Seat Cordoba 2008-04-14
To obok Ibizy drugi model Seata, który wyczekuje następcy. Wciąż jednak nie można mu odmówić atrakcyjności.

Seat Cordoba od początku była projektowana jako bardziej rodzinna odmiana Ibizy. Auto miało najpierw nadwozie sedan i niedługo po premierze do oferty doszło jeszcze kombi. Obecna jeszcze w salonach generacja jest już trzecią w historii Seata. Oparto ją na konstrukcji pierwszej Fabii i Polo czwartej generacji. Ta generacja występuje już tylko jako sedan.

Głównym atutem tego auta jest spory bagażnik. Choć zachowano podstawowy kształt czterodrzwiowego, trójbryłowego nadwozia, w 2003 r. zostało ono jednak wydłużone, poszerzone i podwyższone, dzięki czemu uzyskano więcej miejsca wewnątrz niż we wcześniejszym modelu. Najważniejsza jednak jest efektowna stylistyka, która nadaje Cordobie sportowej elegancji i ma lepszą aerodynamikę.

Bagażnik Cordoby mieści 485 litrów. Niestety, tak jak we wcześniejszych wersjach, otwór jest mały, co utrudnia załadunek większych walizek albo pudeł. Zewnętrzna stylistyka samochodu jest niemal dokładnym powieleniem modelu Ibiza, oczywiście poza tylną częścią nadwozia. Tam bryła bagażnika łagodnie wyłania się z reszty nadwozia i nie deformuje obłej linii auta. Trzecie światło stopu powędrowało z górnej krawędzi tylnej szyby na górną krawędź klapy bagażnika, a logo Seata służy jako klamka do otwierania bagażnika.

Wnętrze jest takie samo jak w Ibizie. Dodajmy, że zastosowane materiały są, jak na tę klasę pojazdu, bardzo dobrej jakości. Cała deska rozdzielcza jest produkowana z wykorzystaniem nowej technologii pojedynczego wtrysku, w której łączenie poduszki powietrznej pasażera z deską pozostaje niewidoczne. Oparcie tylnej kanapy jest składane, co zwiększa możliwości ładunkowe auta. Jedyne, do czego można mieć zastrzeżenia to niewielka ilość miejsca na nogi pasażerów z tyłu. Należy jednak pamiętać, że tak naprawdę to tylko segment B, więc trzeba to przyjąć jako dobrodziejstwo inwentarza.

Do wyboru są trzy specyfikacje: Reference, Stylance i Sport. Podstawowa Reference ma w wyposażeniu m.in. dwie poduszki powietrzne, regulację wysokości fotela kierowcy i wspomaganie kierownicy. Dostępne są jeszcze odmiany promocyjne SuperWagen z centralnym zamkiem, elektrycznie sterowanymi szybami w przednich i tylnych drzwiach, elektrycznie regulowanymi lusterkami, komputerem pokładowym, światłami przeciwmgielnymi i dwoma czołowymi poduszkami powietrznymi. Do tego dochodzą limitowane odmiany to Cool i Fresc, które są oparte na bazowej Reference, lecz mają manualną lub sterowaną elektronicznie klimatyzację.

Jako schodzący model, Seat Cordoba jest oferowany już tylko w dwóch wersjach silnikowych – benzynowej 1.4 16V o mocy 85 KM oraz z 3–cylindrowym turbodieslem 1.4 TDI o mocy 70 KM. Nie ma w ofercie automatycznych skrzyń biegów.

Wydłużenie nadwozia w stosunku do Ibizy o 327 mm przyczyniło się do lepszego rozłożenia mas, w efekcie nowa Cordoba prowadzi się nieco lepiej. Auto jest mniej posterowane i daje się świetnie wyczuć. Ale to nie tylko skutek dodania bagażnika. Cordoba była też pierwszym Seatem, w którym podczas projektowania kierowano się koncepcją tzw. zwinnego nadwozia, w którym zawieszenie i wspomaganie kierownicy współpracują tak, aby maksymalnie wykorzystać napięcia i siły stawiane przez samonośną konstrukcję auta.

Na razie Cordoba pozostaje w ofercie, czekając na następcę, który zapewne będzie rozwinięciem pokazanej już nowej Ibizy. Jak na auto dla młodych i liczących się z groszem rodzin wciąż zachowuje swoje auty i wciąż może być rozsądnym wyborem. Nie ma już efektu nowości, ale ponieważ była mniej popularna od Fabii, jej linia nie opatrzyła się tak bardzo i wciąż może się podobać.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe