objętość wynika z możliwości przesuwania dwóch oddzielnych foteli w drugim rzędzie. Szkoda tylko, że takie fotele Citroen proponuje tylko do droższych wersji. Podstawowe odmiany mają zwykłą kanapę, która też jest przesuwana wzdłuż. Dobrze też, że zarówno kanapa, jak i tylne fotele mają regulację pochylenie oparć tylnych miejsc. I jeszcze coś - i fotele, i kanapa mają mocowania isofix.

Jeśli chodzi o miejsce kierowcy, to osoby o słusznej posturze będą musiały zaakceptować ograniczoną ilość miejsca, bo w standardzie nie ma regulacji wysokości fotela. Cóż - nie jest to limuzyna, ale miejski wojownik. Nikt nikogo nie próbuje oszukiwać i auto jest rejestrowane na 4 osoby, bo po prawdzie tylko tyle może się w nim zmieścić przy zachowaniu minimum komfortu.

Citroen C1 oferowany jest w czterech wersjach wyposażeniowych i dodatkowo jako van z usuniętymi miejscami z tyłu (z przestrzenią bagażową o objętości 840 litrów). Bazowa odmiana osobowa nosi nazwę Furio i w jej specyfikacji są m.in. dwie czołowe poduszki powietrzne (przy czym tę od strony pasażera można odłączyć), elektryczne wspomaganie kierownicy, centralny zamek i regulacja kolumny kierowniczej. W sumie niewiele. Bogatsza wersja Tonic ma ponadto reflektory przeciwmgłowe i możliwość doposażenia w klimatyzację i regulowane elektrycznie lusterka.

Ale naprawdę warte uwagi są dwie najdroższe odmiany VTS i VTR. Tu standardem są m.in. boczne poduszki powietrzne, regulacja wysokości fotela kierowcy, dwukolorowa tapicerka foteli, radio CD z sześcioma głośnikami i przyciskami sterowania w kierownicy oraz efektowne aluminiowe nakładki na pedałach. Niestety, nawet i tu klimatyzacja jest elementem oferowanym za dopłatą.

Szersza gama silników Citroena C2 jest kolejnym atutem w porównaniu z C1. Obok podstawowych jednostek benzynowych 1.1 o mocy 61 KM i 1.4 o mocy 75 KM, do wyboru jest jeszcze silnik 1.6 o mocy 125 KM. Jest on oferowany tylko w wersji VTS i w tym przypadku można już mówić o prawdziwym charakterze GTI. W odróżnieniu od pozostałych odmian ta ma hamulce tarczowe przy wszystkich kołach i opony o szerokości 195 mm. Odmiana VTR to GTI dla mniej zasobnych klientów. Pod maską ma benzynowy silnik 1.4 i wygląda z zewnątrz prawie jak VTS. Dodatkowo jako jedyna w gamie może mieć za dopłatą półautomatyczną skrzynię SensoDrive. C2 ma tylko jedną opcję wysokoprężną - z silnikiem 1.4 HDI o mocy 70 KM - dla wersji Furio i Tonic.

Zawieszenie C2 jest typowe dla małych samochodów i szczególnie w sportowej wersji VTR ma trudności z utrzymaniem mocy w ryzach. Autko o rozstawie osi 2,32 m i wysoko położonym środku ciężkości w przypadku silnika o mocy 125 KM zachowuje się dość nerwowo i wymaga trochę umiejętności. Jednak w przypadku tańszych wersji zawieszenie zasługuje tylko na pochwałę. Jest komfortowe i zapewnia dobre wyczucie nawierzchni.

W sumie można uznać Citroena C2 za małe autko dla osób samotnych, ale C2 zainteresuje też fanów rajdów, bo od wersji VTS jest całkiem blisko do aut startujących w rajdowej klasyfikacji Junior WRC. Jednak ktoś, kto poszukuje auta miejskiego, raczej wybierze trochę tańsze C1.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe