Auto dostawcze roku 2008 2007-10-29
Tym razem zaszczytny tytuł Van of the Year 2008 zdobyły trojaczki Fiata i PSA – Fiat Scudo, Citroen Jumpy i Peugeot Expert.

To już druga generacja średnich vanów z francuskiego Sevel. Od 1995 roku produkuje się tam identyczne pod względem technicznym auta sprzedawane pod markami Fiata, Citroena i Peugeota. Tym razem jednak druga generacja Fiata Scudo, Citroena Jumpy i Peugeota Experta nie jest tylko uproszczoną wersją vanów z rodziny Ulysse, C8 i 807. Jest to już całkiem odrębny model, znacznie różniący się od eurovana i o większej ładowności niż poprzednik.

Van roku 2008 może występować jako 2- lub 3-miejscowy furgon o ładowności 1200 kg albo jako 5/6- lub 8/9-osobowy bus. Pod względem wielkości i obszerności kabiny auto to jest jednym z mniejszych aut dostawczych i uzupełnia lukę pomiędzy rodziną Ducato i kombivanami. Jego główną zaletą jest to, że do jego prowadzenia wystarczą umiejętności i uprawnienia jazdy zwykłym samochodem osobowym.

Jednobryłowe nadwozie w każdej wersji ma ciekawą, aerodynamiczną sylwetkę. Maska silnika i szyba przednia ukształtowano na podobieństwo superszybkich pociągów. Dostęp do przedziału ładunkowego lub tylnego rzędu siedzeń umożliwiają dodatkowo boczne rozsuwane drzwi umieszczone po prawej stronie auta. Z tyłu odmiany osobowe mają podnoszoną klapę, a dostawcze otwierane na boki dwuskrzydłowe drzwi.

Oferta Scudo, Jumpy i Experta jest bardzo szeroka i obejmuje dwie grupy wersji – towarowe i osobowe. Osobowe busy są oferowane w dwóch rozstawach osi, a kabinę wewnątrz zaprojektowano tak, aby jak najbardziej przypominała samochody osobowe. W efekcie osobowe odmiany tych busów są poważną alternatywą dla vanów. Mają przyjemne tkaniny tapicerskie, klimatyzację, tempomat, czujniki parkowania i zmierzchu. Są też bezpieczne, bo mają sztywne nadwozie i mogą być wyposażone w 6 poduszek powietrznych chroniących również pasażerów siedzących z tyłu. A przy tym wszystkim każdy z trzech „braci” jest znacznie tańszy od swojego odpowiednika z rodziny Fiata Ulysse.

Każda z marek do wyboru oferuje dwie podstawowe opcje osobowe – rodzinną i „taksówkową”. U Fiata noszą one nazwy Family i Executive. Wersja Family ma np. składany i wyjmowany trzeci rząd foteli, automatyczną dwustrefową klimatyzację, ogrzewanie postojowe Webasto, tempomat, system audio ze zmieniarką płyt CD i – ciekawostka od Citroena - samopoziomujące tylne zawieszenie. Odmiana Executive jest nieco uboższa i nie ma np. regulowanych elektrycznie i ogrzewanych lusterek, nie ma rolety zasłaniającej bagażnik, nie ma też klimatyzacji i czujników zmierzchu i deszczu, ani ogrzewania Webasto.

Również dostawcze warianty rodziny Scudo są oferowane w dwóch długościach nadwozia. Auta są dostępne jako furgon lub podwozie do zabudowy. Wśród furgonów przewidziano nadwozia typu blaszak oraz całkowicie i częściowo przeszkolone. Nadwozie może też mieć różną wysokość, więc koniec końców do dyspozycji są trzy objętości ładowni - 5, 6 lub 7 metrów sześciennych. Dodatkowo, dwuosobowe siedzenie przednie montowane seryjnie posiada stolik w składanym oparciu, wyposażony w klips przytrzymujący dokumenty. Jest na nim też miejsce na telefon komórkowy i dwie puszki czy butelki z napojami. Duża ilość schowków, szuflad i kieszeni ułatwia organizację codziennej pracy w kabinie.

Podobnie jak w przypadku wersji osobowych, także i tu do wyboru są dwie opcje wyposażenia. Można zdecydować się na zwykłą wersję, która u Fiata ma nazwę Comfort, obejmującą m.in. ABS z EBD, poduszkę powietrzną po stronie kierowcy oraz regulowany na wysokość fotel kierowcy. W wyposażeniu podstawowym znajduje się jeszcze centralny zamek na pilota, elektrycznie szyby i elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne. Można też wybrać bardziej komfortową odmianę Deluxe, w której zamontowano m.in. reflektory przeciwmgłowe, czujnik deszczu i zmierzchu, fotel kierowcy z regulacją części lędźwiowej pleców z podłokietnikiem i poduszkę powietrzną pasażera. Tu warto wspomnieć o oferowanej tylko przez Fiata specjalnej wersji Tytan, która ma wzmocnione zawieszenie i podwyższoną ładowność.

Dla wszystkich modeli z rodziny Scudo, Jumpy i Experta przewidziano tylko silniki wysokoprężne. Są to trzy jednostki z zasobów francuskiego koncernu PSA – 1.6 HDI (tylko dla wersji osobowych) i 1.9 HDI (dla odmian dostawczych) o mocy 90 KM oraz 2.0 HDI o mocy 120 lub 136 KM. Najmocniejszy silnik ma 6-biegową, manualną skrzynię biegów.

Przykład fabryki w Sevel, gdzie produkowane są opisywane auta, pokazuje, że wspólnymi siłami można osiągnąć sukces i ograniczyć koszty. Scudo, Jumpy i Expert, mimo że różnią się właściwie tylko znaczkami firmowymi, są oferowane w konkurencyjnych sieciach dealerskich. Klient tylko na tym korzysta, bo może negocjować różne rabaty, a po upływie gwarancji może serwisować auto zarówno u Fiata, jak Citroena i Peugeota – tam gdzie ma bliżej czy wygodniej.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe