Ford Mondeo 2007-11-26
Gdyby przyznawano tytuł flotowego samochodu roku, Mondeo miałby olbrzymie szanse go zdobyć. To bez wątpienia jedna z ważniejszych premier tego roku.

Już poprzednia generacja Forda Mondeo była ulubieńcem firm. Nowy model może tylko przedłużyć tę passę, bo tym razem już na poważnie konkuruje z Passatem, Avensisem i Vectrą. I według wielu prawdopodobnie zostawi je w pokonanym polu.

Obecnie sprzedawany Ford Mondeo to trzecia generacja o tej nazwie. W porównaniu z wersją znaną od 2001 roku stylistyka najnowszego Mondeo jest niemal szokująca. Stanowi świetnie dobrane połączenie agresywnej linii i dynamicznej estetyki. Nie da się również nie zauważyć, że auto jest po prostu duże, choć nowy styl kinetic dość sprawnie to maskuje. Za daleka auto nie sprawia wrażenia przerośniętego i wygląda po prostu nowocześnie.

Najważniejsze jednak jest wnętrze nowego Mondeo. Dobre wrażenie robi nie tylko stylistyka, lecz także wysoka jakość wykonania. Wykończone delikatną tkaniną elementy kabiny są miękkie w dotyku i wyciszają odgłosy wywoływane przez przedmioty ukryte w schowkach pojazdu. Zwiększony komfort jazdy odczuwa nie tylko kierowca siedzący na niżej ustawionym fotelu z elektryczną. Również pasażerowie mogą cieszyć się ciszą i wygodą m.in. za sprawą ogrzewanych tylnych siedzeń oraz regulowanych lampek do czytania.

Po zajęciu miejsca za kierownicą pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy, jest nietypowa deska rozdzielcza. To interfejs kierowcy HMI, ułatwiający kontrolowanie i sterowanie wieloma funkcjami samochodu. Na środku między prędkościomierzem i obrotomierzem jest duży ekran pokazujący aktualny status auta, sprzętu audio i informacji o przejechanej drodze.

Nowy Ford Mondeo w porównaniu z poprzednikiem jest znacznie bardziej obszerny. Dodatkowa przestrzeń jest wyczuwalna w okolicy nóg przy przednich fotelach oraz o na wysokości ramion. Powiększono również przestrzeń bagażową, a pojemniejsze schowki i kieszenie sprawiają, że w Fordzie Mondeo łatwo jest utrzymać porządek.

Mondeo oferowane jest w trzech wersjach nadwozia - jako sedan, hatchback i kombi. Niezależnie od wersji auto ma spory bagażnik. W sedanie jego pojemność wynosi 493 litry, w liftbacku 486 litrów, a w kombi 494 litry. Nie są to wartości rekordowe, ale jeśli zrezygnujemy z pełnowymiarowego koła zapasowego na dojazdowe lub tylko na zestaw naprawczy, przestrzeń bagażowa może być jeszcze zwiększona do ok. 550 litrów. Ford poprawił jeszcze tylną kanapę, której oparcie składa się teraz i dzieli razem z siedziskiem. Cieszy też powiększony do 70 litrów zbiornik paliwa, który pozwala na dalsze podróże bez konieczności tankowania.

Mondeo z założenia jest pojazdem, który ma zapewnić komfort w podróży. Mimo to fotele nie są przesadnie miękkie i zapewniają dobre trzymanie boczne. A to się przydaje, bo zawieszenie ma prawie sportową charakterystykę przy jednoczesnym bardzo sprawnym tłumieniu nierówności. Na pochwałę zasługuje jeszcze precyzyjny układ kierowniczy. No i sprawniej działają hamulce z większymi tarczami.

Podstawowa wersja Ambiente ma już w standardzie siedem poduszek powietrznych, w tym również kolanową, ESP, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, system tankowania easy-fuel, centralny zamek i elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach. Niestety, najciekawsze elementy wyposażenia, tj. bezprzewodowy bluetooth, inteligentny tempomat, system bezkluczykowy, czy reflektory skrętne, są dostępne wyłącznie w najbogatszych wersjach lub za dopłatą. Podstawowa odmiana ma wprawdzie klimatyzację, ale tylko manualną. Dwustrefowa wymaga już wyboru droższej opcji Trend. Tu dodatkowo otrzymujemy jeszcze światła przeciwmgłowe, kierownicę obszytą skórą i elektrycznie sterowane szyby we wszystkich drzwiach.

Kolejna wersja to już Ghia i w jej specyfikacji znajdują się takie elementy jak tempomat, czujniki deszczu i zmierzchu, a do tego bardziej bogato chromowana atrapa chłodnicy, aluminiowe felgi i drewniane detale w kabinie. Druga topowa odmiana to Titanium, której wyposażenie obejmuje inne detale wykończenia oraz np. kolorowy wyświetlacz Ford Convers. Do opcji Ghia i Titanium Ford proponuje jeszcze pakiet X obejmujący przycisk rozrusznika, skórzaną tapicerkę i ogrzewanie foteli oraz elektryczną regulację fotela kierowcy.

Paleta silników nowego Mondeo składa się z pięciu silników benzynowych: 1.6 o mocy 110 i 125 KM, 2.0 o mocy 145 KM, 2.3 o mocy 161 KM oraz 5-cylindrowy 2.5 turbo o mocy 220 KM. Wśród jednostek wysokoprężnych są cztery: 1.8 TDCI o mocy 100 lub 125 KM oraz 2.0 TDCI o mocy 130 lub 140 KM. Wszystkie silniki współpracują z 5- lub 6-biegowymi manualnymi skrzyniami, tylko dla silników 2.3 oraz 2.0 TDCI o mocy 130 KM przewidziano 6-stopniowy automat.

Widać więc, że trzecie wcielenie Mondeo stanowi spore zaskoczenie, bo efektowne nadwozie i rozwiązania techniczne stawiają go w roli faworyta aut flotowych. Dzięki konkurencyjnej cenie ma szansę zdobyć sobie popularność jeszcze większą niż poprzednicy.
Żródło: Madej galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe