Opel Zafira 2008 2008-02-04
Debiutując w 1999 roku Opel Zafira pokazał niezaprzeczalny atut - 7 miejsc w kabinie. I choć dwa ostatnie miejsca, które są chowane pod podłoga bagażnika, tak naprawdę nadają się tylko dla dzieci, to efekt został osiągnięty. Dopiero po kilku latach rywale nadgonili Opla oferując 7-miescowe wersje swoich minivanów.

Znakiem rozpoznawczym Zafiry pozostaje system foteli Flex7. Umożliwia on szybką i łatwą transformację pojazdu z wersji 7-osobowej w 5-, 4-, 3- lub nawet 2-miejscową. Nie ma konieczności wyjmowania foteli, wszystkie składają się albo pod podłogą bagażnika, albo na płasko z położonymi oparciami. Dodatkowo można zamówić fotel pasażera ze składanym oparciem, schowkiem pod siedziskiem i składanym stolikiem z tyłu oparcia.

Również za dopłatą dostępny jest system FlexOrganizer w bagażniku. Dzięki bocznym szynom na ścianach bagażnika i umieszczonych w nich punktach mocowania, można ustawiać elementy dzielące, tworzyć schowki, zapinać siatki - wszystko tak, aby możliwe było bezpieczne i uporządkowane przewożenie bagaży.

Zachowanie porządku wewnątrz kabiny ułatwia konsola dachowa, biegnąca wzdłuż całej długości kabiny, obejmująca pięć dużych schowków. Może być ona połączona z panoramicznym dachem złożonym z czterech przyciemnianych paneli. Dach ten jest standardem w wersji Cosmo.

Mówiąc o nowościach w Zafirze trzeba wspomnieć jeszcze o technologiach. Ciekawe rozwiązania obejmują m.in. adaptacyjne zawieszenie IDS Plus z elektronicznym systemem stałej kontroli amortyzacji CDC. W tym zintegrowanym systemie jednostki sterujące i czujniki systemów ESP Plus, ABS i CDC prowadzą ciągłą wymianę danych, co daje w efekcie niemal natychmiastowe korekty ustawienia zawieszenia.

Obecny w nowej wersji udoskonalony system stabilizacji toru jazdy przyczepy TSA jest również rzadkością w porównaniu do innych marek. Kontroluje on przechyły przyczepy, które są w razie konieczności stabilizowane układami elektronicznymi poprzez odpowiednie wykorzystanie hamulców. Inną nowością w Zafirze są biksenonowe reflektory adaptacyjne AFL z dynamicznie zakrzywiającym się promieniem światła, wprowadzone przez Opla do segmentu kompaktowych vanów właśnie w tym modelu. Do tego jest jeszcze wspomaganie ruszania pod górę HSA, niewymagający użycia kluczyka system Open&Start i wysokiej jakości sprzęt audio-informacyjny z funkcją CD, DVD i mp3.

Zafira została także dopracowana pod względem bezpieczeństwa. Standardowo oferowany system SAFETEC obejmuje układ jezdny IDS, osiem poduszek powietrznych, aktywne zagłówki, system mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX i opatentowany system odłączania pedałów, włączający się w przypadku zderzeń czołowych. W teście zderzeniowym EuroNCAP Zafira uzyskała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek za ochronę pasażerów.

Opel Zafira oferowany jest w czterech wersjach wyposażenia i piątej OPC, która swym charakterem znacznie odbiega od tradycyjnego wizerunku minivanów. Podstawowa odmiana Essentia ma w wyposażeniu m.in. elektrycznie sterowane lusterka, regulację wysokości fotela kierowcy. Niestety, nie ma ani radia, ani klimatyzacji. Te udogodnienia są już za to w wersji Enjoy. W kolejnej odmianie Cosmo klimatyzacja jest już sterowania elektronicznie, a wersja Sport ma oryginalne wykończenia, tj. nakładki na pedały czy srebrno wykończoną środkową konsolę.

W 2008 roku przemodelowano nieco gamę silników Zafiry. Podstawowy silnik 1.6 Twinport został zastąpiony 115-konną jednostką 1.6 Ecotec z technologią Twinport i układem zmiennych faz rozrządu. Nowością są również dwie ekonomiczne jednostki wysokoprężne 1.7 CDTI z układem wtrysku common-rail, występujące w dwóch wersjach o mocach 110 lub 125 KM. Nowe silniki wysokoprężne zastępują jednostkę 1.9 CDTI o mocy 100 KM i 1.9 CDTI o mocy 120 KM, choć ten ostatni pozostaje jeszcze w połączeniu z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Spośród silników wysokoprężnych Zafiry pozostał jeszcze 1.9 CDTI o mocy 150 KM. Najmocniejszy diesel dostępny jest z 6-biegową manualną lub automatyczną skrzynią biegów.

Obok nowego 1.6 Ecotec benzynowe silniki Opla Zafiry to 1.8 Ecotec o mocy 140 KM, 150-konny 2.2 Direct Ecotec z bezpośrednim wtryskiem benzyny oraz 2.0 turbo o mocy 200 KM. Ten ostatni silnik w wersji OPC osiąga 240 KM, a na marginesie pozostaje jeszcze Zafira 1.6 zasilana gazem CNG. W niej to, dzięki średniemu zużyciu paliwa około 5 kg gazu na 100 km, koszty paliwa są znacznie obniżone. Poziom podatku i ubezpieczenia odpowiadają technologicznie zbliżonemu silnikowi benzynowemu 1.6 Ecotec. Napędzana jednostką o mocy 94 KM Zafira na gaz ziemny ma także atuty ekologiczne - wytwarza 80 procent mniej tlenku azotu niż silnik wysokoprężny, a gazy spalinowe niemal nie zawierają cząsteczek sadzy.

Nowa Zafira spełnia również najwyższe standardy niezawodności i serwisowania. Klienci korzystają z długich okresów międzyprzeglądowych, a w pełni galwanizowane nadwozie i 12-letnia gwarancja na perforację zapewniają z kolei zachowanie wyższej wartości. Wiele więc tłumaczy popularność Zafiry w europejskim segmencie minivanów.
Żródło: Madej galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe