Citroen C4 Grand Picasso 2008-06-09
To jeden z dwóch następców Xsary Picasso, który ma spełnić oczekiwania bardziej licznych rodzin.

Vany wciąż zdobywają sobie nowych klientów i ta grupa aut już dzieli się na coraz więcej nisz. Nie bez przyczyny Citroen ma obecnie w ofercie aż cztery modele tego rodzaju, z których każdy ma odbiorcę o innym profilu. Xsara Picasso jest ofertą dla oszczędnych, C4 Picasso - dla ceniących nowoczesność, C8 - dla zwolenników jak największej przestrzeni i komfortu, a pomiędzy dwa ostatnie wciska się 7-miejscowy C4 Grand Picasso.

Citroena C4 Grand Picasso można rozpoznać po tylnej części nadwozia. Przód jest identyczny z 5-miejscowym C4 Picasso, ale wersja Grand ma pionowo ustawioną tylną szybę, relingi dachowe i światła zespolone umieszczone w tylnych słupkach. W ten sposób uzyskano dużą otwieraną klapę z tyłu, a w bagażniku mogą się zmieścić w miarę wygodnie dwie dodatkowe osoby.

Wnętrze obu Citroenów - C4 Picasso i C4 Grand Picasso zostało zaprojektowane w identycznym stylu. Miejsce kierowcy otoczone jest różnymi wyświetlaczami LCD, z których podstawowy umieszczono na środku pod szybą. Całość wymaga oswojenia się i pierwsza jazda tym autem może stanowić lekko szokujące przeżycie, bo nic tu nie jest tam, gdzie tego oczekujemy.

Gdy minie pierwsze wrażenie, okazuje się jednak, że całość można ogarnąć i odnaleźć logikę w rozmieszczeniu elementów sterowania. Ciekawa jest kierownica z nieruchomą środkową częścią, na której umieszczono przyciski sterowania radiem i tempomatem. Jest to całkiem bezpieczne rozwiązanie, bo przyciski można obsługiwać tylko wtedy, gdy nie kręcimy kierownicą. Poza tym można lepiej zaprojektować poduszkę powietrzną, bo jej kształt nie musi być okrągły.

Citroen C4 Grand Picasso może być wyposażony za dopłatą w półautomatyczną 6-biegową skrzynię biegów. Jest to rozwiązanie dla tych, którzy jeżdżą głównie w mieście, ale praca skrzyni nie wszystkim przypadnie do gustu. Przełożenia zmieniają się bardzo długo i wyczuwalne są szarpnięcia.

Oprócz przedniego panelu kabina wydaje się całkiem tradycyjna. W drugim rzędzie mamy trzy oddzielne miejsca, które można osobno składać, przesuwać wzdłuż czy nawet w ogóle wyjmować. W 5-miejscowej konfiguracji bagażnik C4 Grand Picasso mieści 576 litrów.

Ponieważ trzeci rząd siedzeń najczęściej jest schowany w podłodze bagażnika, tak naprawdę więc C4 Grand Picasso jest 7-miejscowe tylko na wszelki wypadek. Trzeci rząd siedzeń mieści dwie osoby, które jednak będą musiały się pogodzić z podkurczonymi nogami i uniesionymi wyżej kolanami. Kto zamierza więc często wozić z tyłu dorosłe osoby, niech wybierze Citroena C8. Zwłaszcza, że w C4 Grand Picasso, gdy zabieramy siedmiu pasażerów, do wykorzystania jest tylko 80 litrów przestrzeni bagażowej.

Francuskim inżynierom należą się pochwały za przemyślany i bardzo łatwy sposób składania i rozkładania tylnych miejsc. Cała operacja trwa dosłownie kilka sekund, choć wcześniej trzeba przesunąć do przodu siedzenia drugiego rzędu, żeby z tyłu było luźniej. Ciekawostką jest też specjalnie zaprojektowana przenośna latarka i składana skrzynka na kółkach zamocowane we wnękach ścian bagażnika. Dodatkowym elementem jest oferowane za dopłatą pneumatyczne tylne zawieszenie, które oprócz zwiększenia komfortu jazdy pozwala obniżyć nieco próg załadunku.

Jak przystało na minivana C4 Grand Picasso, podobnie jak i jego 5-miejscowa wersja, ma w kabinie sporo schowków i elementów przydatnych w długich podróżach tj. rozkładane stoliki z tyłu oparć przednich foteli czy uchwyty na kubeczki.

W Polsce C4 Grand Picasso oferowany jest w podstawowych specyfikacjach X, SX i SX Pack. Wersja X ma w standardzie ABS z ESP, centralny zamek z pilotem, podgrzewane i sterowane elektrycznie lusterka, prosty tempomat, komplet poduszek wraz z chroniącą kolana kierowcy. Dopiero wersja SX ma klimatyzację manualną (elektronicznie sterowana jest w opcji SX Pack), regulowany na wysokość fotel kierowcy i np. hillholder, który przytrzymuje auto podczas ruszania pod górkę.

Najwięcej interesujących szczegółów zawiera odmiana SX Pack, w której znajdziemy m.in. rozkładane stoliki, dodatkowe schowki, automatycznie włączane światła i wycieraczki, rolety przeciwsłoneczne, termiczne szyby, czy dodatkowe lampki do czytania. Dość kosztownym, ale atrakcyjnym elementem wyposażenia dodatkowego jest szklany dach, który sprawia, że w kabinie jest bardzo jasno, choć w słoneczny i upalny dzień nie każdemu będzie on odpowiadał.

Pod maską C4 Grand Picasso może pracować jeden z czterech silników. Dwa z nich są benzynowe - 1.8 o mocy 127 KM oraz 2.0 o mocy 143 KM - a dwa pozostałe to jednostki wysokoprężne - 1.6 HDI o mocy 110 KM oraz 2.0 HDI o mocy 138 KM. Tylko ten ostatni silnik może współpracować z tradycyjną skrzynią automatyczną, a pozostałe jednostki - oprócz najsłabszego 1.8 - można zamówić ze wspomnianą wcześniej skrzynią półautomatyczną.

Zachowanie się na drodze nowego C4 Picasso preferuje kierowców o spokojnym stylu jazdy. Choć auto poprawnie zachowuje się w zakrętach, to układ kierowniczy pracuje zbyt lekko i psuje wyczucie drogi. W sumie więc dynamiczna jazda tym samochodem nie sprawia szczególnej frajdy. C4 Grand Picasso miał być komfortowy i taki jest. Znakomicie nadaje się za to do spokojnej jazdy poza miastem.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe