Ford Focus sedan 2007-11-19
Choć znacznie mniej popularny od hatchbacków i kombi Focus sedan dobrze pełni rolę auta rodzinnego.

Tradycyjne sedany dominują w wyższych klasach samochodów. Ale w krajach, gdzie liczy się każdy grosz, sporą popularność mają również sadany niższych segmentów. Nie kojarzą się z firmowymi kombi i mają większe bagażniki od hatchbacków. Z tego też względu najważniejsi gracze na europejskim rynku nie pomijają w swych ofertach tych wersji nadwoziowych. Dla Forda minimum dla auta typu sedan to segment kompaktów, gdzie przedstawicielem jest Focus.

Trójbryłowy Focus nawet w najmniejszym stopniu nie zagraża pozycji Mondeo. Jest znacznie tańszy, mniejszy i mniej efektowny, jednak dla tradycjonalistów może już uchodzić za limuzynę. Zwłaszcza, że druga generacja Focusa ma znacznie spokojniejszą stylistykę od poprzednika i Sudanowi to bardzo pasuje. Auto wygląda dość dyskretnie i na pewno nie zestarzeje się zbyt szybko.

Ford Focus w wersji sedan jest najdłuższy w rodzinie i mierzy 4488 mm. Ale w kabinie – niezależnie od wersji nadwoziowej – są takie same warunki. O ile jednak w hatchbacku bagażnik ma objętość 385 litrów, to sedan może się pochwalić aż 526 litrami. To więcej nawet niż w kombi, w którym mieszczą się 482 litry. Największa pojemność nie znaczy jednak, że najłatwiej ją wykorzystać. Pokrywa bagażnika, jak w każdym sedanie, utrudnia przewożenie przedmiotów o dużych wymiarach. Nie wszystko się zmieści w otworze bagażowym. Plus dla Forda za składane oparcia tylnej kanapy, co trochę poprawia sytuację.

Z konserwatywnym stylem nadwozia dobrze współgra spokojnie zaprojektowane wnętrze. Deska rozdzielcza jest pozbawiona wszelkich szalonych akcentów i bardzo podobny układ przełączników i zegarów można znaleźć u VW i Audi. Środkowa konsola i deska rozdzielcza są ponad wszystko czytelne i ergonomiczne, ale sprawiają wrażenie wystarczająco wysokiej jakości.

Przednie fotele wyglądają na starannie dopracowane i takie są w rzeczywistości. Mimo że są dość twarde, to dobrze dobrany profil nie powoduje zmęczenia kręgosłupa czy innych wrażliwych części ciała. A przy tym nawet w podstawowych odmianach nieźle trzymają ciało w zakrętach. Kanapa z tyłu oczywiście jest bardziej płaska, ale miejsca jest sporo i nawet 3 osoby nie będą zbyt skrępowane. Warta wzmianki jest zauważalnie większa ilość miejsca na nogi. To kolejny plus, bo w sedanie z definicji tylne miejsca nie są tylko dla zasady.

W polskich salonach Focus w wersji podstawowej nosi nazwę Ambiente. W wyposażeniu tej opcji jest m.in. ABS, regulowany na wysokość fotel kierowcy, elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, dwie czołowe poduszki powietrzne, centralny zamek i dwuosiowa regulacja kolumny kierowniczej. Druga opcja Trend ma dodatkowo np. centralny zamek, podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka oraz boczne poduszki powietrzne chroniące kierowcę i pasażera z przodu. Jest jeszcze wersja Trend Plus ze światłami przeciwmgielnymi, tempomatem i obszytą skórą kierownicą.

Najbogatsze odmiany to Sport i Ghia. Sport ma utwardzone zawieszenie, głębsze fotele, a także sporo aluminowych dekoracji. Z kolei Ghia ma pełne wyposażenie obejmujące np. klimatyzację, czujniki deszczu świateł i chłodzony schowek. Poza tą odmianą do Focusa zawsze dopłaca się za klimatyzację i radio.

Gama silników Focusa sedana obejmuje aż 11 wariantów, ale tak naprawdę wybór ogranicza się do kilku. Podstawową jest benzynowy 1.4 o mocy 80 KM. Najbardziej popularnymi jednostkami benzynowymi są silniki 1.6 o mocy 100 KM lub w wersji z układem zmiennych faz rozrządu o mocy 115 KM. Topowym silnikiem benzynowym w sedanie jest 145-konny 2.0, a na marginesie oferty jest jeszcze 1.8 FlexiFuel o mocy 125 KM.

Największą popularnością w ofercie Focusa cieszą się u nas silniki wysokoprężne. Tu dostępne są cztery jednostki. Podstawowa 1.6 TDCI ma moc 90 KM. Druga wersja 1.6 TDCI osiąga 109 KM, a kolejne silniki to 1.8 TDCI o mocy 115 KM i 2.0 TDCI o mocy 136 KM.

Zwolennicy automatycznych skrzyń biegów będą nieco zawiedzeni drugim Focusem. Dostępna jest tylko jedna taka skrzynia i tylko w połączeniu z benzynowym silnikiem 1.6. Za to jest to dość nowoczesna skrzynia bezstopniowa CVT.

Od zawsze największym atutem Focusa było zawieszenie. W drugiej generacji z tyłu też jest układ wielowahaczowy, ale został jeszcze lepiej dopracowany. W połączeniu z dłuższym rozstawem osi nowy Focus zachowuje się bardziej stabilnie na prostej drodze. W porównaniu z pierwszym Focusem poszerzono rozstaw kół (o 4 cm) i druga generacja jeszcze lepiej pokonuje zakręty. W skrajnych sytuacjach Focus II okazuje się wyraźnie podsterowny, ale seryjny układ ESP szybko pacyfikuje tę skłonność.

Focus w wersji sedan może być więc świetnym autem rodzinnym. Jego mała popularność może wynikać w faktu, że większość Focusów jest kupowanych przez firmy, gdzie liczy się przede wszystkim ładowność kombi lub niższa cena hatchbacka. Poza tym osoby, które lubią sedany, najczęściej wybierają już większe auta. Na co dzień jednak Focus świetnie się sprawdza i daje sporo przyjemności z jazdy.

Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe