Citroen Xsara Picasso – model 2007 2007-10-08
Ten Citroen się nie starzeje. Wciąż pozostaje jednym z ciekawszych minvanów na rynku.

Choć Xsara Picasso zadebiutowała w 1998 roku, pod względem walorów praktycznych wcale nie ustępuje nowszym konstrukcjom. Obok następcy C4 Picasso starszy model jest oferowany w niższej cenie i jeszcze przez jakiś czas będzie produkowany równolegle z nim.

Stylistyka Citroena Xsary Picasso skutecznie opiera się upływającemu czasowi. Od początku zaprojektowano go bardzo oryginalnie i nawet teraz wciąż wygląda nowocześnie. Wątpliwości za to nie można mieć, jeśli chodzi o wnętrze. W kabinie jest bardzo przestronnie i to mimo faktu, że pozostawiono właściwie niewykorzystaną olbrzymią przestrzeń między przednią szybą, a kierownicą.

Z tyłu jednak, mimo łagodnie opadającej linii dachu, wygospodarowano miejsce na spory bagażnik mieszczący 550 litrów. Xsara Picasso została zaprojektowana dla 5 osób i dla wszystkich pasażerów przewidziano oddzielne siedzenia. Taki układ pozwala na dużą ilość kombinacji miejsc siedzących. 3 tylne fotele można wymontować lub złożyć ich oparcia, a środkowy tylny fotel można przesuwać po podłodze i wykorzystać jako stolik. Ciekawym rozwiązaniem jest też dwustopniowe otwieranie tylnej klapy, dzięki czemu osoby niskiego wzrostu nie będą miały problemu z jej zamknięciem, a wyżsi nie nabiją sobie guza o jej krawędź. Dodatkowo w bagażniku znajduje się specjalnie zaprojektowana składana skrzynka na kółkach, pomocna przy dużych zakupach.

Deska rozdzielcza Xsary Picasso jest na pierwszy rzut oka bardzo skromna. Główny cyfrowy wyświetlacz umieszczono na środku pod szybą i taki układ wymaga początkowo przestawienia się z tradycyjnych zegarów. Mimo wielu wyświetlanych cyferek, wśród których są informacje o temperaturze na zewnątrz, chwilowym i średnim zużyciu paliwa, odczuwa się brak obrotomierza, a w pełnym słońcu wyświetlacz może być słabo czytelny.

Nieco niżej, w centralnej konsoli, jest miejsce na fabryczne radio, do którego w kabinie podłączono 6 głośników. Dźwignia zmiany biegów jest wysunięta do przodu i umieszczona w dole środkowego panelu, dzięki czemu łatwo się do niej sięga. Za sprawą dużej powierzchni okien i wysokiej pozycji foteli, podczas jazdy Citroenem Xsarą pozostaje wrażenie jazdy jak w autobusie. Z kolei nawet w wersji podstawowej z najsłabszym silnikiem jest klimatyzacja, choć tylko regulowana ręcznie. To konieczność, bo w gorące auto szybko się nagrzewa.

Atutem Xsary Picasso jest duża ilość schowków. Przed pasażerem z przodu skrytka ma objętość 19 litrów, a kolejny duży schowek jest w dolnej części środkowej konsoli. Pod fotelem pasażera jest wysuwana szuflada, a w drzwiach duże kieszenie mieszczące nawet butelki z napojami. Całości dopełniają stoliki w tylnych częściach oparć przednich foteli, a także skrytki w podłodze pod nogami pasażerów z tyłu.

Jak w każdym minivanie, nieco uciążliwa jest kwestia parkowania Xsarą Picasso. Mimo dobrej widoczności dookoła, nie widać, gdzie kończy się przód i tył samochodu. Duża szyba przednia może sprawiać też kłopot przy usuwaniu szronu w zimie. Jednak ogólne wrażenie pozostaje bardzo dobre. Xsara Picasso jest komfortowym samochodem, nadającym się do dalekich podróży. Jego naturalnym środowiskiem są autostrady, co daje się odczuć po zestrojeniu zawieszenia. Osoby lubiące dynamiczna jazdę i ostre pokonywanie zakrętów mogą być rozczarowane, ale z drugiej strony Xsara Picasso doskonale tłumi nierówności i dzięki dużemu rozstawowi osi (aż 276 mm) niestraszne mu są również poprzeczne muldy. W zakrętach niestety silnie się przechyla i trudno jest wyczuć kontakt kół z nawierzchnią. Minivan Citroena nie jest też porażająco zwinny. Jego promień skrętu ma ponad 5,5 m.

Citroen Xsara Picasso jest już modelem powoli schodzącym z rynku, więc auto oferowane jest już tylko w ograniczonej liczbie wersji. Bazowa odmiana to SX i w jej specyfikacji są np. ABS, centralny zamek, komputer pokładowy i elektrycznie podnoszone przednie szyby. Bogatsze odmiana to Exclusive, która ma ponadto np. światła przeciwmgłowe. Na liście wyposażenia dodatkowego jest m.in. skórzana tapicerka w trzech kolorach do wyboru.

Od strony technicznej samochód oparty jest na sprawdzonych rozwiązaniach z produkowanych wcześniej modeli Citroena. Konstrukcja przedniego zawieszenia została przejęta z modelu Xsara, a tylne z Berlingo. Taki układ pozwolił na uzyskanie płaskiej podłogi bagażnika, w którego załadunku nie ograniczają osłony ustawionych pionowo elementów podwozia. Ciekawostką w tym aucie jest uproszczony multipleksowy system instalacji elektrycznej, czyli zbliżony do układu komputerów. Posiada on jeden centralny przewód (magistralę), który połączono z modułami poszczególnych urządzeń i jednostką sterującą.

Wśród silników przeznaczonych do napędu Xsary Picasso znajdują się dobrze znany 16-zaworowy silnik benzynowy o pojemności 1.6 i mocy 90 KM oraz dwa turbodiesle 1.6 HDI o mocy 90 lub 110 KM.

Obecnie Xsara Picasso jest najtańszym minivanem na rynku. Dla kogo więc liczą się przede wszystkim cechy użytkowe, a nie efekt nowości, to Xsara Picasso jest świetnym wyborem.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe