Seat Ibiza 2008-04-01
Mały Seat jest bardzo interesującą propozycją dla zwolenników samochodowych ofert last minute.

Gdy w 2002 roku pokazano czwartą generację Ibizy i Cordoby auta te wyróżniały się wyglądem w swoim segmencie. To właśnie przód Ibizy był pierwszym krokiem do dzisiejszego stylu Seata i do dziś może się podobać. Czas jednak płynie nieubłaganie i jeszcze w tym roku pojawi się całkiem nowy mały Seat.

Nowe auto ma mieć bardziej sportowy charakter i odznaczać się wykończeniem odpowiadającym Audi. A więc dla tych, którzy poszukują po prostu fajnego i solidnego samochodu, może to być wskazówka, aby zainteresować się jeszcze dostępną w salonach dotychczasową wersją.

Zgrabnie nakreślona linia nadwozia i sportowo wyglądające detale nadwozia sprawiają, że Ibiza wciąż wygląda młodo. Długość nadwozia wynosi 3,95 m, a więc może jeszcze konkurować z najmłodszymi rywalami. W Ibisie może się podobać przedni zderzak z trapezowym wlotem powietrza i reflektory z czarnymi kloszami. Również zgrabnie ukształtowany tył z punktowymi światłami w tylnych lampach zespolonych wciąż wygląda oryginalnie i przywodzi na myśl Alfę Romeo, której modele także projektował da Silva.

Siadając na miejscu kierowcy widać, że nie jest to kosztowne auto. Kokpit jest dość skromny, ale deska rozdzielcza jest bardzo czytelna i funkcjonalna. Panuje tu typowy układ Volkswagena, więc nikt nie będzie miał problemów z obsługą. Najtańsze odmiany mają szare tworzywa, które na tle konkurencji mogą wydawać się mało efektowne, jednak w dłuższym okresie okazują się bardzo trwałe i praktyczne.

Jeśli chodzi o przednie fotele, to są one dość wygodne, ale to klasa budżetowa, więc nie ma co oczekiwać mocnego podparcia bocznego. Są także dość twarde, co jest kolejną cechą niemieckich aut, ale dobrze dobrany profil nie powoduje zmęczenia na dłuższych trasach. Ibiza jest produkowana w dwóch odmianach – 3- i 5-drzwiowej. Bardziej praktyczna jest oczywiście wersja 5-drzwiowa, ale poza ilością drzwi mają one taką samą linię nadwozia i kabina jest tak samo obszerna. Z tyłu mogą się zmieścić trzy osoby, ale trzeba się pogodzić z tym, że będzie ciasno, bo ograniczeniem są tu niewielka szerokość i mała ilość miejsca na nogi. Bagażnik mieści 267 litrów, co wciąż w tej klasie jest nienajgorszą wartością.

W salonach Ibiza jest oferowana w sześciu wersjach wyposażenia, z których trzy to wersje limitowane. Podstawowa odmiana to Reference i w jej specyfikacji są m.in. dwie czołowe poduszki powietrzne, ABS, wspomaganie kierownicy i regulacja wysokości fotela kierowcy. Druga odmiana Stylance ma dodatkowo jeszcze elektrycznie regulowane szyby i lusterka, centralny zamek z pilotem, komputer pokładowy, dzieloną tylną kanapę i przednie lampy przeciwmgłowe.

Szczególnie interesujące z punktu widzenia kupującego są wersje limitowane Ibizy. Pierwsza to SRC2, której wyposażenie obejmuje klimatyzację, sportowe wykończenie foteli, skórzane obicia kierownicy i gałki skrzyni biegów, alufelgi, komputer, centralny zamek oraz elektrycznie sterowane szyby i lusterka. Kolejne wersje limitowane to Fresc z elektrycznie sterowaną klimatyzacją i aluminiowymi felgami oraz Easy Life z tempomatem. Osobnym tematem są wersje sportowe FR, które mają swoje silniki, zupełnie inne wykończenie, cały szereg zewnętrznych elementów nadwozia i oczywiście o wiele wyższą cenę.

Powinowactwo techniczne z VW Polo i Skodą Fabią to duży atut Seata. Dzięki temu nie ma problemów z serwisowaniem i częściami zamiennymi. Takie same są silniki, skrzynie biegów, układy zawieszenia, elektryka. Seat proponuje do Ibizy cztery podstawowe jednostki napędowe. Najsłabszą jest 3-cylindrowy benzynowy 70-konny 1.2 12V, a drugi benzynowy to 4-cylindrowy 1.4 16V o mocy 82 KM. Wśród diesli są dwie jednostki – 1.4 TDI o mocy 70 KM i 1.9 TDI o mocy 100 KM. Dla wersji FR przewidziano albo turbodiesla 1.9 TDI o mocy 130 KM, albo benzynowego 1.8 turbo o mocy 150 KM.

Seat konsekwentnie kształtuje swój wizerunek marki produkującej auta, które nie tylko wyglądają dynamicznie, ale i mają odpowiednie własności jezdne. W przypadku Ibizy trzeba wyraźnie odróżnić wersje FR od tych bardziej popularnych. Ich własności jedna bardzo się różnią, choć nawet najtańsza Ibiza może sprawić sporo frajdy. Auto dobrze trzyma się drogi, ma dość sztywne resorowanie i posłusznie reaguje na ruchy kierownicy.

Patrząc więc na pierwsze zapowiedzi nowej Ibizy być może schodząca generacja jest ostatnim samochodem tej marki, który może przyciągać konserwatywnych klientów. Przez lata produkcji i dzięki stosowaniu rozwiązań technicznych sprawdzonych w milionach aut całego koncernu Ibiza jest bardzo solidnym i niezawodnym samochodem. Jedyne, nad czym można pokręcić nosem, to niezbyt bogate wyposażenie wersji podstawowej, ale tak to już jest wśród małych i tanich aut.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe