Nissan Qashqai 2008-04-07
To był jeden z pierwszych z SUV-ów skrojonych na miarę europejskich oczekiwań. Dziś widać, że Nissan trafił w dziesiątkę.

Skonstruowany na bazie samochodu koncepcyjnego o tej samej nazwie, który został po raz pierwszy pokazany na Wystawie Motoryzacyjnej w Genewie w 2004 r., Qashqai jest największym ostatnim sukcesem Nissana w Europie. Auto zadebiutowało w 2007 r. i dziś można go nazwać bestsellerem. Qashqai ma spełnić wymagania klientów, którzy oczekują auta kompaktowego o stylistyce nawiązującej do aut terenowych, ale nie są przekonani do dużych i agresywnych pojazdów typu SUV.

Pracami projektowymi nad Qashqaiem kierowało europejskie centrum stylistyczne Nissana i jest to pierwszy samochód seryjny zaprojektowany tam od czasu przeprowadzki do Londynu w 2003 r. Program rozwojowy nadzorował ośrodek Nissan Technical Centre Europe w Cranfield w Anglii, przy znaczącej pomocy centrali projektowej Nissana w Japonii. Qashqai jest montowany w zakładach Nissana w Sunderland w Anglii.

Nissan Qashqai należy do pojazdów typu crossover, czyli wypełnia lukę między pojazdami osobowymi a terenówkami z napędem 4x4. Jeśli chodzi o stylistykę, górna część Nissana Qashqaia przypomina zwykły samochód osobowy o opływowych, dynamicznych kształtach i wyraźnych bocznych przetłoczeniach - podobnie jak w Nissanie Murano. Dolna część pojazdu to już nawiązanie do terenówki, budzące skojarzenie z mocą i wytrzymałością podwozia.

Wnętrze auta zaprojektowano z myślą o zapewnieniu kierowcy wyraźnie oddzielonego od pasażera i praktycznego kokpitu. Cofnięte zegary nadają kabinie sportowy wygląd - wrażenie to dodatkowo wzmacnia podniesiona konsola środkowa. W kabinie dominuje poczucie przestronności i komfortu. Pod względem wielkości Qashqai plasuje się między hatchbackami z segmentu C i pojazdami typu SUV. Rozstaw osi wynosi 2,63 m, a długość 4,31 m. Qashqai jest wyższy od zwykłych hatchbacków o 10-15 cm i mniej więcej o tyle niższy od klasycznego SUV-a.

Wyższe auto to wyższa pozycja za kierownicą. Z miejsca kierowcy lepiej widać sytuację na drodze. Na przednich miejscach w Qashqaiu miejsca jest sporo, również na tylnej kanapie nie jest ciasno. To jednak nie minivan i ogólne wrażenie przestrzeni w kabinie bliższe jest zwykłemu kompaktowi. Gdzieś pomiędzy tymi klasami jest także objętość bagażnika, która w Qashqaiu wynosi 410 litrów.

Qashqai jest oferowany z czterema silnikami do wyboru. Dwa z nich to benzynowe i dwa to wysokoprężne. Podstawową jednostką jest benzynowy 1.6 o mocy 115 KM, a drugim benzynowym jest 2.0 o mocy 140 KM. Z jednostek wysokoprężnych do wyboru są dwa - 1.5 dCi o mocy 106 KM i 2.0 dCi o mocy 150 KM. Dostępnych jest kilka rodzajów skrzyń biegów. W zależności od silnika są to 5- i 6-biegowe skrzynie manualne, dla silnika 2.0 dCi nowa automatyczna przekładnia 6-stopniowa i dla benzynowego 2.0 bezstopniowa skrzynia CVT z trybem manualnym. Obie wersje z silnikami 2-litrowymi są oferowane za dopłatą z napędem All-Mode 4x4.

Wyposażenie modelu Qashqai uporządkowano w trzy podstawowe specyfikacje. Już podstawowa Visia ma m.in. przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, klimatyzację (manualną), radio CD, centralny zamek i łącze Bluetooth. Wersje Acenta i Tekna mają już elektronicznie sterowaną, dwustrefową klimatyzację, czujniki zmierzchu, aluminiowe felgi i regulację lędźwiową fotela kierowcy. Najbogatsze wersje to Acenta Pack i Tekna Pack. Ich wyposażenie obejmuje np. lepszy system audio ze zmieniarką CD, inteligentny kluczyk, tempomat, okno dachowe i reflektory ksenonowe, a nawet można zamówić skórzaną tapicerkę.

Zawieszenie Qashqaia sprawia wrażenie mocnego i przystosowanego do jazdy w terenie, jednak wielowahaczowe zawieszenie z tyłu to rozwiązanie na utwardzone drogi. Zapewnia dobrą kontrolę przy dużych prędkościach i niezły komfort jazdy. W standardzie są wszystkie systemy wspomagające trakcję i hamowanie - od ABS-u po ESP. Również w dziedzinie bezpieczeństwa biernego Qashqai jest prymusem - uzyskał ocenę 5 gwiazdek w testach EuroNCAP.

Qashqai cieszy się olbrzymim wzięciem i aby zaspokoić popyt Nissan zainwestował dodatkowe 3,5 mln euro w zwiększenie produkcji. Taki sukces skłonił Nissana również do wprowadzenia tego modelu na rynek japoński, choć dotąd auta tej marki trafiały do nas w odwrotnej kolejności - z Japonii do Europy. Ciekawy jest też profil nabywcy Qashqaia. Auto to kupują osoby młodsze niż wynosi średnia wieku nabywców w segmencie C. Do tego spory odsetek - 30% nabywców - stanowią kobiety.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe